9,0
0

Football Manager 2020

"Een topspel dat elke zelfverklaarde voetbalfan/-coach in huis moet halen"

za 16/11/2019
Gereviewed voor PC door Michael

De kans is klein dat er een echte voetbalploeg mij als volgende coach zal aanstellen, maar in Football Manager 2020 kan ik die jongensdroom elk naar opnieuw najagen. Traditioneel kies ik een club uit de laagste regionen van het Engelse voetbal en poog ik de Premier League te bereiken. Als het even kan win ik daarbij niet alleen de competitie, maar ook de beker én eventueel de Champions League. Dat is een werk van vele maanden en dus geen realistisch doel dat binnen deze recensie past, maar de nieuwigheden aan de tand voelen deed ik des te meer. Of FM2020 een must-have is of eerder een nice to have als je FM19 beu bent? Keep on reading …

Warm water hoef je niet opnieuw uit te vinden, en Sports Interactive weet ondertussen waarmee ze bezig zijn. FM2020 betekent de zestiende iteratie van het enige simulatiewaardige voetbal op Aarde, en qua innovatie moeten we al jaren geen mirakels meer verwachten. Dat betekent daarentegen niet dat de ontwikkelstudio er z’n voeten aan veegt, want naar goede gewoonte krijgen we tientallen competities en duizenden voetballer voorgeschoteld waarmee we ons eigen ding kunnen doen.

Dankzij de verbeterde jeugdwerking moet het in theorie mogelijk zijn nobele onbekende tieners op regelmatige basis in dartele goudklompjes te veranderen, en aangezien ik toch honderden uren op de teller heb staan in de vorige uitgave, kan ik op dat vlak zeker het nodige vergelijkingsmateriaal op tafel gooien. Benieuwd hoe makkelijker het is om de investeringen in je jeugdopleiding te laten renderen, hoeveel beter de graphics zijn en op welke manier het clubbestuur je dit jaar toont wat hen verwachtingen zijn? Die drie grote verbeteringen voel ik voor jou, met extra oog voor detail, aan de tand.

Het strenge bestuur

Ook in Football Manager 2020 kan je, bij het opstarten van een nieuw spel, zelf de gewenste competities selecteren. In totaal zijn er één of meerdere reeksen uit maar liefst 51 landen van de partij, en op het eerste zicht zou je niet meteen een middelmatig tot hoog aangeschreven voetballand kunnen bedenken dat opvalt door z’n afwezigheid. In mijn geval vertaalde m’n selectie zich in 43 reeksen uit 19 landen, waardoor het spel me waarschuwt voor potentieel tragere gameplay. Dat risico ben ik bereid te nemen, want kleinere landen betekent in FM regelmatig spelers met veel potentieel voor een beperkte aankoopprijs.

Vooraleer ik me echter op de transfermarkt smijt, het seizoen begint in juni en er rest voldoende tijd om scoutingprogramma’s op te zetten, toch maar onmiddellijk bekijken op welke manier ik m’n jeugdopleiding optimaal kan laten renderen. Zeker op het niveau waar ik begin, de Engelse vierde klasse, moet je proberen elke pond te verdubbelen, en met een startkapitaal van amper risico’s nemen is eigenlijk uit den boze.

Elke club heeft z'n eigen unieke doelstellingen.

Nog vooraleer je echter de kans krijgt een eerste blik op de jeugd te werpen, worden de zeer concrete van de bestuursleden onder je neus geduwd. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen doelstellingen die mooi meegenomen zouden zijn, degene die zeer gewenst zijn en de absolute verplichtingen. Je mag op je beide oren slapen: voor de eerste twee categorieën word je niet onmiddellijk ontslagen, maar de Requireds behaal je maar beter wil je nog van een goede nachtrust kunnen genieten.

Middenin de rangschikking eindigen én de tweede ronde van de FA Cup behalen zijn met andere woorden must-haves in mijn jonge carrière als voetbalcoach. De manier waarop de clubleiding hun verwachtingen aan de club, de reeks, de spelers en de trainer aanpast, werd voor het eerst sinds de allereerste FM-editie grondig vernieuwd. Zo zal je een groter verschil opmerken tussen clubs onderling, en opvallend genoeg gaat het vaak over wensen die pas op lange termijn iets zullen opleveren.

