Football Manager 2021

9,0
0

Football Manager 2021

Wanneer de dagen korter beginnen te worden, verschijnt er traditiegetrouw een karrenvracht aan videogames. Dit jaar mochten we daar ook nog eens de langverwachte launch van de next-gen consoles bijrekenen. Genoeg lekkers dus om naar uit te kijken. Maar de voetbalfan in hart en nieren kijkt niet uit naar al dat grafisch geweld. Integendeel. Hij kijkt uit naar de jaarlijkse release van dé voetbalmanagementsimulator bij uitstek: Football Manager.

Never change a winning team

Never change a winning team, zeker niet na de geweldige versie van vorig jaar. Toch hebben de ontwikkelaars opnieuw ruimte voor verbetering gevonden. En dit op een best logische plek. Als voetbalmanager ben je in de eerste plaats ook een people manager en is het belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je spelers. Daarom zijn de interactiemogelijkheden met je spelers aangepast en een pak verbeterd. Je kunt nu gebaren toevoegen aan je antwoorden, zodanig dat je meer nuance kan geven aan je speeches.

Of ze net meer kracht bijzetten door bijvoorbeeld een virtueel flesje water door de kleedkamer te gooien na een schandalig slechte wedstrijd. Fijn is dat je meteen de reactie en het effect ziet op je spelersgroep.

Deze gebaren kan je ook gebruiken tijdens de soms erg lange persconferenties met de pers. Ook hier zullen ze helpen om je woorden kracht bij te zetten en heeft het effect op je relatie met de pers. Maar ook tijdens korte gesprekken met je spelers kan je meer interactie toevoegen. Na een goede wedstrijd kan je hen bijvoorbeeld een schouderklopje geven of je armen rond hun schouders slaan wanneer ze net een ernstige blessure hebben opgelopen. Kortom het geeft je als manager meer menselijke eigenschappen in de game.

Betere opbouw naar de wedstrijddag

De dagen voor een wedstrijd zijn ook anders ingedeeld. Vooraleer je de kleedkamer binnenloopt, kan je nog snel enkele tactische wijzigingen doorvoeren en opdrachten meegeven aan je team tijdens de tactische briefings. Hier word je bijgestaan door je technische staf die verschillende voorstellen zal doen hoe je de volgende wedstrijd het best aanpakt. Snij de toevoer af van de spelverdeler of temper de aanvallende ingesteldheid van je team een beetje tegen die Europese topclub. Het zijn mogelijkheden die je allemaal voorgeschoteld zult krijgt. Tijdens de wedstrijd kan je vanuit de dug-out sneller reageren op de situatie doordat de interface een pak overzichtelijker is gemaakt.

Je aanpassingen hebben meteen effect, want als je team plotseling een pak beter begint te spelen, zal het publiek ook luider beginnen joelen. Want jawel, ondanks COVID-19 en de afwezigheid van supporters in de echte voetbalstadia, heeft Sports Interactive er gelukkig wel voor gekozen om publiek toe te laten in deze virtuele wedstrijden.

En ze hebben trouwens nog enkele aanpassingen gedaan in het kader van deze wereldwijde pandemie. Competitiestarts werden waar nodig uitgesteld en ook het transferseizoen werd aangepast. Het is trouwens mooi om te zien dat clubs die in financiële problemen zitten er tijdens het eerste seizoen alles zullen aan doen om het hoofd boven water te houden. Dus met wat geluk vind je wel enkele geweldige koopjes op de transfermarkt.

Van de ene meeting naar de andere

Het leukste tijdens Football Manager, of dat vind ik toch, is het onderhandelen met mogelijke nieuwe aanwinsten van je team. Dit blijft in FM21 heerlijk om te doen, zeker omdat je nu beter voorbereidt kan beginnen aan die onderhandelingen. Je kunt bijvoorbeeld kort contact opnemen met de zaakwaarnemer van een speler om te weten te komen of hij überhaupt wel geïnteresseerd is om naar je club te komen.

Je kan je scoutingteam ook een pak beter aansturen tijdens de nieuwe Recruitment Meetings. Tijdens deze meeting ga je dieper in op de posities waar versterking nodig is en geef je mee waarop de scouts moeten letten. Zo stellen ze spelers voor die op maat zijn van jouw wensen.

Hoge instapdrempel

Als je naar de screenshots bij deze review kijkt, hoef ik niet veel digitale witruimte te verspillen om uit te leggen dat Football Manager bol staat van data, statistieken en tactieken. Dat is niet meteen een minpunt, want spelers die deze game kopen wéten meestal waar ze aan beginnen en zijn dan ook meer dan tevreden met deze waanzinnige berg informatie. De game doet er alles aan om ook nieuwkomers zich snel thuis te laten voelen. Daar slagen ze maar gedeeltelijk in. Dankzij de vele tutorials die je tijdens het spelen voorgeschoteld krijgt, ontdek je de verschillende facetten van het manager-zijn. Ondanks deze, ook erg droge, uitleg blijft het dus ook een serieuze drempel waarover nieuwkomers moeten stappen.

En het is eigenlijk maar goed ook dat het niveau van de game op dit vlak niet teveel wordt aangepast, want dat is net zijn sterkte. Al mag Sports Interactive volgend jaar de wedstrijdengine toch eens van een grafische update voorzien. Het blijft toch raar om anno 2020 te kijken naar een wedstrijd met graphics vergelijkbaar met FIFA 98. Ook al zijn er verbeteringen doorgebracht op vlak van animaties, presentatie en belichting.

11/24/2020
9,0
0

Football Manager 2021 doet zijn reputatie opnieuw alle eer aan. De game zit weer boordevol data waarmee je zowat alle competities binnenstebuiten kan draaien. De verbeteringen die het ontwikkelteam heeft doorgevoerd zijn ook een schot in de roos. Zo zijn de interacties met de spelers voor en tijdens de wedstrijd positief aangepast, en krijg je een betere opbouw naar de wedstrijddagen. Ook de meetings die je hebt tijdens de transferperiode helpen je vooruit om je strategie nog beter binnen de organisatie uit te dragen. Football Manager 2021 is absoluut een topper in zijn eigen niche.

• De natte droom voor iedere voetbaldataliefhebber
  • Verbeterde interactie met spelers
  • Fijnere opbouw naar wedstrijddagen