8,5
10,0

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Klassiekers in een nieuw jasje

ma 11/07/2016
Gereviewed voor PC door Yannick

Er is een reden waarom de Final Fantasy-reeks één van de meest prestigieuze gamefranchises ter wereld is. Ondanks twintig hoofddelen en nog een berg spin-offs heeft de serie nog lang niet z’n laatste adem uitgeblazen. Een vijftiende deel is op komst, maar tijdens het wachten kunnen we dankzij Square Enix ook al genieten van remasters van enkele van de sterkere games in de franchise. Eens kijken welke updates de remasters van Final Fantasy X/X-2 op de pc met zich meebrengen.

Het is alweer vijftien jaar geleden dat Final Fantasy X gelanceerd werd en in de gamingwereld is dat een behoorlijk lange periode. Dat betekent dat het al een pak moeilijker wordt voor de ontwikkelaar om een volledige remaster te maken die alle verouderde elementen maskeert. Uiteindelijk is Square er toch in geslaagd om de grootste pijnpunten die de tand des tijds met zich meebrengt te elimineren en ons deze klassiekers op een aangename manier te laten herbeleven.

Tidus z'n nieuwe look

Als je deze games nog niet gespeeld hebt, staat er je een onvergetelijk avontuur te wachten. In Final Fantasy X speel je met Tidus, qua uiterlijk je typische Japanse hoofdpersonage maar op vlak van karakter en diepgang gaat het veel verder dan dat. Samen met Wakka en enkele andere sleutelpersonages moeten ze via turn-based combat de grote boosdoener Sin weten te verslaan en tijdens hun reis beleven ze de meest onvoorstelbare dingen. Final Fantasy X-2 is hier een direct vervolg op en volgt een verhaallijn die zich twee jaar na de gebeurtenissen van Final Fantasy X afspeelt met Yuna uit het vorige deel aanwezig als speelbaar personage. Contentgewijs ben je met deze twee games talloze uren zoet, dus op dat vlak is deze HD remaster een uitstekende deal voor de budgetprijs op pc.

Qua aanpassingen merken we duidelijk op dat er werk is gestoken in de make-over van de games, maar er zijn ook elementen onaangetast gebleven die het geheel toch nog een tikkeltje verouderd doen aanvoelen. Grafisch merken we op dat de karaktermodellen van alle hoofdpersonages netjes geüpdatet zijn en qua animaties en uitzicht veel meer aanleunen bij de moderne games. Jammer genoeg is deze moeite niet gestoken in de NPC’s, waardoor deze nog steeds blokkerig ogen. Het contrast tussen beide is vooral in het begin erg vreemd en vergt wat gewenning. De pc-versie is de mooiste remaster, maar zelfs in die versie laat de remaster op het gebied van textures een beetje te wensen over. Het is echter niets uitermate storend en hoe dan ook zeker nog aangenaam om naar te kijken anno 2016.

Fanservice

Om fans meer vrijheid te geven deze klassiekers te herbeleven, heeft Square Enix enkele cheats toegevoegd aan de pc-versie en mod-mogelijkheden toegevoegd. Die-hard fans die de game al meermaals hebben uitgespeeld en vooral hun favoriete momenten in de game willen herbeleven, kunnen gebruikmaken van deze cheats om sneller door lange gangen met vijanden te komen bijvoorbeeld. Andere cheats geven je de kans om je Gil te maximaliseren of Overdrive te kunnen activeren binnen elk gevecht dat je wenst. Een nieuwkomer kan hier beter geen gebruik van maken, maar voor eerdergenoemde reden zijn deze cheats wel handig.

De Final Fantasy-reeks staat er tevens om bekend altijd voor een fenomenale soundtrack te zorgen. In deze twee games is dat niet anders. De muziek in deze games is ontzettend memorabel en zal jaren erna dat gevoel van nostalgie in je teweeg kunnen brengen. Voor de remaster kan je in het begin kiezen voor twee opties qua soundtrack. Je kan kiezen voor de ‘Arranged’-optie, waarbij je de deuntjes van het origineel te horen zal krijgen, of je kan opteren voor een meer orkestrale update van de muziek. Beide zijn aan te raden. Voor nostalgische redenen en meer in het old-school-gevoel te komen, is de Arranged-optie een uitstekende keuze. De orkestrale update is echter ook zeer goed uitgevoerd en zal net zo goed de emotie van bepaalde sleutelmomenten kunnen versterken. Denk goed na voor je deze keuze maakt, want je kan dit in-game niet meer aanpassen.

Dat tikkeltje meer ontbreekt

Wat ons betreft zijn alle tweaks die de remaster met zich meebrengt dus geslaagd. Naast een minimale update van de textures zijn er echter nog steeds een paar kleine dingen die toch duidelijk maken dat de game een decennia geleden reeds is uitgekomen. Voornamelijk de synchronisatie van de lippen is uiteraard afwezig, wat vreemd is om te zien de dag van vandaag. Dit aspect valt toch wel harder op dan eerst gedacht, maar uiteindelijk is dit ook weer iets waar je na een tijdje wel aan went. We hadden ook graag een optie gezien om de lange cutscenes te skippen. Dit was uiteindelijk een kleine moeite geweest voor de ontwikkelaars om toe te voegen en was voor gebruiksgemak toch een stuk aangenamer geweest.

15/05/2015
8,5
10,0

Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 zijn twee klassiekers die je eigenlijk ooit eens gespeeld moet hebben. Deze remaster is daar de meest geschikte optie voor. Grafisch krijgen we een respectabele update, maar het is vooral voor de fenomenale muziek en de talloze memorabele momenten dat de games het beleven waard zijn. De extra optie voor muziek en de cheats zijn leuke kleine toevoegingen die fans en nieuwkomers wel zullen kunnen waarderen, al hadden we graag nog enkele extra tweaks gezien op vlak van textures en het skippen van cutscenes. Uiteindelijk zijn dit slechts details die de kwaliteit van de game niet naar beneden halen.
  • Cheats en mod-mogelijkheden
  • Twee uitstekende opties voor muziek
  • Respectabele grafische update