8,5
0

Gears 5 (Campaign)

"Gears 5 is entertainment van de bovenste plank"

vr 06/09/2019
Gereviewed door Praga

Eindelijk krijgen Xbox-gamers nog eens een exclusive geserveerd met ballen. Iets wat je met Gears 5 letterlijk mag nemen. Grofgebekte kerels, voorzien van de nodige dosis testosteron en, wie weet, andere spierversterkende middelen, knallen met hun stoere wapentuig alles en iedereen omver die een (te) lelijke smoel heeft. Al spelen de heren voornamelijk een bijrol en draait het verhaal rond Kait Diaz. Dit alles in de grootste en meest ambitieuze telg ooit uit de Gears-serie.

Jack is stoerder dan Claptrap

Wie alvast een upgrade kreeg ten opzichte van de vorige Gears-games is mijn droïd. Jack, want zo heet mijn nieuwe vriendje, vliegt nu ten allen tijde met me mee. Hij bezit een aantal bijzondere assault/support-eigenschappen die ik, light RPG-gewijs, kan upgraden door middel van components die ik her en der in de levels aantref.

Hij is nuttig in de strijd, pikt items voor me op wanneer ik ze aanwijs met mijn crosshair, en is letterlijk mijn licht in de duisternis. In de strijd doet hij lekker zijn eigen (nuttig) elektrokuterende ding of kan ik hem aansturen en bijvoorbeeld tegenstanders laten stunnen, me voor even van extra armor voorzien, de omgeving scannen, me reviven of computers/panelen hacken.

Het coole aan Jack is dat hij een volwaardig lid van het team is, en niet een of andere leuke vliegende gimmick. Enige nadeel: hij is niet zo grappig als Borderlands’ Claptrap, maar wel nuttiger en stoerder.

Ik kom nooit buiten zonder mijn vriendje Jack (de droïd dus)!

De vertrouwde Gears-combat staat nog steeds als een huis (al komen er wat barstjes in)

De combat in de Gears-serie is altijd al top geweest, en dat is deze keer niet anders. Hectische vuurgevechten, ledematen die in het rond vliegen, hoofden die van rompen gescheiden worden, tegenstanders in alle maten en gewichten, ik krijg er niet genoeg van. En ja, ik ben eerlijk, ik geniet er nog steeds van om gewonde tegenstanders af te maken met mijn ronkende chainsaw.

Dit alles uiteraard nog steeds ondergedompeld in Gears’ unieke cover-based systeem en roadie run die, toch in vergelijking met andere shooters, nog steeds iets bijzonders zijn. Schuilen achter dekking, tegenstander mes in de keel duwen, over de muur heen naar de volgende rennen/rollen/jumpen, mijn Lancer leegknallen op een aantal tegenstanders, perfect herladen, even wat blindfiren en weer verder. En gaat het even fout, dan zal een van mijn maten me wel reviven. Pure adrenaline wat mij betreft. Al had ik af en toe toch last van een déjà vu-gevoel.

Mijn Xbox One X kronkelde en kreunde van genot bij het spelen van Gears 5.

Gears speel je best in co-op, maar geloof me, ik geniet ook alleen met volle teugen van deze shooter. De AI van zowel de tegenstanders als mijn Gears-buddies is ook nu weer van de bovenste plank.

Het clubke van de lelijke mensen? Kom erbij!

Nieuw, maar niet vernieuwend

Naast de gekende gameplay bevat Gears 5 een aantal nieuwe, maar niet echt vernieuwende elementen. Zo kon ik op bepaalde momenten extra DeeBees (blikken soldaatjes) of drones inroepen om me te helpen in de strijd. De game bevat nieuwe tegenstanders waaronder de irritante Swarm Flock, een zwerm (exploderende) Leeches, die bij momenten een pain in mijn ass zijn.

