Final Fantasy X/X-2 HD remaster (Switch)

8,5
10,0

"Ondanks de twee uiteenlopende stijlen zijn het allebei geweldige RPG’s"

wo 01/05/2019
Gereviewed door Marjolein

Om je collectie Final Fantasy games op de Nintendo Switch te vervolledigen, is na Final Fantasy IX en Final Fantasy VII nu ook de HD remaster van Final Fantasy X/X-2 uit. Je krijgt deze keer dus twee games voor de prijs van één. Hoera, nog meer cactuars de kop inslaan on the go!

Uiteraard kregen beide games een grafische upgrade. Vooral character models zijn er een pak op vooruitgegeaan en zijn hun blurfilter kwijt. Final Fantasy X bevat ook een arranged soundtrack, al kan je altijd veranderen naar de originele muziek in het menu.

De HD remaster bevat naast de games zelf de kortfilm Eternal Calm, die zich afspeelt tussen Final Fantasy X en X-2, en Final Fantasy X-2: Last Mission, een nieuwe uitdaging die je best pas aangaat nadat je X-2 al een keer uitgespeeld hebt om spoilers te vermijden.

Jammer dat in tegenstelling tot de PC versie er geen cheats zijn, zoals de optie om de gameplay te versnellen. Ook auto-save is nergens te bespeuren. Wel is er de Quick Recovery functie, waarmee je je team in een seconde kan genezen, maar dit werkt enkel in handheld modus aangezien je hiervoor het touchscreen moet aanraken. Kom op, er zijn toch genoeg knoppen aan de JoyCons, waarom niet gewoon eentje hiervoor voorzien?

Final Fantasy X

Sterspeler Tidus van het Blitzball team de Zanarkand Abes krijgt de schrik van zijn leven wanneer de match wordt onderbroken door een aanval van de almachtige entiteit Sin. Hij wordt wakker op een onbekende locatie en leert dat zijn thuis Zanarkand 1000 jaar geleden vernietigd is. Uiteindelijk komt hij terecht op Besaid Island, waar de jonge summoner Yuna op pelgrimstocht vertrekt. Deze queeste moet haar de kracht schenken om Sin te verslaan, die de wereld nog steeds teistert. Tidus besluit haar te vergezellen op haar tocht in de hoop een manier te vinden om terug naar huis te kunnen keren.

Als buitenstaander in deze nieuwe wereld ontdekt Tidus Spira met al zijn culturen en gebruiken voor het eerst - en jij dus met hem. Gaandeweg ontvouwt er zich een serieus verhaal over religie en opoffering, welismaar met hier en daar wat luchtigere momenten. En ja, die heerlijk gênante lachscène met Tidus en Yuna die je destijds achtervolgde in je slaap is nog steeds aanwezig.

Haat-liefderelatie

Het vechtsysteem heeft min of meer wat je van een RPG mag verwachten: magie, speciale vaardigheden, het oproepen van krachtige wezens genaamd Aeons en unieke vaardigheden genaamd Overdrives die je kan gebruiken bij een vol metertje. Het is een prima turn-based vechtsysteem, met een verticale balk die je laat zien wie wanneer aan de beurt is. Afhankelijk van je keuzes kan deze volgorde veranderen, bijvoorbeeld dankzij Haste komt het betreffende personage sneller weer aan de beurt. Hoewel je maximum drie teamleden kan besturen in een gevecht, kan je ze verwisselen met standby personages uit de rest van je party.

Ondanks de twee uiteenlopende stijlen zijn het allebei geweldige RPG’s.

In plaats van stats die automatisch verbeteren door te levellen, verdien je Spheres door het winnen van gevechten. Die moet je gebruiken om nodes op de Sphere Grid vrij te spelen, zoals een Power Sphere om een HP node te activeren waardoor je maximum HP stijgt. Zoals in de oorspronkelijke Europese release al het geval was, heb je de keuze tussen de Standaard of de Expert Sphere Grid. De Standaard Sphere Grid heeft meer nodes maar ook meer beperkingen betreffende de richting die je kan uitgaan, terwijl de Expert Sphere Grid meer flexibiliteit toelaat in hoe je personage zich ontwikkelt maar ingewikkelder in elkaar zit.

