Forza Horizon 2

8,8
User scoreAl 12 stemmen
6,9

Forza Horizon 2

Wondermooi rijplezier!

Met een Lamborghini Huracán LP 610-4 (of een andere bolide uit het meer dan 200 auto’s tellende wagenpark) doelloos het uitgestrekte Frans-Italiaanse grensgebied van Forza Horizon 2 doorkruisen, levert al een niet te missen roadtrip en ferme brok rijplezier op. Terwijl je op verkenning gaat door de Zuid-Europese omgeving boordevol indrukwekkende vista’s, zou je haast vergeten dat de hoofdrol eigenlijk is weggelegd voor de tweede editie van het Horizonfestival. Sightseeing allemaal goed en wel, maar er moet ook nog worden geracet en met ruim 700 events ben je daar wel even zoet mee!

Bij zijn release, nu twee jaar geleden, bleek Forza Horizon een erg succesvol zijstapje in de Forza-reeks te zijn (9lives-score: 88). Daar waar de Forza Motorsport-delen vooral mikken op een simulatiegezind publiek, kiest de Horizon-subreeks resoluut voor een toegankelijkere race-ervaring in een vrij te doorkruisen spelwereld. Voor het onvermijdelijke vervolg op het geslaagde buitenbeentje in de Forza-reeks trekt het Britse Playground Games nogmaals alle registers open. Met de Xbox One-editie van Forza Horizon 2 presenteren ze een sequel volgens het boekje: mooier, groter en uitgebreider, zonder daarbij de kernwaarden te wijzigen. Gebouwd op de engine van Forza Motorsport 5 maakt de tweede Horizon spin-off meteen komaf met de grootste beperking van zijn eigen voorganger. Terwijl de berijdbare oppervlakte zich in het virtuele Colorado uit de originele game grotendeels beperkte tot wegen, breekt Forza Horizon 2 die grenzen open om ook het platteland eromheen te promoveren tot ruige offroad racelocaties. De vierkante kilometers strekken zich ditmaal uit over meerdere steden, pittoreske dorpjes, kronkelende bergpaadjes en landelijke gebieden in Zuid-Frankrijk en Noord-Italië, wat de totale speloppervlakte ten opzichte van het eerste deel maar liefst verdrievoudigd.

Visuele verwennerij

Dankzij de mogelijkheden die de Xbox One biedt, kan Playground Games het zich ook veroorloven om het detailniveau flink op te schroeven om zo op het grafische departement de lat alweer iets hoger te leggen voor de concurrentie. Hoewel de behoorlijk gevarieerde omgevingen (met uitzondering van wat pop-in hier en daar) al bijzonder mooi ogen, zijn het vooral de auto’s zelf die met alle aandacht gaan lopen. In totaal zijn er iets meer dan 200 verschillende wagens beschikbaar en van ieder model (van de razendsnelle Bugatti Veyron tot de doodgewone Honda Civic waarmee uw recensent zich dagelijks in het verkeer begeeft) is niet alleen het uiterlijk, maar ook het interieur met een obsessief oog voor de kleinste details afgewerkt. Een dag- en nachtcyclus is ook voorhanden, net als (en dat is voor het eerst in de Forza-reeks) dynamische weerseffecten. In tegenstelling tot het zonovergoten Colorado uit de voorganger durft er in de mediterrane omgeving van Forza Horizon 2 al eens een flinke regenbui uit de lucht vallen. Op zulke momenten wordt de rekenkracht van de Xbox One aangewend om verbluffend knappe effecten te genereren: het doorweekte landschap reflecteert ongezien mooi op de natte wagens en de plassen op het wegdek. Je kan blijven doorbomen over het feit dat de erg gelikte 1080p-beelden slechts ververst worden aan (een stabiele!) 30 frames per seconde, maar wij hadden er in dit specifieke geval absoluut geen last van. Het auditieve aspect blijft niet achter: de motoren brullen heerlijk realistisch en klinken sowieso als muziek in de oren van de autoliefhebber en de muzikale omkadering (zeven radiozenders met verschillende stijlen, waarvan je het merendeel gaandeweg vrij speelt) kan ook op onze waardering rekenen.