Qua nieuw wapentuig is er onder andere het Talon Autopistol, een snelvurend pistool, mijn favoriet de Lancer Grenade Launcher, Claw LMG of Cryo Cannon. Kortom de gekende succesformule aangevuld met extra ingrediënten om het gerecht, dat in 2006 het licht zag, beter te doen smaken.

Af en toe had ik toch last van een déjà vu-gevoel.

Misschien nog het belangrijkste aspect, ergens ga je een keuze moeten maken die het einde van het verhaal gaat beïnvloeden, met andere woorden: voor het eerst heeft een Gears-game verschillende eindes.

Kait is de nieuwe Marcus, maar dan jonger, frisser en knapper.

Oog- en oorgasme deluxe

Eerlijk? Mijn Xbox One X kronkelde en kreunde van genot bij het spelen van Gears 5. Niet alleen omdat alles er grafisch bloedmooi uitziet maar ook smakelijk klinkt. Het sappige Britse accent van Fahz, het uit mekaar spatten van een tegenstander, of wanneer ik met mijn Chainsaw te keer ga op het kronkelende lijf van een tegenstander. Het klinkt me als een bloederige symfonie in de oren.

Ook de Gears en de verschillende tegenstanders, al dan niet van vlees en bloed of andere vreemdsoortige kruisingen, zien er enorm gedetailleerd uit en bewegen zich zoals ze dat (voor zover mijn kennis van dat monsterlijke tuig reikt) horen te doen.

Hetzelfde geldt ook voor de diverse omgevingen en spellocaties. Het ene moment bevind ik me in een theater boordevol lijken, het andere in een hotel vol corrupte robots, een creepy onderzoekslabo, grottenstelsels, donkere mijn/treintunnels of andere plekken die ooit betere tijden gekend hebben. De afwisseling tussen open locaties zoals straten en pleinen, in kapotgeschoten en gebombardeerde buurten, claustrofobische locaties of open omgevingen zorgen voor een aangename afwisseling in het aanbod. Ze zien er allemaal sfeervol en geloofwaardig uit, maar niet altijd even geslaagd…

Niet blij dat ik glij...

Mooie verpakking, saaie inhoud

Wat dat laatste betreft, de twee gigantische outdoor levels zien er fantastisch uit, laat dat duidelijk zijn. De ene is een verzengende bloedrode woestijn terwijl de andere er uitziet als een bevroren en onder een dik pak sneeuw en ijs bedolven tundra/gebergte. The Coalition moedigt me aan, ik heb eigenlijk geen keus, om deze te verkennen met mijn skiff, een kruising tussen een kite en een jetski. Het enige nadeel is echter dat er in deze gebieden, op mijn main- en wat sidequests na, zo goed als niets te beleven valt. Bovendien past die skiff helemaal niet in het stoere Gears-universum vind ik. Een coole sneeuwscooter of stoere woestijnbuggy ware veel cooler geweest.

10/09/2019
8,5
0

Conclusie van Praga

Gears 5 is entertainment van de bovenste plank. Een schitterende verhaallijn, interessante personages, dramatische gebeurtenissen, Kait Diaz die haar rol als hoofdpersonage met verve vertolkt, de klassieke Gears-combat, aangevuld met wat nieuwigheden, en diverse multiplayermodi zorgen ervoor dat je op het vlak van content niet teleurgesteld zal worden. Dit alles nog eens verpakt in een ijzersterk audiovisueel jasje dat van Gears 5 meteen de mooiste Xbox One (X)-game van het moment maakt. The Coalition durfde het aan om, net als een topchef, de bekende ingrediënten van een succesvol gerecht onder de loep te nemen en ze links en rechts wat bij te kruiden met nieuwe elementen om zo een nog smakelijker geheel te serveren. Al had het van mij nog iets gedurfder, gekruider en zeker gepeperder mogen zijn. Maar dat is iets voor Gears 6 want die cliffhanger op het einde…
  • De mooiste Xbox One (X)-game van het moment
  • Kait Diaz is een waardig hoofdpersonage
  • Gameplay swingt als een tiet