8,3
8,7

Final Fantasy XV Windows Edition

Hoe je een pc-versie moet aanpakken

za 17/03/2018
Gereviewed voor PC door Yannick

Final Fantasy XV was bij release een heel ingewikkelde game om te beoordelen. Aan de ene kant zat de game vol met memorabele en epische momenten, maar aan de andere kant was het lastige ontwikkelproces van de titel ook pijnlijk duidelijk tijdens het spelen. Twee jaar later krijgt de pc er een ultieme versie bij die deze oneffenheden tot in de grootste hoeveelheid probeert weg te werken. En daar slaagt Square Enix verrassend genoeg vrij goed in.

Het narratieve aspect van Final Fantasy XV is oerdegelijk, al is het zeker niet de sterkste kant van de game. Je speelt met prins Noctis en samen met je buddies Ignis, Prompto en Gladiolus verken je een diverse open wereld tijdens je queeste om je koninkrijk te heroveren. Het verhaal in zichzelf is best entertainend, al kan het bij vlagen enorm verwarrend zijn en is het niet enorm diepgaand. Er heerst wel een boeiend thema van vriendschap en je schept uiteindelijk een hechte band met je crew, waar de personagespecfieke uitbreidingen ook zeker bij helpen.

Visuele pracht

Voornamelijk op visueel vlak zet de Windows-editie van Final Fantasy XV een heleboel stappen vooruit. Eerder op de PlayStation 4 en Xbox One zag de game er niet altijd even mooi uit. Textures zouden in de verte vervagen in de gigantische open wereld en de framerate zou regelmatig dipjes nemen tijdens intense combatsequenties. Deze problemen vaagt de pc-versie volledig weg dankzij een uitstekende optimalisatie die je ongetwijfeld de meest soepele ervaring van deze game zal bieden.

Op visueel vlak zet de Windows-editie van Final Fantasy XV een heleboel stappen vooruit.

Een krachtpatser van een pc hebben loont, aangezien de game zelfs 4K-resoluties ondersteunt en er werkelijk verbluffend uitziet met alle settings op ultra. Zelfs een iets minder krachtige pc kan alsnog beeldschone beelden voorschotelen die na wat getweak ook een zeer stabiele framerate opleveren. Technisch is de game met gemak één van de meest geslaagde pc ports van Square Enix. De stabielere framerate en het scherpe beeld zorgen er tevens voor dat de game over het algemeen heel wat aangenamer wordt om te doorlopen. De stabiliteit maakt de combat veel vermakelijker, immersiever en intenser en de wereld ontdekken is veel verleidelijker nu de omgevingen levendiger ogen.

Lastig ontwikkelproces nog steeds merkbaar

Dat betekent niet dat de game al z'n foutjes weet weg te vagen. Het lastige ontwikkelproces is nog steeds duidelijk te merken in de twee afgescheiden delen die de game bevat. De eerste helft is gameplaytechnisch de interessantste, aangezien je hier de open wereld kan exploreren en een pak interessante sidequests kan aannemen om je naar eigen wil bezig te houden. In de tweede helft verandert het tempo van de game drastisch en word je verplicht de open wereld vaarwel te zeggen voor een lineaire, iets meer op verhaal gerichte portie van de game. In deze helft zitten enkele vreemde, misplaatste stealth-stukken die de game geen eer aandoen, al bevat het ook enorm epische eindbaasgevechten en zet het het verhaal in een tweede stroomversnelling. Het autorijden blijft helaas ook onnatuurlkijk en daarmee gewoon onaangenaam.

De combat is ook een interessant discussiepunt. Op zichzelf werkt het vechtsysteem uitstekend, kent het voldoende variatie en is het met gemak het meest vermakelijke real time combatsysteem in de franchise. Het blijft echter een gemis om niet zoals in de old-school Final Fantasy-games je classes aan te passen en het is over het algemeen vrij simpel. Het gevaarsysteem waarin je eventjes de kans krijgt je te herpakken als je sneuvelt, kan je makkelijk misbruiken door genoeg potions te kopen en deze snel in te nemen op zo'n moment. Eer je dit doorhebt zijn zelfs de lastigere gevechten niet heel imposant meer.

29/11/2016
8,3
8,7

Hoe je het ook draait of keert, er is gewoon niet te ontkennen dat de pc-versie van Final Fantasy XV dé ultieme versie is om deze game het best te beleven. De behoorlijk verbeterde visuals en framerate maken de game op zichzelf al een veel aangenamer om spelen, en de toevoeging van de vier reeds uitgebrachte DLC's is daarbij de vette kers op de taart. Dit vijftiende deel kent nog steeds z'n gebreken, maar je kan ze in deze versie heel wat makkelijker door de vingers zien.
  • Visueel verbluffende upgrade
  • Veel stabielere framerate zorgt voor veel aangenamere combat
  • Een flinke brok content voor een mild prijsje