Fire Emblem: Shadow Dragon and The Blade Of Light

5,5
0

De zestiende Fire Emblem game Three Houses brak vorig jaar heel wat potten. Hoewel de video game reeks die tactische RPG met dating-sim combineert ondertussen al decennialang bestaat, had de franchise het lange tijd moeilijk om een fanbase uit te bouwen in het westen, en de eerste Fire Emblems zagen nooit het daglicht buiten Japan. Nu keren we dertig jaar terug in de tijd om te kijken waar het allemaal begon, want voor een beperke periode is het allereerste deel verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light. Niet aan te raden om snel drie keer foutloos na elkaar uit te spreken tijdens een drankspel. De NES-game uit 1990 was het allereerste spel uit dat zou uitgroeien tot de populaire Fire Emblem-serie, en introduceerde dan ook gameplay die toen ongekend was. Respect voor de roots mag er zeker wezen, maar hoe vertaalt zo’n antieke ervaring naar het video game landschap van vandaag?

Om te beginnen moet je niet veel diepgang verwachten van het verhaal. De heer Marth, prins van Altea, neemt het niet op tegen één, maar twee slechteriken: de tovenaar Gharnef en de titulaire draak Medeus. Gelukkig kan hij rekenen op een klein leger/een degelijke groep/enkele trouwe metgezellen (afhankelijk van hoeveel er het loodje leggen doorheen je avontuur).

Necromantie ten spijt

Na een schaars aantal tekstvakken met wat duiding omtrent het verhaal begint je eerste gevecht. Geen uitleg, geen tutorial, geen hulplijn. Enkel de verschillende beroepen worden overlopen, de rest zoek je zelf maar uit. Zo heeft elk beroep een eigen rol. Boogschutters bijvoorbeeld vallen aan vanop afstand, waardoor geen tegenaanval van de vijand mogelijk is, maar staan machteloos in close combat.

Pegasus Knights vechten vanop een vliegend paard, en kunnen zich daardoor verder verplaatsen dan eenheden te voet, maar zijn een ideaal doelwit voor boogschutters. Piraten zijn niet bijzonder sterk, maar kunnen over water bewegen. Ridders delen rake klappen uit en zijn goed beschermd door hun zware harnas, maar hebben hierdoor ook beperkte mobiliteit.

Verwacht niet veel diepgang van het verhaal.

Door ervaring op te doen groeien ze in level en kunnen ze evolueren naar een beter beroep, zoals Cavaliers die promoveren naar Paladins. Maar weet dat elke keer dat je ze inzet in een gevecht je een risico neemt, want als de gezondheidsmeter leeg is, geeft je personage de geest. Alle necromantie die je kent ten spijt is deze gebeurtenis, in tegenstelling tot recentere Fire Emblem games met een casual modus, permanent. Dat zorgt voor een uitdaging, dat wel, maar als je roekeloos speelt zal er dus uiteindelijk weinig overblijven van je bende trawanten en blijf je al snel achter met enkel een paar kneusjes.

Rudimentair gegeven

Jouw eenheden hebben een andere kleur dan die van de tegenstander, en het speelveld is in feite opgedeeld in vakjes. Buiten standaard grasveld heb je vakjes met bijvoorbeeld bossen en gebouwen die je een voordeel kunnen opleveren. Om beurt verplaats je je eenheden en laat je ze vechten met die van de tegenstander. Eens alle vijanden een kopje kleiner zijn gemaakt, win je de strijd.

Het gegeven is heel rudimentair, zeker als je al eens een moderne Fire Emblem-game in handen hebt gehad. Er is geen combat window: er zijn geen voorspellingen hoe het gevecht tussen twee eenheden zal verlopen voor je bevestigt. Je krijgt geen beschrijving van wapens en andere voorwerpen. Er is niet te zien hoe ver de vijanden stappen kan zetten en ook voor je eigen teamleden zal je zelf moeten tellen. Het spel is dan ook dertig jaar oud en, net zoals je opa's kapotte heup, is dat duidelijk te merken.

Voor hedendaagse spelers

Een bijzonder ruwe bolster dus, en daarom werden er wat aanpassingen gedaan om het geheel iets gemakkelijker te maken voor hedendaagse spelers. Dankzij bookmarks, oftewel bladwijzers, kan je voor elke zet bewaren. Heb je spijt van je beslissing, dan kan je een oude bookmark laden en opnieuw beginnen.  Bovendien zijn bookmarks ook gewoon handig als je het spel wilt pauzeren.

Misschien heb je jezelf gaandeweg per ongeluk vastgezet in een hoek. Met een vergissing die niet terug te draaien is in één move kan de rewind feature je helpen, door je zoveel beurten terug te laten keren in de tijd als je wilt.

De moeilijkheidsgraad is niet van de poes.

Je kan ook gameplay versnellen, waardoor je niet steeds met je duimen hoeft te zitten draaien telkens dezelfde animaties tijdens gevechten spelen. Helaas verdubbelt hiermee ook de afspeelsnelheid van de muziek, waardoor je je al snel afvraagt of nagels op een schoolbord echt zoveel slechter klinken. Best muten die handel.

Bookmarks en rewind voelen misschien wat aan als valsspelen voor de veteranen, maar het maakt de game een pak toegankelijker. Geen nood, want de moeilijkheidsgraad is niet van de poes.

Geen theekransjes

Hoewel Fire Emblem tegenwoordig een grote focus legt op het dating-sim aspect, was dat in 1990 nog niet het geval. Er zijn dus helaas geen theekransjes te houden of geschenken te geven aan je vlammen. Toch werd er vanaf het begin wel een poging gedaan om je te laten geven om de personages, in de hoop dat je twee keer nadenkt voor je ze opoffert op het slagveld. Ze hebben elk een naam en een kleine omschrijving, maar meer is er niet. Dialogen gaan uitsluitend over het verhaal en enige interactie daarbuiten kan je dus vergeten.

12/02/2020
5,5
0

Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light is een ruwe diamant, en hoewel alle respect voor de revolutionaire game die de bekende franchise lanceerde terecht is, is het spel vandaag de dag weinig toegankelijk. Ondanks de toevoeging van bookmarks en de rewind optie is het geheel hopeloos verouderd. Als het je als diehard fan aanspreekt om een stukje Fire Emblem-geschiedenis te bezitten en je de ouderwetse gameplay en presentatie door de vingers kan zien, is zes euro een kleine prijs. Maar als dit je initiatie tot Fire Emblem moet zijn, is de kans zeer groot dat je hierna afhaakt.

• Uitdagende strategische combat met permadeath
  • Bookmarks en rewind optie
  • Rudimentaire gameplay en presentatie