De Sphere Grid: vaak is het een soort haat-liefderelatie. Aan de ene kant biedt de Sphere Grid je de mogelijkheid om je personages exact te kneden zoals je wilt. Aan de andere kant is het knap frustrerend als je niet genoeg van een bepaalde Sphere meer hebt en ze niet bepaald in de buurt te verkrijgen zijn, waardoor je voortgang dus tijdelijk vastzit. Het vergt dus wel wat planning op voorhand, vooral als je experimenteert met de Expert Sphere Grid.

Final Fantasy X-2

Het vervolg op het epische avontuur van Final Fantasy X is een vreemder beestje. In plaats van de spectaculaire verwoesting van een stad beginnen we het spel met… een J-pop concert. Come again? Een hele stijlbreuk dus, en het is meteen duidelijk dat deze game een dwazere sfeer uitstraalt. Deze keer ligt de focus op Yuna, Rikku en een nieuw personage genaamd Paine. Twee jaar na het einde van de gebeurtenissen in het vorige deel vormen deze drie de Gullwings, een groep Sphere Hunters die Spira rondvliegen op zoek naar zeldzame spheres. Yuna hoopt dat eentje haar misschien wel kan leiden naar Tidus, zeker wanneer er een sphere opduikt waarop beelden van Tidus te zien lijken te zijn.

De grote aantrekkingskracht hier is het weerzien van oude bekenden in een sterk veranderd Spira, in combinatie met de verwikkelingen die nieuwe personages brengen. Een interessant concept, maar verwacht wel geen al te ernstige toon.

In tegenstelling tot Final Fantasy X is dit spel niet lineair en vindt alles plaats in de vorm van hoofdmissies en talloze optionele missies. Afhankelijk van de personages die je aanspreekt, de missies die je volbrengt en de keuzes die je maakt, verandert het verhaal en er zijn dan ook meerdere eindes mogelijk. Alle locaties, van Besaid Island tot Zanarkand, zijn van het begin af aan te ontdekken, maar het ene gebied vereist een hoger level dan een ander om heelhuids te doorkruisen. Missies zijn soms wat magertjes (iets minder missies zoals ‘deel ballonnen uit’ en meer missies met actie waren fijn geweest) en sommige dialogen kunnen aardig cringey zijn, maar over het algemeen is de ludieke toon een pluspunt.

Dikke pluim

Of de flamboyante stijl je nu aanspreekt of niet, wat buiten kijf staat is dat de combat een dikke pluim verdient. Dankzij het Active Time Battle systeem is de ervaring een pak dynamischer dan de standaard turn-based formule. Final Fantasy X-2 gaat echter nog een stapje verder door het mogelijk te maken dat verschillende vijanden en je eigen teamleden tegelijkertijd aanvallen. Zo kan je met de juiste timing het offensief van vijanden onderbreken en je eigen aanvallen chainen wanneer ze kort genoeg op elkaar volgen.

Hoewel je in Final Fantasy X al wat vrijer was in het ontwikkelen van je personages door een pad voor ze te kiezen in de Sphere Grid, kan je hier volledig los gaan. Het beroep van je personages verandert namelijk afhankelijk van de Dressphere die ze dragen, gaande van Gunner tot Samurai tot Alchemist. Je kan zelfs wisselen van Dressphere tijdens een gevecht. De HD remaster versie bevat enkele nieuwigheden zoals extra Dresspheres en de Creature Creator waarmee je fiends kan recruiteren voor je party.

Qua verhaal en stijl laat deze aparte ervaring voor sommigen wellicht wat te wensen over vergeleken met de grote Final Fantasy-titels, maar het is desalniettemin een fijne terugkeer naar Spira.

PS3 : 15/05/2015
PS4 : 15/05/2015
PSV : 15/05/2015
Nintendo Switch : 16/04/2019
Xbox One : 16/04/2019
8,5
10,0

Ondanks de twee uiteenlopende stijlen zijn het allebei geweldige RPG’s. Van het verhaal tot de gameplay, beide games zijn even meeslepend en plezierig als toen ze voor het eerst uitkwamen. Kleine missers zijn het ontbreken van cheats en het feit dat Quick Recovery niet werkt in docked modus.
  • Twee topgames voor de prijs van één
  • Boeiende en amusante verhaallijnen
  • Uitstekend vechtsysteem, vooral dat van FFX-2