User scoreAl 12 stemmen
8,4

Final Fantasy IX (Switch)

"Voor wie het origineel nooit heeft gespeeld: doen"

vr 08/03/2019
Gereviewed door Marjolein

Chocobo’s! Moogles! Cactuars! Elke Final Fantasy fan weet meteen waarover we het gaan hebben. Dit keer betreft het geen nieuw deel uit de langlopende reeks, maar een ouwe gouwe: Final Fantasy IX. Deze geliefde RPG kreeg al eerder een verdiende opfrissing en is na verschillende ports nu ook uit voor de Nintendo Switch. Hoef je het spel niet meer neer te leggen als je blaas op knappen staat.

Final Fantasy IX is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde Final Fantasy games. Vooral overschaduwt door het immense succes van zijn opvolger, Final Fantasy X, komt het op de meeste ‘beste Final Fantasy games’ lijstjes niet in de top drie te staan. Maar de mastodont van een RPG die destijds over vier disks moest verspreid worden, heeft toch bij menig kenner een goede indruk achtergelaten.

Steampunk vibe

De dievenbende Tantalus, waaronder de bandiet Zidane, zijn van plan om prinses Garnet van het koninkrijk Alexandria te ontvoeren voor een royale beloning. Vreemd genoeg is dat helemaal a-okay voor haar, want zij wilt namelijk weg uit het land. Haar reden is niet helemaal duidelijk, maar een gegeven paard kijk je niet in de bek, toch? Alles gaat echter mis wanneer het luchtschip crasht tijdens hun vlucht uit Alexandria en de passagiers stranden in Evil Forest, dat, zoals de naam al doet vermoeden, niet bepaald de ideale vakantiebestemming is. De soldaat Steiner en magiër Vivi voegen zich al snel bij de groep. Als prinses Garnets moeder koningin Brahne de oorlog verklaart aan alle omliggende koninkrijken, zet de groep alles op alles om koningin Brahne en de mysterieuze Kuja, die achter de schermen aan de touwtjes blijkt te trekken, te stoppen.

Dit is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde Final Fantasy games.

Een epische RPG die simpel begint, maar waar natuurlijk de plotwendingen je al snel om de oren vliegen. Dankzij Active Time Events kan je extra cutscenes bekijken die laten zien wat een ander personage op dat moment ergens anders beleeft. De plot en de middeleeuwse, Europese setting met steampunk vibe waren een terugkeer naar high fantasy met hier en daar wat moderne toetsen, in plaats van de zware sci-fi invloeden die je in veel andere Final Fantasy games terugvond - en waar niet iedereen even tuk op was.

Active Time Battle

De combat maakt gebruik van het Active Time Battle systeem. Elk teamlid heeft een ATB-meter, die zich automatisch vult naarmate de tijd verstrijkt. Bij een volle meter is het betreffende personage aan de beurt, en na hun uitgevoerde actie moeten ze weer wachten tot hun meter vol is. Ergens tussen actie-RPG en turn-based, dus. Voor de rest is het allemaal standaard spul. Je hebt de keuze tussen een normale aanval, speciale vaardigheden, magie, verdedigen en voorwerpen gebruiken.

Je kan ook bepalen welke personages aan de frontlinie staan en de meeste aanvallen incasseren om de achterlinie te beschermen. Vaardigheden zijn opgesplitst in actieve en passieve vaardigheden en kunnen permanent aangeleerd worden door de juiste uitrusting aan te trekken en AP te verdienen in gevechten.

Uitgekotste pixels

Wat maakt deze heruitgave nu zo speciaal ten opzichte van het origineel? De Nintendo Switch release is dezelfde port die al uitkwam voor pc en PS4, die op hun beurt gebaseerd was op de mobiele versie. Dat is meteen duidelijk wanneer je een personage een naam moet geven, waarbij je op het scherm ziet dat je maar acht tekens mag gebruiken en geen emoticons.

De GameShark mag in de vuilbak, het spel heeft nu ingebouwde cheatcodes.

De character modellen zijn er met sprongen waar een berggeit u tegen kan zeggen op vooruit gegaan, maar de rest werd op grafisch vlak wat verwaarloosd. De 2D-achtergronden getuigen nog steeds van artistiek talent en kregen wel degelijk een update, maar zien er toch wazig uit naast de verbeterde character modellen. En had er echt niets gedaan kunnen worden aan die archilelijke overworld die eruitziet alsof iemand gewoon een hoop pixels heeft uitgekost?

Cheats

Naast de visuele upgrade werden er extra opties toegevoegd om het spel wat minder frustrerend te maken. Nu is er autosave, zodat je na een vernederende nederlaag het gevecht meteen weer opnieuw kan proberen in plaats van je laatste save file te moeten laden die blijkt te dateren van een dik half uur geleden. Pijnlijk. Vervloekt die Moogles en hun beperkte aantallen die te ver uitgespreid zijn! Da’s dus verleden tijd.

De GameShark mag ook in de vuilbak, want het spel heeft nu ingebouwde cheatcodes. In het pauzemenu kan je te allen tijde deze cheats aan- of uitzetten. Zo kan je instellen dat elke aanval 9999 damage doet en ook alle genezende items en spreuken voor 9999 punten genezen (het maximum aantal). Of je kan Battle Assistance gebruiken, dat ervoor zorgt dat je gezondheid- en magiepunten niet afnemen en je ATB-meters altijd meteen gevuld zijn. Met Safe Travel kom je geen vijanden tegen en je kan ook de High Speed modus gebruiken om je sneller door dialogen en gameplay te begeven.

Stuk voor stuk opties die handig zijn om te grinden, als je vastzit bij een moeilijke eindbaas of wanneer je simpelweg door wilt gaan met het verhaal zonder te vechten. Enkele gelijkaardige boosters vind je in het instellingenmenu, zoals Max Gil (maximum aantal geld), al zijn deze wel onomkeerbaar.

01/01/2017
9,0
User scoreAl 12 stemmen
8,4

De character modellen zien er piekfijn uit, maar de achtergronden zijn wat achterop blijven hinken en zien er vaag uit, ondanks de mooie visuele stijl. Gedateerde look terzijde, blijft het een dijk van een RPG met een weergaloos verhaal, iconische setting, interessante personages en een nostalgisch vechtsysteem. Voor wie het origineel nooit heeft gespeeld: doen.
  • Weergaloos verhaal
  • Iconische setting
  • Interessante personages