Far Cry 3: Blood Dragon

9,0
0

Far Cry 3: Blood Dragon

Jurassic Park 2.0

Ubisoft heeft meermaals bewezen een extreme voorstander te zijn van downloadbare content en ook kaskraker Far Cry 3 mocht reeds wat extra's ontvangen. Tegen betaling konden we zo met wat nieuwe missies aan de slag en kregen we nieuwe items ter beschikking. Nu komt de ontwikkelaar met Far Cry 3: Blood Dragon. Hoewel Far Cry 3 in de titel staat, is dit echter geen echte DLC. Far Cry 3 moet je zelfs niet eens in je bezit hebben om Blood Dragon te spelen. Dus wat is het dan wel?

Far Cry 3: Blood Dragon is een op zichzelf staande uitbreiding van Far Cry 3 (eerder een mod zelfs), terwijl het buiten de ietwat gelijkaardige gameplay verder niks gemeen heeft. De game speelt zich namelijk af in het futuristische 2007, maar dan wel hoe ze het in de jaren tachtig en negentig voor ogen hadden. Als Sergeant Rex Power Colt word je opgelapt, krijg je een robotische arm aangemeten en geeft men je in ware retrostijl nog eens een robotoog erbovenop. Je missie? Alles afknallen wat je tegenkomt, het cyborgleger van je tegenstander -je oude commandant- verslaan en vooral zorgen dat je niet wordt opgegeten. Want ja, ook in Blood Dragon zitten er dieren die graag een stukje mals vlees wensen te verorberen.

Jurassic Park 2.0

Net zoals in Far Cry 3 zal je in Blood Dragon doorheen het eiland kunnen rennen en zal je naast cyborgs ook dieren tegen het lijf lopen. Het mogen dan wel geen tijgers zijn, je zal genoeg irritante struisvogels tegenkomen om te pluimen en draken die smeken om geslacht te worden. Deze draken zien er dan misschien wel als dinosaurussen uit en kunnen niet vliegen, ze typeren netjes de leefwereld van toen waarin films als Jurassic Park hét van hét waren.

Er is echter één iets waar je rekening mee moet houden: ze zijn de sterkste vijanden van het spel en vergen een tactische aanpak. Zo is hun zicht niet al te best, terwijl hun gehoor en reuk dat wel zijn. Om ze af te leiden moet je dan ook niet met steentjes gooien, maar kan je cyborgharten die je onderweg verzamelt gebruiken. Vervolgens is het mogelijk dat de lasereye-dragons hun stralen ook op de andere vijanden afschieten. Handig dus wanneer je een basis wil veroveren zonder al te veel moeite ervoor te hoeven doen.

Retro all the way

Far Cry 3: Blood Dragon moet het echter niet van zijn verhaal hebben, maar puur van het totaalplaatje. Zo zijn alle knipogen naar het retrotijdperk buitengewoon geniaal. Denk maar eens aan Rex Power Colt die vertolkt wordt door de bekende acteur Michael Biehn, indertijd geprezen voor zijn rol in Aliens en de eerste Terminator en de helikopterscène in het begin van de game die rechtstreeks uit Predator komt. De tussenfilmpjes worden op hun beurt als een oude VHS-tape in 8-bit voorgesteld, met dialogen die gewoonweg niet grover kunnen.

Een middelvinger naar de vijand kunnen geven, is dan weer de spreekwoordelijke kers op de taart. Door al deze vergezochte, maar prima ineenstekende elementen heeft Ubisoft zo van Blood Dragon een must-have gemaakt. Het enige wat we alleen raar vinden, is de keuze om Far Cry 3 in de titel te laten. Men heeft namelijk quasi alles aangepast, wat een link dus vergezocht maakt. Voor de rest krijg je zeker waar voor je geld, aangezien Blood Dragon op zijn minst vijf tot acht uur mee kan.

9,0
0

Conclusie van Praga

Ubisoft kondigde Blood Dragon eerst als een aprilgrap aan, maar bleek achteraf toch serieus te zijn. De game speelt lekker weg, net zoals Far Cry 3, en weet het retrosfeertje als geen ander terug te brengen in een hedendaags spel. De omgeving is volledig rood, de muziek past perfect bij de vele gebeurtenissen en de dialogen kunnen praktisch niet genialer gevonden zijn. Wat ons betreft moet je Far Cry 3: Blood Dragon dus zeker gespeeld hebben, tenzij je totaal geen sympathie weet te tonen voor de vervlogen jaren '80 en '90. De game is beschikbaar voor PSN, XBLA en pc (digitaal en retail) tegen de prijs van 14,99 euro.

• Retrostijl
  • Standalone