De jeugdopleiding

Zelf ben ik naar goede gewoonte bij Carisle aan de slag gegaan. Het dorpje, ietsje ten zuiden van de Schotse grens gelegen, telt amper 75.000 inwoners en eigenlijk is het zelfs geen middenmoter in de Sky Bet League Two. Dat weerspiegelt zich in de doelstellingen die me worden opgelegd; het vijfjarenplan eindigt met een eventuele promotie, maar in de tussentijd mag ik wel het team wel kalmpjes aan voorbereiden op die grote stap richting League One. Er is echter één verplicht iets waaraan ik me ten alle tijden moet aan houden: werken met een vastgelegd budget, zonder daarvan af te wijken. In het rood gaan is geen optie, extra geld lospeuteren bij het bestuur evenmin. Zo beland ik naadloos bij een compleet nieuwe Football Manager-feature: het Development Centre.

Daar wordt informatie, die in andere jaargangen onder verschillende (sub)menu’s was verspreid, gebundeld. Zo krijgen we meer mogelijkheden om het potentieel van jeugdspelers ten volle te benutten. Via vijf tabbladen kan je de gewenste informatie met één enkele klik tevoorschijn toveren, en eerlijk gezegd haalt het de drempel om je jeugd serieus te nemen meteen een pak naar beneden. Het algemeen overzicht vertelt je onmiddellijk welke spelers rijp zijn om met het eerste elftal mee te trainen, maar ook welke jeugdspelers je in je vizier moet opnemen omdat ze potentieel het titularisstatuut kunnen opeisen. Een tweede tabblad genereert een exhaustieve lijst met uitgeleende spelers. Zo volg je hun spelminuten, moraal en progressie op.

Eventueel kan je vanuit dit menu ook andere spelers op leenbasis laten vertrekken, zodat ook zij richting hun maximale potentieel werken omdat ze intern niet de nodige kansen kunnen krijgen. De Under 18s-lijst bied je vervolgens een overzicht van de spelers die in je jeugdacademie rondlopen; hier kan je heel selectief te werk gaan en enkel geld en tijd investeren in zij met de meeste doorgroeimogelijkheden. Als dat select groepje spelers te schaars wordt is er nog altijd de mogelijkheid om via de Youth Candidates éénmaal per jaar een nieuwe lichting – hopelijke – toptalenten in te lijven, zodat er continuïteit binnen de jeugdelftallen kan worden gegarandeerd. Tot slot kan je ook je staff evalueren, uitbreiden of erop besparen, al zal die laatste optie je zelden tot nooit in dank worden afgenomen.

Andere verbeteringen

Het in stand houden van de coherentie binnen je eerste elftal is uiteraard nog belangrijker, want het zijn deze spelers die constant moeten presteren. Indien hun moraal onder nul zit, zal de sfeer in de kleedkamer een bepalende factor richting prestaties worden, en dat weerspiegelt zich dan weer in het niet bereiken van opgelegde doelstellingen. Iemands moraal gaat meestal hand in hand met de aangereikte spelminuten, die veelal contractueel werden beloofd.

Vanaf nu kan je op langere termijn plannen: een jonge speler aan je ploeg binden zonder hem onmiddellijk minuten in je eerste elftal te gunnen, was vroeger een moeilijke opdracht. Ditmaal kan je echter toekomstgerichte beloftes maken; binnen twee of drie seizoenen een regelmatige starter? Je kan het via het contract ‘afdwingen’. Omgekeerd kan je een oudgediende stilaan op pensioen sturen door hem qua belangrijkheid binnen het elftal te degraderen. Zo voorkom je irriterende klaagzangen die voordien, toch bij mij, schering en inslag waren.

19/11/2019
9,0
0

Voor de rest blijft Football Manager 2020 natuurlijk trouw aan de complexiteit en authenticiteit van de vorige games, en de verslavende factor ontbreekt niet. Ik simuleerde hier en dan enkele maanden om de doelstellingen op lange termijn te ervaren, maar toch wilde ik de meeste matchen live meemaken. De grafische tweaks die daar werden doorgevoerd interesseren mij eerlijk gezegd niet, want je speelt voor de tactische diepgang en het realisme, niet voor de looks, maar de spanning bij elke aanval blijft een notoir pluspunt aan de andere nogal ‘droge’ spelervaring die een diepgaand simulatiespel veelal oplevert. Daar is echter niets mis mee; dit is een topspel dat elke zelfverklaarde voetbalfan/-coach in huis moet halen. Have fun!
  • Realistische en langetermijnsdoelstellingen
  • Development Centre bundelt complexe features die vroeger te verspreid waren
  • Complexiteit, authenticiteit en verslavende factor blijven prominent aanwezig