Forza 4

9,5
0

Forza 4

De ultieme race-ervaring

Als liefhebber van sportieve, snelle en exotische wagens is het telkens weer uitkijken naar de release van Microsofts tegenhanger voor Sony's Gran Turismo-franchise: Forza Motorsport. Daar waar Gran Turismo reeds aan een vijfde telg zit, de Prologue versies niet inbegrepen, zit Microsoft nog maar aan nummertje vier. Ik kroop vastberaden achter mijn racestuur, gaf plankgas en scheurde over het ene circuit na het andere.

Passie. Dat is eigenlijk het eerste woord dat me te binnen schiet wanneer ik aan autoliefhebbers denk. Er zijn weinig mensen zo gepassioneerd door auto's als Jeremy Clarkson, de boomlange presentator van het alombekende Top Gear. Het is dan ook geen verrassing dat hij de man is die de intro inspreekt voor Forza 4. Een racespel dat erin slaagt om dat warme gevoel, die diepgewortelde drive en die jongensachtige adrenaline quasi perfect over te brengen naar onze Xbox 360- console.

Snaren

Lyrische woorden, ik ben er me wel degelijk van bewust. Iedereen die ooit het gevoel heeft mogen ervaren om een rasechte sportbolide in enkele seconden van 0 tot 100km/u te pushen zal alleen maar kunnen beamen dat de franchise de perfecte snaar weet te bespelen. Weinig games slagen erin dat gevoel zo treffend te vertalen naar het televisiescherm. Forza 4 is een viering van het autoracen, een verheerlijking van brandend rubber en overmatig benzinegebruik. Maar bovenal is Forza 4 gewoon fun. Fun fun fun.

Echte mannen

Misschien lijkt het alsof deze reviewer wat te hard van stapel loopt en meteen de paragraaf die bij de conclusie zou moeten staan, in het begin van de review plaatst. Maar het is de ideale manier om op te bouwen naar de reden waarom elke gamer met een beetje interesse in racen, dit spel in huis moet halen. De intro door Clarkson ingesproken slaat eigenlijk de nagel perfect op de kop. Weg met de idealisten tegen hoge CO2-uitstoot, lawaai en energieverspilling omwille van natuurbehoud. Leve de échte mannen die nog houden van de stank van verbrande remmen, oververhitte motoren en genieten van piepende banden. Want dat is waar Forza 4 om draait. En zo gooit dit spel je ook meteen in de actie. Geen menu's, geen keuzes maken, geen ellenlange lijsten doorlopen of challenges voltooien. Je eerste minuten in Forza 4 breng je namelijk meteen door in een supersnelle wagen. Racen zal je! En hoe!

Keuzes

Eén van de belangrijkste aspecten van Forza 4 is de mogelijkheden om steeds meer credits en ervaring te verdienen zodat je gaandeweg mooiere wagens, betere upgrades en grotere kortingen kan verkrijgen. Zonder in rpg-achtige toestanden te verdrinken, slaagt Forza 4 er op een magistrale manier in om je voor elke race die je doet, te belonen en je altijd een gevoel van vooruitgang te geven. Dat alles zonder je verplicht te voelen om een of andere onnozele challenge te moeten doen voor extra punten (lees je mee GT5?). Dankzij de World Tour word je stap voor stap meegenomen naar de verschillende race circuits en de daarbijhorende wagens zonder al te veel moeilijke keuzes te moeten maken. Bij quasi elke race kan je kiezen tussen een drietal opties waarbij je credits, xp of extra korting kan opbouwen. Elke race of uitdaging resulteert op die manier in resultaat. En wil je dat resultaat sneller bereiken, dan kan je de moeilijkheidsgraad van het spel op elk moment aanpassen. Forza 4 kan op die manier zowel de meer arcade gerichte gamer als de pure simulatiefanaat bekoren.

Simulatie

En vergis je niet, Forza 4 is een simulatie pur sang. Laat je niet verblinden door de overbodige Kinect-besturing of de ietwat ridicule challenges op de Top Gear-track. Forza 4 draait om racecircuits, wagens en de perfecte rijlijn. Van zodra je bepaalde hulpmiddelen uitschakelt, zal meteen duidelijk worden hoe diep Forza 4 de simulatie doortrekt. Tijdens het racen kan je overigens op elk moment alle telemetrie in realtime op het scherm toveren. Dan zie je meteen hoeveel wiskunde er eigenlijk onder de motorkap zit van een racegame als Forza 4. Maar ondanks alle cijfertjes en de ontelbare mogelijkheden om je wagens te upgraden of te tunen blijft Forza 4 leuk om te spelen. Alles oogt zodanig afgewerkt, dat er nergens enige frustratie opdoemt wat betreft de keuze van wagens en de aankoop van upgrades. Alles is gewoon tot in de puntjes afgewerkt. Dit is uiteraard al de zoveelste generatie van een Forza Motorsport-game, maar wie grote concurrent GT5 op Playstation heeft gespeeld, zal toch moeten toegeven dat zeker wat betreft menustructuur en vlotheid qua besturing Forza 4 het betere spel is.

