6,7

FIFA 15

Breekt deze ook potten op pc?

do 02/10/2014
Gereviewed voor PC door Michael
11 reacties

FIFA mag voor velen een consolegame zijn, ook pc-gamers kunnen een balletje trappen. Vorig jaar moesten we dat nog met een brakke engine doen, maar ween niet langer! FIFA 15 ziet er ook op pc fatsoenlijk uit en wij gingen ermee aan de slag op zoek naar wereldgoals, respect en glorie.

We keren een jaartje terug in de tijd. Eind september 2013 verscheen FIFA 14 en de spelers, die trainden met tegenzin. Hoe zou je zelf zijn: je wordt gedwongen om met een verouderde engine te werken, supporters beginnen op de meest ongepaste momenten te zingen en de kans is groot dat de tegenstander van de volgende wedstrijd niet kan worden gevonden. Voetballiefhebbers die jaarlijks de nieuwste pc-versie van EA’s voetbalsimulator in huis halen, herkennen bovenstaande perikelen zeker en vast. Sinds deze week heeft iedereen echter een serieuze motivatie-injectie gekregen; het enthousiasme druipt er van af. Spelers, trainers en publiek staan in de rij om weer aan FIFA te mogen deelnemen, want er werd achter de schermen het een en ander aangepast…

Patat op de lat

Reviewers moeten objectief blijven, maar er moeten uitzonderingen zijn om de regel te bevestigen. Supporter van een club ben je niet heel even, wél voor heel je leven. Ook al schrijf je een gamerecensie of presteert je favoriete voetbalelftal iets minder dan verhoopt, clubliefde mag nooit worden verloochend. Enkele seconden nadat de installatie voltooid is, kruipen we dan ook meteen in de huid van de elf geselecteerde Liverpool-spelers die aan de aftrap staan van de eerste online wedstrijd van het seizoen. De verschillende modi omschrijven… We zouden het kunnen, maar het draait toch allemaal om de gameplay, dus duiken we gewoon onmiddellijk in een competitieve omgeving waar elk foutje genadeloos wordt afgestraft. Tegenstander van dienst? Het Juventus van onder meer Tévez, Buffon en Vidal. Daartegenover staat uiteraard onze Belgische nationale trots Mignolet, mijn voetbalicoon Steven Gerrard en ettelijke andere sterren die per week meer geld verdienen dan wij in heel ons leven. Daar moeten prestaties tegenover staan en met ons achter het pc-scherm lukt dat! Gedeeltelijk toch…

Vooraf werd er veel gezegd en geschreven over de tientallen verbeteringen en dat er een pak nieuwigheden aan FIFA 15 werden toegevoegd, merk je al na een kleine minuut voetballen. Mits een klein gelukje stonden we vrij snel op voorsprong: Sterling dook als een duivel uit een doosje aan de rand van de baklijn op om een afgeweken voorzet in het mandje te leggen. Dat is meteen een van de dingen die opvallen. Ballen wijken vaak af, spelers gooien zich net zoals in het echt voor de bal om doelpogingen te voorkomen en de keepers, die grabbelen ook al zijn ze hopeloos te laat. De keepersmechanismen zijn zichtbaar verbeterd en dat brengt ook blundertjes met zich mee. Niemand is perfect, ook ‘Gigi’ Buffon niet.

Amai menne frak

Het publiek zet ‘You’ll never walk alone’ in; als LFC-fan komt het haar recht op onze armen, maar het concentratieverlies dat voortkomt uit de emotionele tussendoortjes resulteert wel in een tegendoelpunt van de onvermijdelijke Pirlo. We komen even terug op de keeperskwaliteiten, want Mignolet plukte zonet een te strakke corner uit de lucht, maar collideerde vervolgens met Balotelli. Resultaat? Salto van onze landsgenoot, een bal die uit zijn handen valt en Pirlo die het makkelijkste doelpunt uit zijn carrière maakt. Onze eerste match uit FIFA 15 is er meteen een om in de annalen der flaterverhalen op te nemen. We laten de moed echter niet zakken, want Divisie 1 roept stilletjes onze naam.

