7,5
0

FIFA 20

"Grafisch sterker dan ooit, al is de vooruitgang ten opzichte van FIFA 19 miniem"

vr 20/09/2019
Gereviewed door Praga

Er zijn zo van die zaken die elk jaar eind september terugkeren. We zien het sneller donker worden, we moeten vaker naar die dikke trui grijpen en we spelen als een gek de nieuwe FIFA. Die Champions League gaat zichzelf niet winnen, hoor. Worden dit jaar de voetbalfans eindelijk uitgebreid verwend met ingrijpende aanpassingen of krijgen we meer van hetzelfde? Wel, een beetje van beide.

Review door RoMa

FIFA 20 bracht al snel zijn paradepaardje naar buiten: deze editie zou opnieuw straatvoetbal bevatten. De nieuwe modus zorgt voor één van de meest ingrijpende aanpassingen die de gameserie kent in jaren. Welk effect heeft dit echter op de vooruitgang van alle andere spelmodi?

Take it to the streets

Met Volta Football levert FIFA20 een nieuwe ervaring af. Voor het eerst in 7 jaren omarmt de franchise opnieuw straatvoetbal. Een volledige solo-campagne met storyline brengt je in elke uithoek van de wereld. Je zal de winkelhaken doen trillen in Lagos en Tokyo en panna’s uitdelen in Londen en Amsterdam. Wie op een terugkeer van de te gekke FIFA Street-games vanop de PlayStation 2 hoopte komt helaas bedrogen uit. Trucjes en moves nemen een belangrijke rol in bij Volta maar zijn niet cruciaal. Er is geen sprake van bonuspunten voor de lekkerste passeerbewegingen of gamebreakers wanneer je trick-meter vol is. Met de inclusie van online play, een level-systeem en een eigen skill-tree is er meer dan voldoende aan te vangen met Volta. Je innerlijke Ronaldinho zal zich weer kunnen uitleven, al is het soms bescheiden.

Grafisch staat de serie sterker dan ooit.

De presentatie van FIFA lijkt sterker dan ooit. Authenticiteit is een eigenschap die de reeks steeds hoog in het vaandel heeft gedragen. De lay-out in de Career Mode past zich zo bijvoorbeeld aan naarmate welke competitie je speelt. De officiële kenmerken van de Premier League en de Bundesliga tillen alles toch net naar een hoger niveau. Een opvallend minpunt hier is het gemis van Juventus, dat exclusief bij PES zit.

Grafisch staat de serie sterker dan ooit, al is de vooruitgang ten opzichte van FIFA19 miniem. Eenmaal in het stadion kan je vaak genieten van een prachtige tifo voor de aftrap. Ook de sfeer lijkt weer net wat intenser te zijn geworden. Derby day? Bring it on!

Met Volta Football levert FIFA20 een nieuwe ervaring af.

In de derde ring van het stadion

Zoals elk jaar werd er wat gesleuteld aan de speelstijl en de opties tijdens de wedstrijden. Dit jaar lag de focus bij de ball physics waardoor de bal niet constant over het terrein glijdt. Bij regenweer blijft de bal vaker hangen, bij een slechte pass stuitert hij soms alle kanten op. Verder is de toevoeging van strafe dribbling belangrijk om de aanvallers meer mogelijkheden te geven. Verdedigen is moeilijker dan ooit: blindelings op je tegenstander af sprinten en tackelen heeft nog zelden resultaat. Vaak word je makkelijk gepasseerd én laat je heel wat ruimte achter. De nieuwe aanpassingen zorgen voor meer realisme, wat mogelijks met meer frustratie gepaard kan gaan.

Van de beloofde vernieuwingen in Career komt weinig in huis.

Vrije trappen zijn ook grondig onder handen genomen. Met een volledig nieuw systeem heb je meer opties dan ooit om de bal perfect in de rechterboven- of linkeronderhoek te krullen. Helaas ook om hem uit het stadion en door de autoruit van de voorzitter te jagen. Het is geen systeem waar je onmiddellijk weg mee zal zijn, wél één dat je veel voldoening zal opleveren wanneer je die bal perfect raakt.

Een nieuw likje verf

Verwacht met Volta een welgekomen nieuwe ervaring, verwacht geen perfectie. Hopelijk leert FIFA van de fouten die dit jaar nog zichtbaar zijn bij een anders zeer veelbelovend aspect van de game. Vooral op kleinere veldjes verloopt de gameplay vaak té chaotisch en krijg je meer een spelletje vleeshoop met een verdwaalde bal dan een deftige match. De verhaallijn die je doorheen de straten van de wereld brengt is zo voorspelbaar als maar kan zijn. Ooit een sportfilm gezien met een underdog-verhaal? Dan weet je quasi alles.

Elk jaar krijgt FIFA te maken met de kritiek dat er te weinig veranderd is. Ook dit jaar vind ik dat deze kritiek meer dan zijn plaats verdient. Volta mag dan wel blinken en nieuw zijn, de rest van de game lijdt er onder. De menu’s en de interface? Een nieuw likje verf. Ultimate Team is hetzelfde als vorig jaar met enkele minieme aanpassingen. Ook de liefhebbers van Career Mode hechten beter niet te veel vertrouwen aan de gemaakte beloftes van EA Sports.

Van de beloofde vernieuwingen in Career komt weinig in huis. Ja, je kan je manager eindelijk op maat maken en hoeft niet langer te kiezen uit vijf standaardmodellen. Een roodharige cowboy langs de zijlijn om Liverpool de titel te bezorgen? Yee-haw. Nadien kan je elke persconferentie persoonlijk bijwonen en de pers te woord staan. Elk voetbalcliché uit het boek passeert de revue: “We gaan de tegenstander niet onderschatten”, “We blijven hard werken” en “De enige weg is vooruit”. Leuk voor twee of drie keer. Daarna heb je het wel gezien.

27/09/2019
7,5
0

Conclusie van Praga

FIFA20 voegt eindelijk iets volledig nieuws toe aan de gekende formule. Dit zorgt voor een nieuwe ervaring maar tegelijk voor bitter weinig verandering bij al de rest. De presentatie is geweldig en de adrenaline zal al vaak nog voor de aftrap pompen. Toch kennen de meesten onder ons het verhaal nu wel vanbuiten. De geoliede machine van EA Sports gaat nog steeds vlot vooruit maar doet te weinig om een topscore te verantwoorden. Een doelpunt maar niet in de winkelhaak.
  • De presentatie op en rond het veld benadert de perfectie
  • Volta brengt heel wat extra variatie en content met zich mee
  • Zowel grafisch als qua geluid blijft FIFA top in zijn genre