9,5

Fire Emblem: Three Houses

"Moeilijk om iets negatiefs te vinden"

vr 26/07/2019
Gereviewed door Marjolein
2 reacties

Eindelijk komt Fire Emblem weer naar een main console! De vreemde combinatie van strategie RPG en dating sim is al sinds jaar en dag een succes en alle fans kijken dan ook halsreikend uit naar een nieuw deel van de serie. Hoog tijd voor een Fire Emblem game op de Switch, dus.

Na talloze conflicten is het continent Fodlan opgedeeld in drie regio’s die - aanvankelijk - in vrede samenleven. Het Adrestiaanse rijk in het zuidwesten, het koninkrijk Faerghus in het noorden en de Leicester Alliantie in het oosten. Pal in het midden van Fodlan bevindt zich het Garreg Mach klooster.

Het Garreg Mach klooster is ook de thuis van de Officer’s Academy, een school waar studenten opgedeeld worden in drie afdelingen afhankelijk van welke regio ze afkomstig zijn: de Zwarte Arenden, Blauwe Leeuwen of Gouden Herten. Het had zo een crossover met Harry Potter kunnen zijn.

Jij en je vader zijn huurlingen die enkele studenten van de academie uit de penarie redden wanneer ze plots aangevallen worden door bandieten. Bij het zien van je talent, krijg je prompt een positie aangeboden als leerkracht voor één van de drie afdelingen. Al snel blijkt dat je verleden en afkomst een mengelmoes van geheimen is, die langzaamaan ontrafeld zullen worden.

Epische veldslag of theekransje houden?

Uiteraard ga je meer doen dan enkel lesgeven en lunchen met studenten. Dankzij de verschillende regio’s en families zijn er genoeg conflicten gaande in de wereld waarbij het aan jou en je studenten is om deze een halt toe te roepen, van plunderende bandieten tegenhouden tot politieke opstanden de kop indrukken.

In feite wordt de gameplay bepaald door een kalender met gebeurtenissen die op bepaalde dagen plaatsvinden, zoals verjaardagen en feestdagen. Doorheen de week geef je les en op zondag heb je vrije tijd die je kunt besteden zoals je wilt, zoals seminaries bijwonen of optionele veldslagen uitvechten. Op het einde van elke maand vindt er een grote veldslag plaats die het hoofdverhaal voortstuwt.

Hierdoor ben je genoodzaakt om een balans te vinden tussen alles wat je wilt bereiken in die maand. Omdat het aantal Activity Points die je kan inzetten beperkt is, moet je afwegen wat je voorrang geeft. Focus je op je eigen vaardigheden verbeteren, ga je extra conflicten uitvechten die enkel deze maand beschikbaar zijn of nodig je liever je favoriete personages uit voor een theekransje? Wil je meteen tot de belangrijkste actie overgaan, dan kan je dagen overslaan en het lesgeven automatisch laten verlopen.

Onbeschaamd studenten voortrekken

Een van de activiteiten die je kan ondernemen in je vrije tijd is het klooster verkennen. Hier kan je onder andere vissen, tuinieren, studenten laten meedoen aan toernooien en missies voltooien. Om zelf bij te leren en je personage te ontwikkelen, kan je terecht bij de andere professoren, want je kan uiteraard jezelf niet onderwijzen.

Daarnaast kan je omgaan met alle personages en niet enkel hun opmerkingen horen over recente gebeurtenissen, maar hen ook beter leren kennen. De Fire Emblem games begonnen met elk spel stilletjes aan meer interactie met de personages te implementeren, en in Three Houses ligt er meer focus op de personages dan ooit. Zo hebben ze elk een eigen verleden, karaktertrekken, doelen en interesses en elke regel tekst in het spel werd ingesproken voor maximale immersie. Je kan tijd spenderen met hen en closer te worden door met ze te praten, verloren voorwerpen terug te geven, samen te koken, hen cadeau’s te geven en uit te nodigen voor theekransjes.

