Farming Simulator 20 (Switch)

6,0

Farming Simulator 20 (Switch)

"Rustgevend en plezant, maar verre van perfect"

za 14/12/2019

In wat voor een wereld leven wij? Voor de dertigers onder ons staat deze vraag synoniem voor het begin van een heerlijk absurde aflevering van de Familie Backeljau. Hoe gedateerd deze reeks ook mag zijn, toch is het een vraag die in de hedendaagse snelle maatschappij je meermaals te horen krijgt. Alles moet beter, sneller en met een hogere efficiëntie. Daarom is het spelen van games voor mij dan ook de ideale uitlaatklep om even te ontsnappen aan de realiteit. En wat is er beter dan er virtueel op uit te trekken met de tractor? Ik testte het voor jullie uit.

Geloof mij vrij, het is zeker wel even aanpassen. Geen flitsende gameplay of een pompende soundtrack. Maar de rustgevende stilte van de natuur, met het monotone gezoem van je tractor. Het is een game die ik in alle eerlijkheid nog nooit eerder heb gespeeld. Net omdat het mij zo eentonig leek.

Natuurlijk zeg ik dit wel met het nodige respect voor onze boeren, want de landbouwsector is verre van een makkelijke sector lijkt mij. Maar goed, over naar de orde van de dag: Farming Simulator 20 voor de Nintendo Switch.

Goedkope werkkrachten

Het doel in deze Farming Simulator is heel simpel: verdien zoveel mogelijk geld met je boerderij. En zorg er in tussentijd ook voor dat je dieren en gewassen gezond en gelukkig zijn. Dit alles door te doen wat een echte landbouwer ook zou doen. En dit neemt ontwikkelaar Giants Software best letterlijk. Want vooraleer je kunt starten met zaaien, moet je jouw veld eerst omploegen. Daarna kan je zaaien en na een tijdje (gelukkig niet te lang) zijn je gewassen volgroeid en kan je ze na het maaien gaan verkopen aan de dichtstbijzijnde opkoper.

Dit klinkt, en zeer aannemelijk, best eentonig, maar na een tijdje krijg je wel een zekere rust over jezelf. Geen ingewikkelde opdrachten, maar gewoon bezig zijn met de dagdagelijkse bezigheden van een landbouwer. En wanneer je daar geen zin in hebt, kan je met een simpele druk op de knop het ploeg-, zaai- en maaiwerk overlaten aan een geautomatiseerde werkkracht of AI-werker. Zij zorgen ervoor dat je veld netjes verbouwd wordt, terwijl jij je met andere zaken kan bezig houden.

Sparen voor een John Deere

Wat mij meteen opviel tijdens het spelen, was het feit dat je bankrekening constant in beeld staat. Dit zorgt natuurlijk wel voor de nodige druk, want tijdens het werken op je velden, zie je jouw saldo achteruit rollen. Het is dan ook eens zo leuk om dit de andere kant te zien opdraaien wanneer je bijvoorbeeld graan gaat afleveren bij de opkoper. Hiervoor moet je natuurlijk je velden verlaten en de wijde wereld intrekken. Hoewel de wereld die je ter beschikking hebt, niet gigantisch is, ben je toch wel even zoet met het heen en weer navigeren van je voertuigen. Nadat je de vruchten, en harde cash, hebt geplukt, kan je jezelf uitleven in de winkel. Want je wil natuurlijk sneller werkend en beter materiaal ter beschikking hebben. En wie wil er nu niet met een John Deere de baan op?

Gedateerde zooi

Hoe rustgevend de gameplay van deze Farming Simulator 20 ook mag zijn, ik kan niet blind blijven voor de vele gebreken die deze game rijk is. In de eerste plaats word je als nieuweling zonder pardon in de game geworpen. Akkoord, je krijgt een korte tutorial voorgeschoteld, maar veel verder dan ‘zo rij je met je tractor en zo zet je AI-werkers aan het werk’ komt deze eigenlijk niet. Om echt te weten wat je moet doen, kan je de rudimentaire helpsectie aanboren. Klantvriendelijk is anders.

Een ander ding dat onmiddellijk opvalt, zijn de erg gedateerde graphics. Deze lijken minstens 10 jaar oud en de erg aanwezige pop-ups helpen jammer genoeg niet. Bovendien blijkt, nadat ik Farming Simulator op mijn PlayStation heb gespeeld, dat we hier te maken hebben met een uitgeklede versie van de grote consolebroers. Heel wat opties zoals het aanpassen van de tijd, indicatoren van hoe vol je laadbak is of een wisselend weersysteem ontbreken. Ook zitten er beduidend minder machines en gereedschap in de game. Hoe leuk de game soms ook kan zijn, toch blijft er een wrange nasmaak achter wanneer je deze mobiele versie vergelijkt met de andere versies.

6,0

Farming Simulator 20 voor de Nintendo Switch is zeker geen perfecte game. Op grafisch vlak hinkt de game enkele jaren achterop en de zeer matige draw distance helpt ook niet mee. Tel daarbij de gedateerde interface, het ontbreken van een uitgebreide tutorial en het feit dat heel wat zaken geautomatiseerd en versimpeld werden en je zou kunnen uitkomen op een zeer saaie game. Toch wist deze mij op de een of andere manier te charmeren met zijn traagheid en simpliciteit. Het gaf mij na een tijdje op een of andere manier toch voldoening om na een harde werkdag in de zetel te kruipen en mijn virtuele boerderij te runnen.
  • AI-werkers zijn verdomd handig
  • Ideale game om te onthaasten
  • Grafisch gedateerd