8,4

The Flame in the Flood (Switch)

"Flame in the flood is een fantastische survivalgame."

wo 15/11/2017
Gereviewed door Raymand
1 reacties

Na eerdere  verschijningen op zowel pc, PS4 als Xbox One, mogen Switch-bezitters zich verheugen op een rondje overleven in The Flame in the Flood. En laat je niet verrassen door het cartoony uiterlijk van de game of het schattige hoofdpersonage. Scout is een jongedame met ballen aan haar lijf, en die heeft ze nodig om te overleven in wat ooit een van de grootste naties ter wereld was...

The Flame in the Flood is een survival-game pur sang. Je neemt niet de controle over een tot op de tanden gewapende held die boosdoeners tot moes moet slaan of aan flarden moet knallen. Neen, je neemt controle over Scout in een post-apocalyptisch Amerika. Je ontwaakt bij een kampvuur en Aesop, je trouwe viervoeter, brengt je een rugzakje van een overledene. Dat is je basispakket voor de game.

Everything is connected

De natuur is haar enige redmiddel maar ook haar grootste bedreiging. Scout moet zo lang mogelijk zien te overleven met wat zij terugvindt in de natuur. Op basis van wat ze opraapt, kan ze allerlei nuttige zaken in elkaar knutselen. En dat kan best wel heel ver gaan. Als ze een konijn heeft gevangen, kan ze het vlees gebruiken als voedsel, maar de vacht kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld een muts te maken. Maar om uberhaupt een konijn te kunnen vangen, moet Scout een val opzetten, en om die val te maken heeft ze dan weer verschillende grondstoffen nodig. Om een muts te naaien, heb je uiteraard naald en draad nodig. Een draad vindt ze vrij snel in de natuur, maar een naald? Die kan je maken aan de hand van een vishaak. Het vlees van het konijn kan je dan op het kampvuur roosteren of zout  op strooien voor een langere houdbaarheid, maar het maakt Scout wel dorstig. En zo kan je nog uren doorgaan: gevonden handschoenen kan Scout zelf gebruiken, of ze kan het textiel gebruiken voor andere doeleinden. Je moet dus voortdurend keuzes maken. Denk je op korte termijn of op lange termijn? Dat is dan ook waar deze game in uitblinkt: everything is connected.

Hou deze maar in de gaten; honger, dorst, lichaamstemperatuur en vermoeiheid.

Overlevingstips

De vier belangrijkste pijlers voor Scout om te overleven zijn: honger, dorst, lichaamstemperatuur en vermoeiheid. Terwijl dagen en nachten voorbijgaan, moet ze rekening houden met deze vier basisbehoeften. Regelmatig een slokje drinken en een hapje eten is vanzelfsprekend. Wanneer de vermoeidheid toeslaat, moet Scout een dutje doen. Maar door enkele uren te slapen, zal Scout honger en dorst krijgen. Als het regent, wordt Scout nat en dat heeft gevolgen voor haar lichaamstemperatuur. Wanneer zij dan een kampvuur opzet, worden haar kleren opnieuw droog. Een kampvuur kan er ook voor zorgen dat je specifiek voedsel kunt klaarmaken. Tijdens de overlevingstocht krijgt Scout ook nog te maken met dieren die niet zo dol zijn op haar. Je kan een val bouwen of je kan hen gewoon te lijf gaan met een zelfgemaakte pijl en boog.

Om verder op verkenningstocht te gaan, moet Scout met een vlot  de rivier afvaren die het land in tweeën splijt. Op zoek naar nieuwe gebieden, bevindt ze zich bij momenten op een echte wildwaterbaan. Af en toe kan het er best wel hectisch aan toe gaan en waan je je in een echte slalomwedstrijd door de vele ronddrijvende brokstukken van huizen, bomen of wrakken van auto's. Hoewel Scout de rivier moet afvaren om progressie te maken, is het noodzakelijk om regelmatig een tussenstop te maken om haar te bevoorraden.

Het leven is soms een wildwaterbaan.

Elk spel is anders

Hoe alle factoren in de game elkaar beïnvloeden is bewonderenswaardig, maar de willekeurig gegenereerde wildernis is dat evenzeer. Elke keer je de game start, zal je starten met andere items. De items die je onderweg tegenkomt, kunnen ook sterk verschillen. Zo ben ik eens gestart met twee extra buidelzakken, wat resulteert in aanzienlijk meer ruimte in mijn inventory. Ook had ik eens het geluk dat ik vrij snel een val kon aanmaken om konijnen te vangen. Zoals eerder aangegeven, zijn konijnen belangrijk voor de vacht en voedsel.  Een andere keer startte ik met amper degelijk voedsel en moest ik mij tevreden houden met kleine hapjes zoals wormen, giftigere planten of zelfs bedorven vlees. Het eten van bedorven vlees heeft dan weer nefaste gevolgen voor Scouts gezondheid. Ook de gebieden die je ontdekt worden bij elke game door elkaar geschud.

De muziek in de game past perfect binnen de sfeer en aan de grafische stijl valt niks op aan te merken. De leercurve is aanvankelijk vrij steil omdat je moet weten welke zaken je nodig hebt om alles in elkaar te knutselen. Vooral omdat de game niet in het Nederlands te spelen is en sommige Engelstalige termen wel wat opzoekingswerk kunnen gebruiken...

01/01/2017
9,0
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Conclusie van Raymand

Flame in the flood is een fantastische survivalgame. Alles wat je eet, drinkt, opraapt, gebruikt en craft heeft invloed op andere aspecten van de game. Je moet echt met alles rekening houden en je gezond verstand gebruiken om zo lang mogelijk te overleven. Kortom: voortdurend balanceren op een slappe koord.
  • willekeurig gegenereerde wereld
  • alle elementen beïnvloeden elkaar
  • fantastische sfeer