Roadtrip

De open wereld van Forza Horizon 2 heeft bovendien genoeg voorhanden om de racefanaat voor lange tijd aan de gang te houden. Het zogenaamde Horizon Festival, hét feest dat muziek- en autoliefhebbers samenbrengt, vormt opnieuw de hoofdmoot en trekt voor zijn tweede editie naar meerdere locaties in het Middellandse Zeegebied om aldaar een flink aantal racekampioenschappen te organiseren waaraan jij kan deelnemen. Iedere bolide uit het uitgebreide wagenpark wordt onderverdeeld in een bepaalde klasse (Rally, Hot Hatch, Extreme Tracktoys, Rare Classics, Supercars, enzovoort) en op basis daarvan kun je bij elke festivallocatie deelnemen aan een passende competitie van vier races. Die nemen de vertrouwde raceclichés als basis (circuit- en sprintraces), maar mengen er de prettige Cross Country Races doorheen: checkpointraces waarbij je dwars door bossen, lavendelvelden, wijnranken en akkers raast. Sluit je een racedag als winnaar af, dan verplaatst het festival zich al ‘roadtrippend’ naar een nieuwe locatie om daar deze stappen te herhalen. Die roadtripstructuur werkt na verloop van tijd wel tegen zichzelf: het eerste complete rondje cruise je voornamelijk door onontdekt gebied en vind je het ongetwijfeld fantastisch, maar na verloop van tijd wordt het een sleur om steeds weer al die kilometers te slijten naar de volgende festivallocatie vooraleer je aan het volgende kampioenschap mag beginnen. Zeker als je weet dat er maar liefst 168 in de game zitten, ook al moet je daar slechts een fractie van uitspelen (15 stuks om precies te zijn) om de grote Horizonfinale vrij te spelen.

De open wereld van Forza Horizon 2 heeft bovendien genoeg voorhanden om de racefanaat voor lange tijd aan de gang te houden.

Bucketlist

Gelukkig probeert Playground Games ook nu weer om tussendoor je aandacht zo lang mogelijk vast te houden met allerlei randactiviteiten, waarvan het merendeel simpelweg is overgekomen uit de originele game. Het vernielen van reclameborden langs de weg in ruil voor een beloning keert bijvoorbeeld terug, alsook de uitdaging om met zo’n hoog mogelijke snelheid langs flitspalen te scheuren. Maar ook de befaamde ‘Barn Finds’ zijn opnieuw van de partij. De locatie wordt bij benadering weergegeven op de wegenkaart en de wagens die je in zo’n goed verstopt schuurtje vindt, vormen vrijwel altijd een unieke aanvulling voor je garage. Het loont overigens de moeite om ze allemaal op te sporen, want meer dan de helft van deze ‘schuurvondsten’ levert in Forza Horizon 2 een bolide op die nog niet eerder in de Forza-reeks zat. Na elke race krijg je bovendien nog altijd de vraag of je het wilt opnemen tegen een willekeurige (online) speler in de rivalenmodus. Ook de beruchte Showcase races, waar je in dit geval bijvoorbeeld tegen een eskader straaljagers of tegen een stoomtrein moet racen, maken een comeback en zijn nog net zo spectaculair als in het eerste deel. Aan dit rijkelijk gevulde maar weinig verrassende buffet van race-activiteiten voegt de ontwikkelaar met de Bucketlist-evenementen gelukkig nog een interessante nieuwigheid toe. Dat zijn een dertigtal speciale opdrachten die je onderweg tegenkomt en die variëren van eenvoudige tijdritten (rijd met een Koenigsegg Agera alsof je ‘m gestolen hebt) tot iets technischere missies (een nachtelijke rallyrit door de bossen met een Lancia Delta S4) of eenvoudigweg karweitjes die plezier vooropstellen (doe eens zot met een Ford RS200 op de golfbaan). Al deze extra activiteiten zorgen in ieder geval voor voldoende afwisseling om het bekende stramien dat in de hoofdmodus de boventoon voert (roadtrip, eerste eindigen in kampioenschap, roadtrip, enz.) zo nu en dan te onderbreken.