Onze tweede passie, naast Seizoenen, is het Pro Clubs-gebeuren waar je in de huid van slechts één speler kruipt. Online kan je dan met vrienden, bezoekers van het 9lives-forum of willekeurige genieën een ploegje oprichten waarbij elkeen een specifieke rol zal moeten uitvoeren, wil je een kans op succes maken. Aanvallende middenvelder leek ons wel wat en zo gezegd, zo gedaan. We kopieerden ons uiterlijk – lekker gespierd en niet onknap – richting de virtuele voetbalwereld, maar dat beklaagden we ons al snel… Er is namelijk niets leuks aan het hopeloos achtervolgen van pijlsnelle aanvallers die niet eens moeite moeten doen om je voorbij te dribbelen. Noem het gerust de ‘Favor of the Game’, maar snelle spelers zijn echt veel meer waard dan alle andere atleten samen, en dat stoort verschrikkelijk.

Téé géé véé

Electronic Arts heeft zichtbaar veel moeite in de nieuwe pc-versie gestopt en waar je normaal zou twijfelen over een upgrade, is het dit jaar een onvermijdbare aankoop als je van het voetbalspelletje houdt. Dat ene kapotte spelelement is echter enorm storend, want elke speler met een tikkeltje tactisch inzicht zal beseffen dat de combinatie van voetballers met een snelle tred en lange ballen altijd tot de overwinning zal leiden.

Is verdedigen dan onmogelijk, zijn de redactieleden van 9lives rotslecht in FIFA of weten ze niet dat je een extra mannetje kan aanmanen om druk op de man te zetten terwijl jijzelf positie kiest? Neen, neen en ja toch wel. Het grootste probleem is echter de mogelijkheid om op een halve seconde een meter te nemen. Inhalen is zo onmogelijk, tackelen gevaarlijk en dan mogen we nog van geluk spreken dat de keepers regelmatig mooie dingen laten zien!

Meer goed dan slecht

De snelheidstreintactiek is een discussiepunt, maar we mogen niet veralgemenen. Globaal bekeken ziet dit spel er geweldig uit en speelt het bovendien nog eens lekker ook. De balaanname op lange ballen is niet langer honderd procent foutloos, spelers gedragen zich vaker als levende lichamen die zich in bochten wringen om de tegenstander een schietkans te ontnemen en lobpassen zaaien niet langer vernieling in de rangen van de tegenstander.

De onlinemodus werkt ook naar behoren, want na een vijftigtal wedstrijdjes werden we slechts één keer offline gegooid. Naar een tegenstander zoeken lukt op enkele uitzonderingen na altijd onmiddellijk en wanneer je binnen de vijf minuten scoort, heeft de ‘ragequitter’ een 3-0 forfait aan zijn been. Allemaal verbeteringen die nodig waren om de pc-versie te overwegen, want connectieproblemen zijn nooit leuk.

Daar word je emotioneel van

Voetbal is een sport voor sommigen, een passie voor velen. Passie gaat hand in hand met emoties en daar schonk EA eindelijk de nodige aandacht aan. Na een vliegende tackle zal niet alleen de scheidsrechter je op het matje roepen, ook het slachtoffer van de drieste ingreep zal je een stevige por verkopen. Onschuldige schouderduwtjes, roepen op elkaar na een defensieve flater of onder de graszoden proberen te kruipen na een misser op open goal. We krijgen dan toch, na lang wachten, de menselijke kant van de computergestuurde hoopjes vlees en bloed te zien. Wat een welgekomen verrassing!

De commentatoren op hun beurt, met voorop het legendarische duo Alan Smith en Martin Tyler, hebben met de nodige aandacht naar het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië gekeken. Zo herinneren ze zich details over bepaalde spelsituaties en transformeren ze zichzelf in verhaalvertellers. Geniale ingevingen op het veld ontgaan hen natuurlijk niet, maar hun opdracht is vooral op het narratieve gefocust. Ze weten waarover ze spreken en maken er samen het beste van. Wij doen hetzelfde, want ondanks de kleine en grotere mankementjes (Origin blijft een hekelpunt), is FIFA 15 een gigantische verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

26/09/2014
7,9
User scoreAl 7 stemmen
6,7

FIFA 15 op pc is goed. Zolang je niet moet opboksen tegen sportbommen à la Ronaldo of Robben dan toch… De overdreven snelheid van bepaalde spelers ruïneert de gameplay een beetje, soms een beetje veel, maar het totaalproduct mag gezien worden. De game speelt vlot, is alweer een tikkeltje realistischer en dat zal iedereen kunnen bekoren.
  • Nieuwe engine = volledig nieuw spel
  • Keepers laten mooie dingen zien
  • Spelers tonen emoties