FIA European Truck Racing Championship

6,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

FIA European Truck Racing Championship

"Ik heb me bij momenten erg vermaakt met deze game, maar..."

ma 05/08/2019
Gereviewed door KevinB
0 reacties

Raceliefhebbers hebben weinig problemen om hun liefde voor snelle, ronkende en grommende motoren te bevredigen. De racegames worden ons immers om de oren gesmeten, en de ene doet het al beter (of meestal slechter dan de andere). De volgende in het rijtje die het mag proberen, is de Belgische (Gentse) studio N-RACING. Zij leggen letterlijk en figuurlijk wat gewicht in de schaal…

Het moet gezegd, racen met vrachtwagens is allesbehalve logisch. Monsters van 5 ton op de baan houden bij snelheden van maximum 160 km/u lijkt mij geen sinecure. En na mijn eerste virtuele rondjes kon ik niet anders dan concluderen dat mijn initiële gedacht de juiste was. Je bolide een bocht ingooien is hier absoluut niet aan de orde. Doe je dit wel? Dan verdwijnt de grip als sneeuw voor de zon en vlieg je onherroepelijk de bocht uit. 

Pragmatisch racen

Het is dus vooral zaak om op tijd te remmen, de bochten niet te snel in te gaan en zo de ideale rijlijn te behouden. Maak dus ook geen al te bruuske bewegingen met je vrachtwagen, want doordat het gewicht op de voorwielen zit, zal je vrij makkelijk spinnen. Maar er is meer waar je rekening mee moet houden tijdens het racen. Je kan je namelijk goed inbeelden dat de remmen het tijdens een race allesbehalve makkelijk hebben. 5 ton laten vertragen vraagt dan ook de nodige kracht.

Het lijkt erop dat de AI zijn eigen ding doet en geen rekening houdt met de speler.

Daarom ga je tijdens het racen op regelmatige basis je remmen moeten afkoelen door middel van sproeiers die in de wielkasten zitten. Ook hier ga je voorzichtig mee moeten omgaan. Want koel je jouw remmen te veel af? Dan verlies je remkracht. Koel je ze te weinig af? Dan bestaat de kans dat je remmen het begeven. Dit laatste zal maar weinig voorvallen omdat je meer dan eens door de pitcrew en de HUD op je scherm gewaarschuwd wordt wanneer je remmen aan het oververhitten zijn. Dit gebeurde naar mijn mening toch net iets te veel, waardoor ik al snel na elke bocht mijn remmen begon af te koelen.

 

Eigenwijze AI

En nu ik het toch over afkoelen heb. Dit is iets wat de AI wat mij betreft ook wel mag doen. Het is zeker leuk dat de tegenstanders hun tanden laten zien en bij momenten zelf ook over de limiet gaan rijden. Maar wanneer ze zonder pardon mij van de baan beginnen rammen, houdt het plezier wel op. Zeker wanneer ik aan een sterke race bezig was, is het ontzettend zuur om dan door een idioot van de baan gereden te worden. Het lijkt erop dat de AI zijn eigen ding doet en geen rekening houdt met de speler.

Het racen in FIA European Truck Racing Championship is wél ontzettend leuk.

Dit buiten beschouwing gelaten, is het racen in deze European Truck Racing Championship wél ontzettend leuk. Doordat je met enorme gevaartes op de baan bent, geeft dit toch een totaal andere dimensie aan een potje racen. Het zorgt ook voor enkele extra uitdagingen. Zo is het allesbehalve makkelijk om in te halen. Niet dat mijn stuurmanskunsten daar iets mee te maken hebben, maar de standaard circuits zijn simpelweg erg smal wanneer je er twee vrachtwagens naast elkaar op laat rijden. Het circuit van Zolder, jawel, is hier een mooi voorbeeld van. De foutenmarge is dus erg klein te noemen.

Mager beestje

Wanneer we naar de racemogelijkheden kijken, is het aanbod erg. Naast de losse races en kampioenschappen, kan je ook aan de slag in de carrièremodus. Deze bestaat uit twee luiken: het Europese- en het World Tour-gedeelte. Elk heeft zo zijn eigen type vrachtwagens, maar erg veel verschillen moet je hier eigenlijk niet gaan zoeken. Vooraleer je echt aan je carrière als vrachtwagencoureur kan timmeren, moet je een licentie halen. Dit doe je door een reeks testen tot een goed eind te brengen.

Klinkt leuk, en goed gekeken naar de Gran Turismo’s van deze wereld, maar het voelt toch echt allemaal te veel aan als een voorprogramma dat net te lang duurt voordat de headliner op het podium verschijnt. Waar ik wél weer gelukkig van wordt, is de aanwezigheid van split-screen multiplayer. Naast online, kan je het dus ook opnemen tegen een vriend of vriendin in je eigen zetel.

Middelmaat ten top

Grafisch is de game allesbehalve up-to-date te noemen. De trucks zien er dan nog best goed uit, en ook het feit dat je zichtbare schade kan oplopen is een positief punt. De omgevingen zijn dan weer simpelweg kaal en saai. Het publiek doet me denken aan dat van FIFA-games van 10 jaar geleden; stokstijf en hier en daar een wapperende vlag. Ook de tussenfilmpjes zijn verre van interessant en na verloop van tijd zelfs irritant. Ook op audiogebied is alles middelmatig te noemen. De vrachtwagens ronken lekker door, maar de gebruikte muziek is verre van geweldig.

 

Releasedatum
Juli 2019
6,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van KevinB

FIA European Truck Racing Championship is een vreemde eend in de bijt. Het laat je als racer alles anders doen dan je gewend bent uit andere racegames. Bruuske bewegingen en laat remmen om je bolide een bocht in te gooien zijn aspecten die absoluut uit den boze zijn in deze racegame. Ik heb me bij momenten erg vermaakt, ware het niet dat de AI regelmatig serieus roet in het eten gooit. Ook het gebrek aan content en de zwakke audiovisuele presentatie helpen niet om van deze game een echte aanrader te maken.
  • Racen met trucks is eens iets anders
  • Afkoelen van de remmen brengt iets meer tactiek tijdens het racen
  • Split-screen multiplayer
  • Grafisch niet geweldig
  • Weinig content
  • Vervelende AI
  • Verplichte licentie-opdrachten