7,5
0

Flotsam

Survival-game van Belgische makelij

za 05/10/2019
Gereviewed door Michael

Voor velen zal Flotsam misschien het zoveelste willekeurige Steam Early Access-game zijn, voor ons Belgen moet het iets worden om fier op te zijn. Het ‘survival simulation’-spel is namelijk van Belgische makelij en won dit jaar de Most Promising Belgian Game- én Best Unity Game-awards. Sinds 26 september is een eerste versie van de game beschikbaar en het Gentse Pajama Llama Games belooft in haar roadmap nog vele toevoegingen. Hoe goed het spel nu reeds is, vertel ik jullie hieronder.

In België zijn na de verkiezingen dit jaar nog niet alle regeringen gevormd, en ook wereldwijd struikelen politici over een tegenwoordig gevoelig thema: het milieu. Milieuactivisten zijn niet langer uit het straatbeeld weg te denken, en een van hun bezorgheden is de verfoeilijke vervuiling van de wereldzeeën. Onze oceanen zitten boordevol plastic, zowel grote stukken als microplastics, en met Flotsam tracht de Belgische ontwikkelstudio twee vliegen in één klap te slaan. Spelplezier staat uiteraard voorop, maar het thema is slim gekozen: enkele overlevenden in een overstroomde wereld moeten trachten allerlei afval uit de oceanen te recyclen om zo in leven te blijven.

Age of Empires-achtig?

Om heel eerlijk te zijn: eenmaal ik Flotsam volledig onder de knie had, heb ik grote delen van m’n tekst helemaal herschreven. Ik recenseer meestal al spelende, aan de hand van sleutelwoorden die ik later in alinea’s omtover, maar zelfs die voorzichtigheid was onvoldoende om me voor deze game te behoeden. In den beginne vergelijk ik dit overlevingsspel met Age of Empires. Je hebt slechts enkele werkers, Drifters in dit geval, en door boeien uit te gooien kunnen zijn allerlei grondstoffen verzamelen. Initieel duurt dat proces een tijdje, alles gaat langzaam, maar je hebt ook knoppen om de snelheid van het spel een tandje hoger te laten schakelen. Die tweede en derde vitesse zorgen voor meer en courantere animo en na een tijdje kan je nadenken op welke manier je je gerecycleerd eiland zal uitbreiden.

Alles begint langzaam, maar je kan de tijd versnellen.

Je bent niet meteen op een kalme oceaan beland, waardoor alles goed aan elkaar moet worden verankerd. Anders drijven allerlei van je constructies gewoon weg, en je hebt niet meteen energie noch manschappen op overschot om je dat te kunnen veroorloven. Metaal weegt meer dan hout, maar het is ook zeldzamer; je wacht dus beter met het construeren van nieuwe dingen tot je zeker weet dat ze de volgende storm kunnen overleven. Je werkers, die steeds meer kracht verliezen, hopen dat je snel een bed in elkaar timmert, maar tegelijk heb je misschien andere noden. Het is dat eeuwige doorhakken van dilemmaknopen wat Flotsam in het betere overlevingsspel transformeert.

Het wordt (te) simpel(er)

Mijn vergelijking met Age of Empires smolt echter als sneeuw voor de zon eenmaal ik alle valkuilen had leren kennen en voldoende kennis over het spel had opgedaan. De ballon repetitief wil ik zeker niet oplaten aangezien je een grote variëteit aan bouwopties krijgt en een spelletjes dus vrij lang kan worden uitgesponnen, maar het nieuwe is er na een aantal uurtjes wel af. Het is eigenlijk constant uitkijken naar die eerste boot die te water wordt gelaten, want die mijlpaal maakt het spel tien keer makkelijker en daarna gaat het bergaf met de uitdaging en tevens ook de spanning.

Een van de minst leuke ervaringen die het spel toch dat tikkeltje realistischer maakt, is het moeten afgeven van een hardwerkende Drifter die door een gebrek aan slaap of eten de pijp aan Maarten heeft gegeven. Het is een realistische problematiek en de waarheid moet absoluut niet worden geschuwd, maar dankzij de cartooneske, getekende graphics is het niet meteen de allergrootste domper op de feestvreugde. Het ‘kadert’ zo’n beetje de bedoeling van het spel wat mij betreft: in z’n genre je tot het uiterste drijven (tot je die eerste boot hebt dan toch), en tegelijk op een vriendelijke manier iedereen even wakker schudden wat de algemene toestand van onze planeet betreft.

26/09/2019
7,5
0

Flotsam is van Belgische makelij, maar ook anders had ik het je durven aanraden. De roadmap, die ik nergens heb aangehaald omdat ik het spel in haar huidige status heb gerecenseerd, is veelbelovend en de eerste uren in-game zijn echt wel genietbaar. Het wordt na verloop van tijd een tikkeltje te simpel, maar dat kan via toekomstige updates eventueel worden verholpen. Misschien vind ik 23 euro net iets te veel, maar dat laat ik jullie vooral zelf beslissen.
  • Actuele setting
  • Dilemma's
  • Realistisch