Gear.Club Unlimited 2 (Switch)

5,5
0

Gear.Club Unlimited 2 (Switch)

"Onbegrijpelijk hoe Eden Games erin geslaagd is een sequel slechter te maken dan het origineel"

vr 14/12/2018

Exact één jaar geleden mochten we een coole racer verwelkomen op de Nintendo Switch, namelijk Gear.Club Unlimited. Martijn was best gecharmeerd door deze game en gaf hem een fraaie 7,5/10. Grootste minpunten toen waren de technische foutjes, de te korte races en de prijs. Best jammer Eden Games bewees in het verleden al met Test Drive Unlimited dat ze kwaliteit kunnen afleveren. Hoog tijd dus om eens te checken hoe het met de opvolger zit…

Je hebt ongetwijfeld de score al gezien voor Gear.Club Unlimited 2 waardoor je vast al tot de conclusie gekomen bent dat er geen lessen werden getrokken door de ontwikkelaar. Maar dat is niet het enige probleem…

Overbodig verhaal

Bij het opstarten van de game krijg je twee keuzes voorgeschoteld. Ga je voor de multiplayer optie, waar je het onder andere opnieuw lokaal kan opnemen tegen je vrienden, of een single player-avontuur? Ik koos de eerste optie en werd meteen getrakteerd een verhaallijn. Ik begrijp echt niet waarom ontwikkelaars denken dat het een uitstekend idee is om een verhaal te proppen in een racegame.

Dit draagt naar mijn mening écht niets bij aan de race-ervaring, en zorgt alleen maar voor frustratie. Een racegame koop je toch om lekker te racen, niet omdat je geïnteresseerd bent in het achtergrondverhaal van je personage. Tot overmaat van ramp trekt het verhaal op geen ruk, ik ben namelijk een testrijder die moet invallen omdat de vaste racepiloot te laat is, of iets dergelijks. Blijkbaar ben ik zelfs beter dan de professionele piloot en dus mag ik plots blijven als vaste racer. Duh!?

Het verhaal wordt verteld aan de hand van handgetekende personages en tekstballonnen. Maar waar zit de logica? Een voorbeeld: Ik win met de twee vingers in de neus al mijn races, maar krijg dan het volgende te horen "De wagens van de concurrenten lijken krachtiger, we gaan naar de garage om je wagen te upgraden". Seriously? Gasten ik heb net alles gewonnen!

Pimp your ride

Over de garage gesproken. Hier kan ik mijn bolide upgraden. Het leuke is dat mijn garage een soort LEGO-bord is waar ik verschillende workshops kan bouwen. Eentje voor de remmen en wielen en eentje voor de motor en versnellingsbak. Daarnaast is er ook een pimp-station waar ik mijn racemonsters naar hartenlust kan customizen. De opties die ik hier voorgeschoteld krijg, zijn trouwens best wel uitgebreid. Jammer genoeg is het upgradesysteem niet 100% transparant en overzichtelijk.

Het duurt een eeuwigheid eer races worden opgestart.

Dit geldt trouwens ook voor het kopen van nieuwe wagens. Op de grote kaart waar je ook je races kan selecteren, zijn verschillende dealers, onderverdeeld per niveau, gelegen. Echter zie je nergens waar die niveaus voor staan en kan je ook niet snel switchen tussen de verschillende dealers. Ik moest altijd eerst weer terugkeren naar het hoofdmenu wilde ik een andere garage selecteren. Op den duur werden mijn laadschermen mijn beste vrienden, of moet ik zeggen grootste ergernissen…

De laadtijden zijn een hel

Het duurt een eeuwigheid eer races worden opgestart. Bovendien blijft, om de een of andere mysterieuze reden, de teller ook altijd wat langer hangen op 95 procent. Ik dacht dus meermaals dat mijn game gewoon gecrasht was.  Eens alles geladen is kan ik eindelijk racen. Op dat vlak zit het wel snor. De races zijn een pak langer geworden in vergelijking met de vorige game. Nu ben je gemiddeld een 2 à 3 minuten aan het racen, wat echt wel een vooruitgang is.

De besturing van de wagens is dan weer middelmatig. Het ene moment reageerde mijn wagen erg goed op mijn input, andere keren leek het alsof hij zijn eigen ding wou doen. Waarschijnlijk ligt dit aan het sporadisch terugvallen van de framerate. Best vreemd, want grafisch ziet de game er allesbehalve overweldigend uit. De omgevingen zijn veelal saai en doods, en de dorpjes lijken wel uitgestorven. De wagens zelf zien er aanvaardbaar uit, al is het jammer dat ze tijdens de races niet hetzelfde niveau van detail hebben als in de dealergarage. In totaal had ik de keuze uit 50 dreamcars om mijn zuurverdiende centen aan te spenderen.

AI = Agressieve Idioot

Ook de AI van de tegenstanders is agressief. Ze verlaten niet graag de ideale rijlijn, zeker niet wanneer jij een inhaalmanoeuvre probeert te voltooien. Gelukkig kon ik gebruik maken van de rewind-toets, maar plezant is anders. Een ander vervelend was dat er constant een pijl onderin beeld hangt om aan te geven waar mijn tegenstander zich bevond. Handig toch? Kan best zijn, ware het niet dat het niet uitmaakt of mijn tegenstander nu aan mijn bumper kleefde of 300 meter achter aan het rijden was. De pijl is altijd zichtbaar, wat mij op den duur flink stresseerde. Ik voelde mij constant op de hielen gezeten, ook al was dat niet zo, nam daarom onnodige risico’s waardoor ik af en toe een bocht fout inschatte.

Om je te helpen dit te vermijden, is er de optionele ideale rijlijn. Deze kleurt groen wanneer je vol gas mag geven en rood wanneer je moet afremmen. Spijtig genoeg werkt dit systeem ook niet voor de volle 100%, want meestal wordt te laat aangegeven wanneer je op de rem moet stampen. Tot slot leken mijn tegenstanders op bepaalde momenten als het ware over de weg te zweven.

2018
5,5
0

Het is onbegrijpelijk dat een ervaren ontwikkelaar als Eden Games erin geslaagd is een sequel slechter te maken dan het origineel. De fundamenten mogen er nochtans best zijn, maar het is de afwerking die veel te wensen overlaat. Een overbodig verhaal? Check! Helse laadtijden? Check! Technische mankementen? Check! Deze en andere vervelende details zorgden ervoor dat Gear.Club Unlimited 2 nooit echt leuk werd. Het blijft dus wachten op die eerste écht goede realistische racegame op de Nintendo Switch. Of tot je het origineel ergens in de aanbieding ziet staan, want deze opvolger is de volle pot van €59,95(!) absoluut niet waard.
  • Races duren iets langer dan bij het origineel
  • Het wagenpark mag best gezien worden, toch in de garage
  • Helse laadtijden