Fuser

7,0
0

Fuser

Een kleine minderheid onder jullie heeft misschien nog nooit een versie van Guitar Hero of Rock Band gespeeld. Begin jaren 2000 waren dit echter dé games die je in huis moest hebben om samen met je vrienden een gezellig avondje te gamen. Hoe populair deze ook mochten zijn, toch zakte de populariteit na enkele jaren in als een pudding en verdwenen de plastieken muziekinstrumenten in het beste geval in de kelder of op zolder, en in het slechtste geval in het containerpark. Een revival van Guitar Hero hebben we tot op de dag van vandaag nog niet mogen meemaken, maar ontwikkelaar Harmonix hoopt met Fuser op z’n minst terug voet aan wal te zetten in de wereld der ritmegames.

De timing kan bijna niet beter. Want nu iedereen weer verplicht thuis zit door de tweede coronalockdown, brengt Harmonix hun nieuwste ritme-/muziekgame op de markt. Deze keer dus zonder plastic toebehoren, wat ik stiekem best jammer vind. Maar wél met een duidelijk doel: van jou een van de beste DJ’s ter wereld maken.

Dimitri wie? Mike wie? Hier is DJ Jazzy Kev!

Omdat ik meteen de top wil bereiken van het DJ-wereldje haast ik me naar de campagne of story mode. Hier krijg ik stap voor stap uitgelegd wat ik moet doen om goede DJ-set te spelen. Dit over 6 verschillende podia waar ik mijn reputatie moet opbouwen van beginnende festivalopener in de ochtend tot de absolute top headliner van elk podium. Gelukkig kan ik hier rekenen op de steun van zes uiteenlopende mentors die me de kneepjes van het vak leren.

Dit begint vrij makkelijk en al snel waande ik mezelf de beste DJ ter wereld. Want wie had durven denken dat een combinatie van Born This Way van Lady Gaga, Ghosts ‘n’ Stuff van Deadmau5, Killing in the Name van Rage Against The Machine en Bad Guy van Billie Eilish zou leiden tot een geweldige mash-up? Maar Fuser is meer dan wat muzieknummers uit verschillende genres door elkaar gooien.

Er zit namelijk een weldoordacht en best knap systeem achter deze game. Elk nummer bestaat uit 4 elementen: de zang, baslijn, en twee riflijnen. Deze kan je makkelijk activeren door een van de vier overeenstemmende gekleurde PlayStation- of Xbox-knoppen in te drukken. Door deze elementen op de beat in de mix te gooien of eruit te halen, krijg je extra waardering van het publiek. En die waardering wordt later in de game van levensbelang.

Gouden raad van nonkel Kevin

Eens het begint te ‘rollen’ krijg je te maken met extra elementen waar je rekening moet houden om je publiek tevreden te houden. Zo krijg je na verloop van tijd verzoekjes vanuit het publiek. Niet echt realistisch gezien je op een megafestival à la Tomorrowland speelt, maar het zorgt er wel voor dat je extra appreciatie krijgt wanneer je deze verzoekjes inwilligt.

Varieer je set zoveel mogelijk en gebruik verschillende nummers.

Verderop moet je rekening houden met bolletjes op je tijdlijn die aanduiden wanneer het een perfect moment is om bijvoorbeeld die andere bas- of zanglijn in de mix te gooien. Dat in combinatie met de opdrachten die je krijgt van je mentor, maakt het bij momenten echt niet makkelijk. En wanneer je het dan toch verprutst en je set spreekwoordelijk op geen ballen meer trekt, gaat de stekker er onverbiddelijk uit. Dit met een oorverdovend boegeroep als kers op de rotte taart.

Een gouden tip van mijn alter ego DJ Jazzy Kev: varieer je set zoveel mogelijk, gebruik verschillende nummers en wacht niet op de instructies van je mentor. Constant variëren zorgt ervoor dat het publiek beter geëntertaind blijft.

Het echte werk gebeurt online

De campagne doet eigenlijk dienst als een (te lange) veredelde tutorial. Want het echte werkt speelt zich af online. Hierin kan je in co-op en tot 4 spelers aan de slag om de beste mash-ups neer te zetten. Iedereen speelt om de beurt en het is dus zaak om de weg die je voorganger is ingeslagen, succesvol verder te zetten.

En dat zonder dat je jouw opvolger in de problemen brengt. Ook zijn er 1-op-1 battles waar je kunt strijden om te weten te komen wie écht de beste DJ ter wereld is. Alleen was het vinden van een online opponent niet evident en zat ik meer met mijn duimen te draaien dan dat ik muziek aan het draaien was.

Jammer genoeg ben je al snel aan het grinden...

En om jezelf te laten opvallen in deze virtuele DJ-wereld, heb je een karrenvracht aan aanpassingsmogelijkheden voor je DJ. Kleurrijke T-shirts, broeken, brillen en hoofddeksels bij de vleet! Deze kan je, net zoals extra nummers, kopen met het virtuele geld en XP die je krijgt na iedere set.

Jammer genoeg ben je al snel aan het grinden omdat het loon naar werken niet echt hoog is en dat je best veel moet betalen om nieuwe nummers vrij te spelen.

Multitasken tot je erbij neervalt

Het grootste probleem wanneer je complexe elementen toevoegt aan je game, is dat het eindresultaat ook zeer complex kan worden. En als dat goed gebalanceerd is, is dat niet meteen een probleem. Maar hier kreeg ik soms het gevoel dat de game mij strafte terwijl ik geen idee had waarom. Had ik een verzoeknummer gemist? Zat er te weinig variatie in mijn set? Ik had er het raden naar. Een korte debriefing met verbeterpunten zou wel handig zijn!

Al snel waande ik mezelf de beste DJ ter wereld.

Door de grote hoeveelheid parameters waarop ik moet letten had ik soms écht het gevoel dat ik ogen tekortkwam. Bij momenten had ik écht niet opgemerkt dat er 2 verzoeknummers werden gevraagd vanuit het publiek, terwijl die vlak in het midden van het scherm worden geprojecteerd. Hierdoor zakte het partygehalte van mijn publiek waardoor ik regelmatig tegen een vroegtijdige exit aankeek.

Gelukkig heb je bij het starten van een set altijd wel de optie om deze mislukkingen uit te zetten. Toch maakt dit van Fuser een game die zeker niet voor iedereen is. Het vraagt de nodige concentratie en inspanning om een DJ-set tot een goed einde te brengen. Al kan het natuurlijk altijd zijn dat mijn multitaskingvermogen echt wel belabberd is. Maar dat is een andere discussie…

11/10/2020
7,0
0

Het lijkt haast alsof Harmonix gewacht heeft op een pandemie om hun nieuwste muziekgame op de wereld los te laten. Met Fuser bouw je in een handomdraai een coronaproof feestje in je huiskamer. Ook al is het mixen op zich erg makkelijk, toch vraagt de game de nodige oefening voordat jouw digitale publiek helemaal uit z’n dak zal gaan. Bij momenten moet je met zoveel parameters rekening houden dat er figuurlijk rook uit je hersenen zal komen. Dat maakt van Fuser een minder toegankelijke game dan wat we van hen gewend zijn. Toch is Fuser een fantastische game, als je bereid bent om er bloed, zweet en tranen voor te laten.

• Het ultieme digitale festivalgevoel
  • Meer dan 100 songs uit diverse genres
  • Vele verrassende muziekmixen