Racet lekker weg

Forza Horizon 2 racet bovendien net zo lekker weg als zijn voorganger. Het weggedrag en de vergevingsgezinde besturing van de voertuigen plaatsen we wederom ergens tussen arcade en simulatie in, al neigt het in dit deel – wanneer we met onze extreem laag liggende dreamcar door de akkers en weilanden ploegen en dat nauwelijks invloed heeft op onze snelheid – toch vaker naar dat eerste. Ach, dit spel heeft als doel de speler zo snel mogelijk zo veel mogelijk frustratieloos virtueel raceplezier te geven en wanneer we met een glimlach op het gelaat over de honderden kilometers aan asfaltwegen, onverharde paden en weilanden scheuren, zijn de makers zeker in hun opzet geslaagd. Fun staat altijd voorop en daarom heb je ook al héél snel de virtuele sleutels op zak van pk-monsters die wij met onze bescheiden freelancerbijdrage nooit ofte nimmer kunnen betalen. Forza Horizon 2 stuurt de reeks offroad, maar stuurt het racegenre niet in een revolutionair nieuwe richting. Langs de ene kant krijgen we weinig wat we nog niet eerder geserveerd kregen, langs de andere kant is ’t allemaal van zo'n belachelijk hoog niveau dat we ons daar werkelijk geen moment aan stoorden. Kleine tweaks, zoals de Drivatar-technologie die de voorheen discutabele AI vervangt door het online profiel van je vrienden en het verdwijnen van microtransacties, maken dit vervolg toch weer dat tikkeltje strakker.

King of the hill

Wij speelden deze game voordat hij in de winkels kwam en hadden logischerwijs niet altijd de luxe (lees: voldoende tegenstanders) om de online functionaliteiten naar behoren te testen, maar desalniettemin kunnen we op basis van een aantal geslaagde sessies voorzichtig optimistisch zijn. De multiplayermogelijkheden zitten niet langer in een apart menu verborgen, maar vanuit het pauzescherm kun je al binnen enkele seconden naadloos in de online activiteiten duiken. Je kan automeetings bezoeken waar je de persoonlijk afgestelde en bestickerde wagens van andere spelers in detail kunt bewonderen of je kunt elkaar uitdagen voor een Showdown-race. Het behoort eveneens tot de mogelijkheden om samen vrij rond te rijden in de uitgestrekte spelwereld (Online Free Roam) en zelfs de Bucketlist-uitdagingen zijn in co-op speelbaar (al blijven die beperkt tot maximaal twee spelers). Intussen kunnen de competitieve zielen zich vol overgave in de Online Roadtrips storten. Naast de klassieke multiplayer races heeft de ontwikkelaar ook weer enkele prettig gestoorde spelstijlen voorzien. In ‘Infected’ moet je zo lang mogelijk overleven terwijl je opgejaagd wordt door ‘geïnfecteerde’ bolides, maar eens geïnfecteerd hoor je zelf bij het groepje jagers, terwijl je in de spelstand ‘King’ zo lang mogelijk moet rondrijden met de ‘kroon’ zonder geramd te worden. Daarenboven kun je nog steeds je eigen Car Club starten of toetreden tot een bestaande club die nu duizend leden kan tellen (voel je trouwens vrij om onze 9lives-club te vervoegen). Kortom, Forza Horizon 2 bulkt uit van de content (zowel solo als online) waar zelfs de meest getalenteerde racefan minstens honderd uur mee zal zoet zijn.

10/03/2014
8,8
User scoreAl 12 stemmen
6,9

Conclusie van Davy

Playground Games zet een indrukwekkende en verbluffend weergegeven open spelwereld neer die van horizon tot horizon reikt. Een gigantische oppervlakte die niet langer wordt afgebakend met onvernietigbare vangrails of dranghekken, maar volledig verkenbaar is. Een riante speeltuin boordevol activiteiten waar je als racefanaat wekenlang zoet mee kunt zijn. Alleen jammer dat de roadtripstructuur van de hoofdmodus na verloop van tijd tegen zichzelf werkt, waarna elke verloren gesleten kilometer de game stevig ontsiert. Het hangt dus volledig af van je verwachtingspatroon of je daar het nodige geduld voor kan opbrengen. Maar of je je hier nu aan stoort of niet: racefans mogen Forza Horizon 2 in geen geval missen! Daarvoor ronkt de adrenaline net iets te hevig onder de motorkap, rijdt het te spectaculair lekker en ziet het er simpelweg te fantastisch uit.

(Deze recensie behandelt de Xbox One-editie van Forza Horizon 2. De ontwikkeling van de Xbox 360-versie werd uitbesteed aan Sumo Digital en maakt gebruik van de Forza Motorsport 4-engine.)

• Een grotere, verbluffend weergegeven open spelwereld
  • Bloedmooie graphics