Football Manager Touch 2020 (Switch)

7,5
0

Football Manager Touch 2020 (Switch)

"Football Manager Touch 2020 hinkt op twee benen"

ma 30/12/2019

Nu de helden van de Belgische voetbalvelden genieten van een verdiende winterstop is het moment aangebroken om de voorsprong/schade op te meten. In relatieve rust de tactieken bijschaven en op dunbevolkte posities versterkingen binnenhalen zijn nu de belangrijkste bezigheden van trainers en managers. Met de Touch-versie van Football Manager 2020 kan je jezelf in de schoenen zetten van je favoriete manager en ervaren wat het is om een voetbalteam de juiste richting uit te sturen.

Niet voor mierenneukers

De ‘touch’ in de titel verraadt het natuurlijk, maar dit is niet de volwaardige Football Manager-game die we kennen van op PC. Dit is een ietwat uitgeklede versie voor gamers die niet willen verdrinken in de vele opties die de grote broer rijk is. Deze versie is voornamelijk voor liefhebbers van Football Manager die geen tijd hebben om uren te investeren om een voetbaldwerg groot te maken.

Je wordt als speler veel meer bij de hand genomen en zaken worden meer voor je geregeld. Je hebt gelukkig wel de keuze uit teams uit maar liefst 116 verschillende competities, verspreidt over 51 landen. Keuze genoeg dus op dat vlak. Wanneer je een team wil selecteren of vergelijken kan je nu gebruik maken van Club Vision. Hier zie je in een oogopslag de doelen die de teambobo’s voorstellen. Niet alleen voor het huidige seizoen, maar ook voor de komende 5 seizoenen.

Een handige blik op de toekomst

Een andere handige nieuwigheid, en wat mij betreft de meest interessante, is het Development Centre. Hier zie je in een oogopslag wat de toekomst je te bieden heeft. Niet op financieel vlak, maar op vlak van toekomstige talenten. Hier krijg je een overzicht van de meest beloftevolle jeugdspelers en de progressie die ze doormaken. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedere speler belangrijk zal zijn, maar ik werk als manager toch het liefst met jeugdspelers in plaats van dure transfers te regelen. Hierdoor is het Development Centre een grote hulp gebleken in vergelijking met de vorige versies.

Gedetailleerder onderhandelen

Ik kom graag ook nog even terug op het feit dat elk team nu een 5-jarenplan heeft. Dit plan kan je nu ook gebruiken in de transfers die je wenst te doen. Wanneer je bijvoorbeeld een beloftevolle speler wil aantrekken, kan je hem gedetailleerd uitleggen wat je plannen zijn. Zo kan je hem het eerste seizoen een invallersrol beloven waar dit tegen het laatste jaar van zijn contract een belangrijke basisplaats kan worden. Dit voegt een extra laag toe aan de al reeds zeer uitgebreide transfermogelijheden.

Tijd voor een visuele update

Ondanks de hierboven opgesomde verbeteringen en vernieuwingen, bleef ik zeker op grafisch vlak toch wat op mijn honger zitten. De interface ziet er zo goed als hetzelfde uit als de vorige edities. Het warm water uitvinden is wat mij betreft zeker niet nodig, maar de controls mogen tegen de volgende editie toch eens opnieuw bekeken worden. Alles voelt nogal sloom en geforceerd aan en dat is anno 2020 toch niet meer wenselijk.

Net als in de 2018-versie die ik mocht reviewen, zitten er ook nog steeds geen interacties met de media in deze versie. Sommige gamers zien dit misschien niet als minpunt en mogen een half puntje bijtellen, maar ik mis het toch om mijn team complimenten te geven na een uitstekende comeback bij de titelverdediger. Ook het feit dat je opnieuw 3 landen moet kiezen waarin je spelers kan zoeken en waarin je zelf aan de slag kan, is erg jammerlijk. Al is dit best te begrijpen als je naar de hardware kijkt, toch is dit wat mij betreft een domper op de feestvreugde.

19/11/2019
7,5
0

Football Manager Touch 2020 hinkt op twee benen. Enerzijds is het nog steeds dé place to be voor alle digitale voetbalmanagers die dreigen te verdrinken in de complexiteit van de volledige versie. Dankzij enkele nieuwe functies, waaronder het Development Centre, word je leven toch iets makkelijker gemaakt. Anderzijds komen de pijnpunten uit de vorige edities opnieuw bovendrijven. Je kunt nog steeds geen praatjes maken met de media en moet je bij de start van een spel 3 landen kiezen waarin je aan de slag kan. Ook de controls zouden wat mij betreft nu wel een update kunnen gebruiken. Kan je jezelf hier over zetten? Dan is dit dé game die data- en voetballovers in huis moeten halen.
  • Perfecte game om FM in handheld te spelen
  • Nog steeds erg verslavend voor de datalovers
  • Nog steeds geen interacties met de media