8,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

The Gardens Between

"Geef je ogen en oren de kost bij het spelen van deze knappe indie"

wo 10/10/2018

Het najaar staat telkens in het teken van grote kleppers als Assassin’s Creed, Call of Duty of FIFA. De kleinere titels verdrinken meestal tussen al dat geweld, maar gelukkig hebben we mijn lodderig oog. Eentje dat oog heeft voor de kleine parels die je her en der in de digitale winkels van de verschillende platformen vindt. Zo ook The Gardens Between; een puzzelspel met een erg mooie grafische stijl. Of mijn arendsoog gelijk had, lees je in deze review.

’t Is altijd een beetje jammer om te moeten vaststellen dat indiegames niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Bij 9lives maken we er echter ook graag tijd voor, en voor The Gardens Between is dat niet anders. De game werd vorig jaar tijdens de Paris Games Week aangekondigd en nu, net geen jaar later, ligt het spelletje in de digitale winkelrekken. Niet enkel voor PlayStation 4, maar ook voor Xbox One, Nintendo Switch en pc. Als fervente PlayStation-man ging ik er mee aan de slag op PlayStation 4 en laat me nu al vertellen dat de ervaring veel te snel voorbij was.

Echte vriendschap

The Gardens Between vertelt een verhaal over de erg nauwe vriendschap tussen Arina en Frendt. Ze wonen naast elkaar, met tussen hun huis een speeltuin waarop een boom met boomhut staat. Ze hebben al een pak avonturen beleefd en dit spel neemt je mee naar een herinnering van die avonturen. Dat gebeurt door de twee vrienden op diverse eilanden te plaatsen waarbij ze samen de top moeten zien te bereiken. Die eilanden uit hun surrealistische wereld liggen vol met voorwerpen die hen aan hun erg sterke vriendschap doen denken. Denk bijvoorbeeld aan blikjes frisdrank, een televisiescherm of een dinosaurusskelet van die ene keer dat ze naar een museum zijn geweest.

Het spel blinkt niet alleen uit in de erg innovatieve puzzels.

Qua puzzels kan het spel wel tellen. In plaats van enkel beide personages te bedienen, bedien je zowel hen als de tijd op hetzelfde moment. Zo kan je met Ariana en Frendt voorwaarts lopen en gaat de tijd ook vooruit, terwijl je ook op je stappen terug kunt keren en de tijd terugkeert. Dit gegeven heb je nodig om de diverse puzzels tot een goed einde te kunnen brengen. Zo moet je op elk eiland een lichtbol naar de top brengen, maar bepaalde elementen slorpen die lichtbol op en dus moet je een of andere manier vinden om de lichtbol er voorbij te loodsen. En daar waar de oplossing voor bij de eerste eilanden erg eenvoudig zijn, verandert het spel al snel in een kleine hersenkraker voor de latere eilanden.

Innovatieve puzzels

Vooral de combinatie van het besturen van de tijd en het voeren van interactie met de omgeving, is erg plezant. Zo is een pad het ene moment afgesloten, maar door net lang genoeg op een videorecorder te drukken, werpt die een cassette uit en komt er een nieuw pad vrij. Ook met water en elektriciteit wordt er gepuzzeld, waardoor er op elk eiland wel iets nieuw te ontdekken valt. Daar waar je eerst soms de oplossing niet voor ogen ziet, krijg je plots een ingeving die na wat testen nog blijkt te werken ook. Daardoor kunnen Ariana en Frendt hun weg voortzetten naar de top, om uiteindelijk weer bij een erg mooie herinnering uit te komen.

Het spel blinkt niet alleen uit in de erg innovatieve puzzels, ook hoe het verhaal gebracht wordt mag op enkele pluspunten rekenen. Nooit wordt er een woord gezegd, maar de beelden spreken voor zich. Geef vooral je ogen en oren de kost om te genieten van dit erg aangename spelletje. En dan is er uiteraard nog het visuele met een erg knappe grafische tekenstijl. Bij het zien van de trailer was ik al verliefd en tijdens het spelen zelf voegen de levendige, vrolijke kleuren een heel pak toe aan de spelervaring. Geen slecht woord dus. Of toch … Helaas was The Gardens Between wel erg snel voorbij met zo’n drie uur op de teller.

2015
8,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

The Gardens Between breekt niet echt potten qua vernieuwing, maar weet toch voor een heel amusante ervaring te zorgen. Je krijgt een verhaal voorgeschoteld over echte vriendschap en alles wat erbij komt kijken in een audiovisueel pareltje. Daarbij maken innovatieve puzzels een groot onderdeel uit, al blijft de ervaring al bij al (te) kort. Daar tegenover staat de prijs van amper twintig euro, wat dit spel wel waard is.
  • Inventieve puzzels
  • Ontroerend verhaal
  • Audiovisueel een pareltje