Bouw je een band op met bepaalde personages, dan stijgt jullie Support level en speel je langere Support gesprekken vrij in de vorm van filmpjes. Niet alleen krijg je hierdoor een boost op het strijdveld, ook kom je zo meer te weten over hen en hun achtergrond. Omdat het nogal fout is om relaties tussen studenten en leerkrachten aan te moedigen, is echte romantiek pas mogelijk na de timeskip van vijf jaar.

Talloze opties

Je team op het strijdveld bestaat uit de klas die je kiest. Elke student is kneedbaar naar jouw wensen. Je kan elk personage lesgeven in elk topic, van magie tot paardrijden tot zwaardtechnieken, om hun vaardigheden te verbeteren en hen volledig te sturen hoe jij wilt. Ook kan je studenten uit andere afdelingen overhalen om van klas te wisselen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Door examens af te leggen kunnen je studenten een nieuw beroep aanleren. Voor elk gevecht kunnen ze bovendien wisselen en bepaal je als welk beroep ze dit keer de strijd aangaan.

Het is moeilijk om iets negatiefs te vinden over Fire Emblem: Three Houses.

Niet alleen heb je dus enorm veel mogelijkheden qua customization, je voelt je ook meer verbonden met je teamgenoten omdat het gaat om studenten die je zelf hebt helpen groeien. Dat maakt het ook des te triester wanneer eentje permanent doodgaat, en een leerkracht die zijn/haar studenten laat sterven tijdens de praktijkles staat niet bepaald goed op de cv. Aan het begin van het spel heb je wel de keuze tussen de moeilijkheidsgraden Normal of Hard en tussen de speelstijlen Casual (personages komen automatisch weer tot leven na een gevecht) of Classic (personages zijn voorgoed weg als ze de pijp uitgaan in de strijd).

Bataljons aanvoeren

Voor wie nog niet bekend is met de reeks, in Fire Emblem vindt de strijd plaats op een soort rooster waarbij elke unit een vakje inneemt als pionnen op een schaakbord. Sommige vakjes bestaan uit terrein dat specifieke eigenschappen heeft, bijvoorbeeld heal tiles die je genezen, vakjes zand waardoor je moeizamer beweegt of vakjes bos waar je beter beschermd staat. Sommige gevechten hebben speciale voorwaarden, bijvoorbeeld een onmiddelijke game over als de thuisbasis wordt ingenomen of als een specifiek personage het bijltje erbij neergooit. Buiten de hoofdmissies op het einde van elke maand heb je optionele zijmissies, zoals het standaard bandieten en ander schorriemorrie verjagen, en Paralogue missies. Dit zijn veldslagen rond een zijverhaal die de wereld wat verder uitdiepen.

De standaard wapendriehoek, waarbij het ene wapen sterker is tegen het andere, is niet meer. Wel kan je door ervaring op te doen Combat Arts leren. Dit zijn speciale vaardigheden die je kunt inzetten, maar die ten koste gaan van de duurzaamheid van je wapen. Hoe sterker de Combat Art, hoe sneller je wapen verslijt. Voor het eerst beschik je ook over bataljons die gambits kunnen inzetten. Zo’n gambit is in feite een speciale zet diemeerdere tegenstanders kan beïnvloeden en vooral enorm handig blijkt tegen sterkere tegenstanders, zoals grote monsters.

9,5

Het komt niet zo vaak voor, maar het is moeilijk om iets negatiefs te vinden over Fire Emblem: Three Houses. In het bijzonder dankzij de talloze opties bij het customizen van je team, realistisch opgebouwde wereld , intrigerende personages die meer op de voorgrond komen te staan en de altijd boeiende combat met enkele nieuwe elementen kunnen we Three Houses gerust tot (voor het moment) beste Fire Emblem game ooit uitroepen.
  • Enorme vrijheid aan customization
  • Immersieve wereld
  • Meeslepend verhaal