Freedom Wars

7,0

Freedom Wars

Opgesloten voor (bijna) altijd

wo 19/11/2014
Gereviewed voor PSV door Joeri

In zo goed als elke review van een PlayStation Vita-game moeten we aanhoren dat er bijzonder weinig voor de handheld verschijnt. Hoewel Sony met enkele exclusieve games nieuw leven in de Vita wil blazen, blijft het bijzonder kalm, té kalm zelf. Tussen de gratis PlayStation Plus-games door publiceerde Sony onlangs eindelijk nog eens een exclusieve game. Of die game, Freedom Wars, het tij zal of kan keren, is dan ook de vraag.

De ontwikkelaar van dienst is geen onbekende.Niemand minder dan SCE Japan Studio ontwikkelde deze game in samenwerking met de iets minder bekende studio’s Shift en Dimps. SCE Japan Studio kennen we onder andere van het nogal bizarre Tokyo Jungle, maar ook van de PlayStation 4-lanceringsgame Knack en het van de aardbol verdwenen The Last Guardian. Hoe Freedom Wars het ervan afbrengt en of het de aankoop van een PlayStation Vita verplicht maakt, lees je in deze review. Het feit dat Freedom Wars een van de beste first party-games is in Japan, geeft ons al een gerust gevoel.

Straffen

Freedom Wars is een speciaal geval. Hoewel de gameplay het best te vergelijken is met de Monster Hunter-games, moet Freedom Wars het vooral hebben van het narratieve aspect. In het openingsfilmpje gaat het al mis. Je personage krijgt een enorme klap tegen het hoofd en net als Rode Duivel Dries Mertens afgelopen weekend was je even buiten bewustzijn. Voor je personage loopt het wel iets slechter af, want van een geheugen is geen sprake meer. Alles is weg en volgens de autoriteiten is dat verboden. Gevolg? Een gevangenisstraf van maar liefst één miljoen jaar. Niet veel later word je opgesloten in een veel te kleine cel, maar ook daar mag je niet doen wat je wil. Voor het minste wat je fout doet, wordt je straf omhooggetrokken. Neerliggend slapen? Straf! Een paar meter teveel stappen in je nieuwe thuis? Wat extra jaartjes in gevangenschap! Nog absurder dan de GAS-boetes en met een veel grotere impact.

In Freedom Wars moet je dus doen wat je opgedragen wordt, of er wacht een eeuwige opsluiting. Gelukkig komt je side kick, die je net als je eigen personage naar wens kan aanpassen en een naam kan geven, even goedendag zeggen. Zij (of hij) legt je uit wat er met je is gebeurd en wat er je nog te wachten zal staan. Mensen die Monster Hunter al hebben gespeeld, weten al wat dat ongeveer inhoudt. Voor het zover is, moet je eerst wat opleidingen volgen. Daarin wordt de basis van Freedom Wars uitgelegd. Zo kom je te weten hoe je je wapens moet gebruiken en hoe je Abductors, gigantische robots, neer moet halen door middel van je grappling hook. De keuze hoe je het opneemt tegen je vijanden is dan ook de enige vorm van vrijheid die je hebt in de futuristische wereld in het jaar 102014.

Hack ‘n shoot

De vergelijking met Monster Hunter werd al gemaakt en dat komt voornamelijk door de gameplay. In deze third-person actiegame word je telkens weer in een afgesloten arena gestoken om een bepaald doel te volbrengen. Veel afwisseling daarbij is er niet, want meestal moet je ofwel een aantal onschuldige burgers redden ofwel het opnemen tegen reusachtige robots en ander gespuis. In deze strijd komt de keuzevrijheid van je aanpak het best tot zijn recht. Geheel afhankelijk van je speelstijl neem je je zwaard ter hand, maar dat kan evengoed een shotgun, machinegeweer of je grappling hook zijn. Dat gegeven kan er echter niet voor zorgen dat Freedom Wars niet repetitief is, wat ervoor zorgt dat je zal opteren voor kortere speelsessies in plaats van eens goed door te spelen.

Door het voltooien van de diverse missies kan je je gevangenisstraf verminderen, want daar draait de game uiteindelijk om. Door het verdienen van voorwerpen, die je dan kan wegschenken in ruil voor strafvermindering, zal je jarenlange gevangenschap aan een slakkentempo dalen. Hou je de voorwerpen, dan maak je het voor jezelf in de volgende opdrachten iets eenvoudiger, al zal je dan een andere oplossing moeten vinden om van die opsluiting van één miljoen jaar af te geraken. Slaag je daar niet in je eentje in? Dan kan je online wel enkele collega’s zoeken om het samen op te nemen tegen je gemeenschappelijke vijanden. Ben je echter competitief ingesteld, dan kan je, indien je iemand online vindt, elkaar een kopje kleiner maken.

’t Is in het Japans te doen

Grafisch is Freedom Wars een van de beste games die je op een PlayStation Vita kan spelen. Naast de speelsessie op de handheld gingen we ook aan de slag op ons televisietoestel met behulp van PlayStation TV. Ook dan is er weinig aan te merken op het grafische aspect. Freedom Wars kan gerust doorgaan als een erg goede PlayStation 3-game. Auditief zal het bij sommigen misschien voor wat frustratie zorgen, aangezien alle dialogen in het Japans werden ingesproken. Er wordt heel wat gekletst in Freedom Wars en met behulp van de Engelse ondertiteling kan je aan het einde van de game misschien wel een mondje Japans. Sommigen hebben niets liever dan Japans stemmenwerk, maar wij opteren eerder voor goed ingesproken Engelse dialogen die voor een meer meelevende belevenis kunnen zorgen.

7,0

Freedom Wars mag dan wel een repetitieve game zijn, de absurde strafmaten voor de meest onbenullige redenen zorgden meermaals voor een klein WTF-momentje in onze korte speelsessies. Grafisch is dit een van de beste PlayStation Vita-games en het stemmenwerk is van een hoog niveau, al is het handig als je een woordje Japans spreekt voor meer inlevingsvermogen. Gelukkig is er nog altijd de Engelse ondertiteling.
  • Grafisch knap
  • Stemmenwerk
  • Origineel concept