Verbeteringen

Uiteraard is Forza een genot om naar te kijken. Veel mensen zullen zich afvragen of er eigenlijk veel verschil is tussen het al even magistrale Forza 3 en deze opvolger. Wel, ik kan alleen maar zeggen dat Forza 4 zijn voorganger op elk vlak inhaalt, maar dan voornamelijk door details. De belichting en schaduwen zijn zo subtiel verbeterd, dat replays in dit racegame er als een film uitzien. De automodels zijn zodanig scherp gedetailleerd, dat je uren kan kwijtraken in de photomodus om dat ene perfecte shot te maken van je voorbijscheurende bolide. En het geluid. Oh boy het geluid. Elke wagen, elk contact tussen wagens, elk remmanoeuvre en elke bocht klinkt gewoon zo realistisch en zo echt dat het bijna griezelig wordt.

Autovista

Dat er overigens een zeer sterke grafische motor wordt gebruikt, is meteen duidelijk wanneer je de 'Autovista' opstart. In deze spelmodus kan je een aantal zeer exclusieve wagens tot in het kleinste detail bewonderen. Niet dat de ingame automodels daarom minder mooi zijn, integendeel! Alle wagens die in de game aanwezig zijn, werden tot in de puntjes nagebouwd. Van de kleinste Fiat tot de duurste Ferrari. Trouwens als weetje geef ik graag mee dat we in de Autovistamodus ook een wagen uit Bungie's Halo-universum kunnen bewonderen, namelijk de Warthog. Spijtig genoeg is het enkel kijken en aankomen maar kan je er niet mee racen.

Grip

Waar een racegame, hoe mooi hij ook is, voornamelijk kan falen is in de zogenaamde ‘car handling', zeg maar de manier waarop de virtuele wagens aanvoelen als realistisch. Wel beste gamers, ook op dit vlak is Forza 4 een absolute winnaar. Het nemen van bochten of zachtjes grip verliezen is perfect vertaald naar je controller. Je voelt echt de wagen, zelfs met een doorsnee controller. Natuurlijk speelt een spel als Forza 4 nog zoveel beter met een degelijk stuur, maar op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat er een afstand zat tussen wat ik mijn wagens voelde doen, en wat ik op het scherm zag. Dankzij de vele instelbare opties is het ook meteen voelbaar wanneer je bijvoorbeeld ABS aan of af hebt staan. Dat alleen al maakt dat Forza 4 voor de echte simulatie- en racefanaten een prachtig simulatiegevoel kan afleveren.

Ook de AI van de tegenstand is opnieuw onder handen genomen. Niks zo uitdagend als online te racen tegen menselijke tegenstanders, maar dankzij een volledig vernieuwd systeem van de AI heb ik nooit het gevoel gehad dat ik tegen computergestuurde wagentjes aan het rijden was. Ook de AI maakt fouten, zal agressief inhalen of verkeerde manoeuvers uitvoeren. Maar evengoed zal je op hogere moeilijkheidsgraden serieus uit de kast moeten komen om als eerste de streep te halen. De uitdaging in Forza 4 is allesbehalve zwak. Tenminste, als je bereid bent om een aantal van de hulpmiddelen uit te schakelen.

Vooruitgang

Heel leuk aan Forza 4 is dat je online verderbouwt aan je xp en je merkgetrouwheid. Elke race die je doet, zal je steeds weer bonussen opleveren. De driver xp is overigens opgetrokken tot level 150 dus je zal wel eventjes zoet zijn om dat niveau te behalen. Als je vaak met hetzelfde merk van wagens racet, krijg je zogenaamde affinity punten. Vanaf level 5 krijg je van verschillende merken 100% korting op alle upgrades. Maar toch kan je elk merk tot level 50 uitbouwen, en daarvoor verdien je extra bonussen. Door heel het spel zit dit soort vooruitgang verweven, zowel online als offline. En hoewel Forza 4 een zeer uitgebreide offline ter beschikking heeft, is het vooral het online gedeelte waar menig gamer honderden uren zal verliezen. Nieuw is de Rivals mode waarin je kan proberen de tijden van je vrienden (of vreemden) te verbeteren. Niks zo verslavend om nog nét een keer te proberen of je er nog een seconde afkrijgt. Zoals we van Forza gewoon zijn, zijn ook alle andere onlinemodi perfect uitgewerkt.

Nog een leuke extra is dat je een aantal extra wagens en credits ter beschikking krijgt als het spel detecteert dat je de vorige games ook hebt gespeeld. Toch een knappe beloning voor je loyaliteit aan de spelreeks.

Minpuntjes

Is Forza 4 dan zonder discussie het beste racespel ooit op console? Neen, er is zeker nog ruimte voor verbetering. Toegegeven, het komt héél dicht bij de perfectie, maar een mens moet toch kunnen dromen niet? Vooraleerst is het nog steeds jammer dat nachtraces en regenweer afwezig blijven. Verschillende weersomstandigheden geven races toch direct een heel andere dynamiek. Misschien dat het er ooit nog van komt in een of andere DLC maar op dit moment zal rondjes draaien in de regen niet in Forza 4 mogelijk zijn. Ook het aantal nieuwe tracks tegenover de voorganger is vrij beperkt en het schademodel is nog steeds niet spectaculair te noemen.

9,5
0

Conclusie van admin

De verschillen met voorganger Forza 3 zijn in die mate voelbaar, dat het echt wel de moeite loont om dit spel in huis te halen. Turn 10 verwent ons met een spel dat gewoon in alle porieën klasse uitstraalt en dus een ode is aan de autosport. Forza 4 is gewoonweg de beste racegame die je op Xbox360 kan kopen. Punt.

• Schitterend afgewerkte tracks en models
  • Zeer realistisch geluid
  • Enorm uitgebreid, zowel online als offline