5,8
7,1

Far Cry 5: Hours of Darkness

Flauw aanhangsel

zo 17/06/2018
Gereviewed door Ard

Far Cry 5 Season Pass-eigenaars werden de laatste weken ferm verwend. Ook ikzelf behoor tot die bevoorrechte groep gamers en kon dus sinds enige tijd met Far Cry 3: Classic Edition aan de slag. Daarbovenop krijg ik nu ook de eerste uitbreiding van de meest recente Far Cry-game, Hours of Darkness op mijn bord. Aangezien het over de eerste uitbreiding van de game gaat, zat ik met heel wat vragen. Bouwt Ubisoft verder op de huidige verhaallijn? Hoe bereik ik de DLC vanuit de hoofdgame? Wordt alles misschien in een apart menu-item verstopt? Ik zocht het voor jullie uit.

Hours of Darkness is de eerste van drie uitbreidingen die Far Cry 5 zal krijgen. In de eerste DLC trekken we richting Vietnam om het er als Wendell Redler op te nemen tegen de Vietcong. Hoe ze daar bij Ubisoft opkomen? Geen idee. De enige link met de game is de ouwe en knorrige Wendell Redler die in de hoofdgame constant ‘Vietnam War’-verhalen naar onze kop slingert. Over een directe link is er dus niet echt sprake, wat Ubisoft meteen ook toelaat een apart team - Ubisoft Shangai in dit geval - op de uitbreiding te zetten. Gevolg? Een uitbreiding die volledig los van de main game staat.

Vijanden onopgemerkt benaderen wordt sterk benadrukt in deze Hours of Darkness.

Uit de kluiten gewassen Arcade-level

Het feit dat Hours of Darkness volledig los van Far Cry 5 staat, vind ik een spijtige beslissing. De wereld van Far Cry 5 wist mij wel degelijk te boeien en ik had niet het gevoel dat ik reeds alles uit Hope County haalde. Een uitbreiding die de huidige omgevingen en setting omarmt, zou eigenlijk meer dan voldoende zijn om Far Cry-spelers terug richting de game te lokken. Helaas krijg ik met Hours of Darkness een soort super-de-luxe Far Cry Arcade-level waarin één doel centraal staat: het evacuatiepunt bereiken. Niet meer, niet minder...

Deze Hours of Darkness valt dan ook niet te vergelijken met de prefix-game.De pijlers die van Far Cry 5 een vrij te verkennen game maakten, werden namelijk bij Hours of Darkness schaamteloos vervangen door het checklist-concept uit voorgaande games. Tijdens de zoektocht naar het evacuatiepunt word ik aangespoord om enkele objectieven tot een goed einde te brengen; gaande van aanstekers recuperen van gesneuvelde Amerikaanse piloten tot het neerhalen van vijandige AA-basissen.

Aanstekers recupereren is maar één van de lucratieve zijtaken.

Pleister op de wonde

De Hours of Darkness-DLC probeert zich - hoe hard de game ook reeds verschilt van de hoofdgame - verder te distantiëren met enkele kleinere features. Zo wordt er een sterke focus gelegd op het Stealth-gedeelte van de game. Hiertoe werden vier nieuwe perks in het leven geroepen die bij elke onopgemerkte kill een volgende perk activeren. Zo is er bijvoorbeeld een perk die het mogelijk maakt sneller te bewegen als je gehurkt zit. Word je opgemerkt? Dan moet je terug van nul beginnen.

In schril contrast met voorgaande mechanics werden ook Airstrike Tokens in de uitbreiding geïmplementeerd. Deze tokens laten mij toe de hulp in te roepen van mijn Amerikaanse vrienden om een vijandige nederzetting te bombarderen. De luidruchtige bombardementen staan haaks tegenover het Stealth-idee die in de uitbreiding gepromoot wordt, wat de Hours of Darkness een eerder verwarrende en niet echt genietbare DLC maakt.

27/03/2018
5,8
7,1

Conclusie van Ard

Ubisoft slaat met Hours of Darkness de bal volledig mis. Waarom niet verder bouwen op de sublieme setting uit Far Cry 5? Waarom een uit de kluiten gewassen Arcade-level voorschotelen die vol contradicties zit? De game voelt verwarrend aan en heeft meer van de checklist-mentaliteit uit Far Cry 3, dan met de meest recente telg in de reeks. Deze uitbreiding staat haaks tegenover Far Cry 5, wat een gemiste kans is.
  • Grafisch in orde
  • Van een vrijheidsgevoel is er geen sprake
  • Korte speelduur