6,5
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Fitness Boxing (Switch)

"Het is geen verrassing dat Fitness Boxing nu wordt uitgebracht"

do 20/12/2018

Tijdens de hoogdagen van de Nintendo Wii werd het plotseling een must om ook sportieve dingen te doen met de console. Grote aanstoker van deze rage was ongetwijfeld Wii Fit. De combinatie van motion controls en de beruchte Balance Board maakten van deze game een gigantisch succes. Het is dan ook redelijk verwonderlijk dat we toch enige tijd moesten wachten op Nintendo’s eerste fitnessgame voor de Switch, genaamd Fitness Boxing. Ik mocht mezelf in het zweet werken, speciaal voor jullie.

Wat meteen opvalt, is dat je enkel gebruik zal maken van de joy-con’s. Er moeten dus geen extra oversized accessoires aangeschaft worden die na verloop van tijd in de weg komen te liggen. Dit zorgt ervoor dat de instapdrempel erg laag ligt. Bij het opstarten word ik meteen verwelkomd door een instructrice. Zij geeft me de basisbeginselen mee van de game, zijnde een correcte positionering van de voeten, en het verschil tussen een Jab en een Straight punch. Op het scherm verschijnen Guitar Hero-gewijs iconen die ik op het juiste moment moet uitvoeren. Voor ik het goed en wel doorhad, zat mijn eerste training erop.

Mijn lichaam, mijn tempel

De dagelijkse trainingen zijn de rode draad doorheen de hele beleving. Ik word aangespoord om dagelijks terug te komen om de nodige boksmoves uit mijn mouwen te schudden op een van de vele nummers die in de game zitten. De trainingen beginnen vrij soft, maar worden intensiever naarmate ik meer ervaring opdoe. Ook het arsenaal aan stoten wordt gaandeweg verder uitgebreid met hoekstoten en uppercuts. Daarnaast moet ik ook mijn volledige lijf in de schaal gooien, en daarbij ontwijkmanoeuvres uitvoeren. Het knappe is dat al mijn bewegingen zeer accuraat worden gecapteerd door de joy-con’s.

De synthesizer van nonkel Jean

Al deze moves voer ik uit op het ritme van onder andere Lady Gaga, LMFAO en Pitbull. Het bizarre is echter dat ik niet de originele songs te horen krijg. Nintendo koos ervoor om instrumentale versies te gebruiken die op sommige momenten lijken ingespeeld te zijn door nonkel Jean die op zondagen dansnamiddagen opvrolijkt met zijn keyboard. Het is echt zonde dat er niet gekozen werd voor de originele versies. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat je instructeur tijdens je workouts aanwijzingen geeft. Jammer genoeg vallen de aanmoedigingen snel in herhaling waardoor deze al gauw op mijn zenuwen beginnen te werken. Gelukkig kan ik, wanneer ik de ene instructeur beu ben doorschakelen naar een volgende.

Nonkel Jean geeft er een lap op.

Plezant…

Naast de dagelijkse trainingen zijn er ook andere spelopties in de Free Training-modus. Zo kan ik zelf workouts starten op een door mij gekozen nummer en zelf bepaalde tijdsduur. Om het party-gehalte op peil te houden kan ik ook met een tweede sporter samenspelen. We kunnen er met zijn tweeën voor kiezen om tegen elkaar te spelen, waarbij hij met de hoogste score wint. Anderzijds, en veel leuker, is de Combo Chain waarin we moeten samenwerken om een zo hoog mogelijke combostreak neer te zetten.

…maar niet voor lang

Ondanks deze verschillende opties voelt het totaalpakket mager aan, en vallen workouts al snel in herhaling. In het begin word ik nochtans aangemoedigd om zoveel mogelijk te spelen om nieuwe muzieknummers en trainingsroutines vrij te spelen. Maar de sleur sluipt er na een tijdje toch in. Ook de graphics zijn gene vette… Het leek wel alsof ik terug werd gekatapulteerd naar het Wii-tijdperk door het gebruik van witte achtergronden en veel tekst.

01/01/2017
6,5
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Het is geen verrassing dat Fitness Boxing nu wordt uitgebracht. De feestdagen staan voor de deur en dit is hét moment om goede voornemens, waaronder meer sporten, te maken voor 2019. Jammer genoeg is het totaalpakket geen onverdeeld succes. Ondanks dat mijn stoten correct werden geregistreerd is het gebrek aan afwisseling het grootste minpunt. Toch wil ik deze game zeker aanraden aan iedereen die effectief wat meer beweging zoekt tijdens de donkere wintermaanden en geen zin heeft in een duur fitnessabonnement, of verplaatsingen van en naar een fitness in de buurt. Al moet je uiteraard geen lichamelijke mirakels verwachten van deze game…
  • Werk jezelf dagelijks in het zweet, waar je maar wil
  • Leuke multiplayer opties
  • Bewegingen worden goed geregistreerd