Final Fantasy VIII Remastered

7,5

Final Fantasy VIII Remastered

"Misschien niet de beste Final Fantasy, maar het blijft een goede game"

di 10/09/2019
Gereviewed door Marjolein

Final Fantasy VIII: het zwarte schaap van de Final Fantasy-familie. Een game die nooit zo baanbrekend was als Final Fantasy VII of zo gevierd als Final Fantasy IX, en dus zweefde Final Fantasy VIII altijd wat verloren in het midden. Ondanks dat Final Fantasy VIII de rest van de reeks nooit kon evenaren, houden mensen nu eenmaal van een underdog, en won het spel toch ook een trouwe schare fans voor zich. Dankzij de Remastered versie krijgen we de kans om diezelfde game met een verse laag verf te (her)beleven.

De gereserveerde Squall Leonhart is een student aan de militaire academie Balamb Garden, waar hij studeert om een SeeD te worden: een elite huursoldaat die magie kan gebruiken met behulp van Guardian Forces. Daar wordt hij verliefd op zijn tegenpool en de dochter van een hooggeplaatste generaal: Rinoa Heartilly. Al snel raken hij en zijn vrienden verzeilt in een oorlog, waar onder andere een vijandige tovenares uit de toekomst bij komt te kijken, want hoe kan het ook anders in een Final Fantasy game? Hoewel er nog steeds plotwendingen bij de vleet zijn en het verhaal gaandeweg alsmaar complexer en vreemder wordt, ligt de focus wel degelijk bij de hoofdpersonages Squall en Rinoa en hun liefdesverhaal.

Moeders mooiste

Grafisch ziet Final Fantasy VIII er beter uit dan ooit. Character modellen hebben scherpe en gedetailleerde texturen en de pixelachtige gedrochten van de memes zijn verleden tijd. De achtergronden daarentegen, hoewel nog steeds in dezelfde mooie stijl als oorspronkelijk, zijn bijzonder wazig in vergelijking, alsof je ze bekijkt vanachter een aangedampt raam. Dankzij de verbeterde character modellen valt het contrast nog eens extra hard op. Op momenten dat je interactie hoort aan te gaan met voorwerpen op de achtergrond, zoals een schakelaar overhalen, is het dus niet altijd duidelijk wat de bedoeling is. Ook in de overworld zijn texturen nog altijd lelijk.

Grafisch ziet Final Fantasy VIII er beter uit dan ooit.

Net zoals bij andere Final Fantasy remasters zijn cheats toegevoegd. Zo kan je Random Encounters uitzetten. Nog een andere cheat laat je vechten met volle gezondheids- en ATB meters en laat je toe om meteen Limit Breaks te gebruiken, wat het spel iets te gemakkelijk maakt, maar aangezien je zelf volledig bepaald of je ze wilt gebruiken, kunnen we het alleen maar als iets positiefs beschouwen. Wat wel superhandig is, is de mogelijkheid om alles vooruit te laten gaan aan drie keer de normale snelheid. Vooral praktisch als je lange gangen moet doorwandelen of filmpjes die je al hebt gezien wilt overslaan.

Wringend schoentje

Uniek aan Final Fantasy VIII is de Junction mechanic en hier begint het schoentje te wringen. Het Junction systeem is iets waar je voor bent of niet. Hoewel je ermee veel vrijheid hebt om je personages af te stemmen naar jouw wensen, blijft het een verwarrend systeem. Met Junctioning verbind je personages aan Guardian Forces, die je bepaalde eigenschappen gunnen en je stats verbeteren.

Levelen zit in het spel, maar zal je weinig vooruithelpen als je Junctioning links laat liggen. Bovendien stijgen de levels van vijanden gewoon mee. Dat haalt het plezier van grinden weg voor sommigen, terwijl anderen net dankbaar zijn voor deze uitdaging.

Gelukkig is er wel een auto functie, die automatisch de beste instellingen kiest voor diegenen onder ons die het niet zien zitten om het Junction systeem in detail onder de loep te nemen. Al bij al is het niet bepaald de beste mechanic in een RPG, maar de gameplay ondermijnen doet het niet.

Magie opslorpen

Daarvoor hebben we de Draw mechanic. In dit spel heb je geen onbeperkte hoeveelheid magie ter beschikking of een vast aantal MP. Met het commando Draw moet je magie absorberen van vijanden, zoals Thunder, Cure en Blizzard. Niet alleen moet je dus regelmatig tegenstanders leegzuigen om ervoor te zorgen dat je genoeg spreuken ter beschikking hebt, maar magie wordt ook gebruikt om je stats te boosten. Hoe meer magie je toewijst aan een stat (met een maximum van 100), hoe groter de verbetering. Bepaalde spreuken zullen ook een grotere impact hebben op de ene stat dan andere.

Magie wordt dus best schaars gebruikt en je zal wellicht vaak afhankelijk zijn van je Guardian Forces, die je ook kunt oproepen in een gevecht om voor je te strijden. Elke keer zo’n Guardian Force ten tonele verschijnt, verlies je tijd aan het bijhorende filmpje (hier biedt de versnelknop gelukkig enige soelaas), wat het hele proces des te repetitiever maakt. Daarnaast zal je ook genoodzaakt zijn regelmatig tijd te spenderen aan het opslorpen van magie, vooral als je liever zelf spreuken gebruikt in plaats van Guardian Forces op te roepen, en da’s niet bepaald een leuke bezigheid. Later kan je gelukkig ook magie uit bepaalde voorwerpen halen, wat ietwat helpt.

7,5

Ondanks de tekortkomingen heeft Final Fantasy VIII toch een speciale plaats in de harten van mening Final Fantasy fan weten te veroveren, en met reden. Het Junction en Draw systeem was nooit subliem en zal ook vandaag de dag meningen blijven verdelen, maar het getuigde indertijd wel van durf om iets volledig nieuws te proberen. Hoewel het de game wellicht moeizamer voor de wind zal gaan om nieuwkomers te overtuigen vergeleken met de andere Final Fantasy remasters, is het onterecht om Final Fantasy VIII verloren te laten gaan tussen de andere delen uit de serie. Het is misschien niet de beste Final Fantasy, maar het blijft een goede game op zich.
  • Boeiend verhaal
  • Character modellen kregen een visuele upgrade
  • Cheats waaronder versnelknop