Far Cry 2

9,3
0

Far Cry 2

Welkom in Afrika

Toen Ubisoft de eerste keer met een vervolgverhaal voor het succesvolle Far Cry kwam opdraven, waren vriend en vijand aangenaam verrast. De game leek op het eerste zicht grafisch van enorm hoogstaande kwaliteit en blonk daarnaast ook nog uit door een volledig nieuwe setting. De Afrikaanse savannegronden zouden vanaf nu de speelgrond betekenen van Ubisofts belangrijkste project voor het einde van 2008.

De hypemakelaars kunnen we achteraf geen ongelijk geven, aangezien de game helemaal weergeeft wat het in eerste instantie beloofde: straffe actie in een overdreven mooie setting en realistische omgevingselementen. Het is dan ook een shooter die zijn genre helemaal overstijgt en nieuwe elementen toevoegt die zonder boe of bah opgenomen worden. Deze game heeft dan ook veel meer inhoud dan een doordeweekse fps zoals we er vijfduizend per maand zien passeren.

Hoewel de multiplayermodus een belangrijke factor is, blijft het toch vooral genieten van de single player in deze game. Zo word je eerst en vooral in het spel gegooid en moet je jouw plek zien te vinden tussen al de boosdoeners in Afrika. Het zal je dan ook niet verbazen dat het einddoel van deze game is om de ‘Jackal' te vermoorden, de grote maffiabaas die het Afrikaanse land beheerst en terroriseert. Daarvoor creëer je eigenlijk je eigen methoden, maar al vlug zal duidelijk zijn dat het vooral draait om verwarring te zaaien tussen je tegenstanders en tussenpersonen. Je zoekt kompanen en gaat zo de strijd aan om alles vooral iedereen aan flarden te schieten.

Afscheid van Jack Carver

Een vraag die velen zich stellen is ongetwijfeld wat er met Jack Carver, hoofdpersonage uit Far Cry, gebeurd is. Jack ligt nu lekker te genieten op een of ander exotisch eiland in het gezelschap van een aantal knappe babes, want deze keer begeven we ons zoals geweten naar een niet nader bepaald Afrikaans land, aan stukken gescheurd door een bloederige burgeroorlog, en kies jij aan het begin van de game uit een van de voorgekauwde personages. Twee facties, de APR en UFLL, vechten er een onderlinge strijd uit om de heerschappij. De corrupte president heeft het op een lopen gezet en heeft niet alleen zijn land maar ook zijn bevolking in de steek gelaten. De ideale situatie voor roversbendes, bijgestaan door huurlingen en ander gespuis, om hun lusten te botvieren. Met andere woorden: de realiteit uit de film Blood Diamond is nooit veraf! Het is trouwens zo dat je voor de diverse facties opdrachten kan uitvoeren maar wat het nut er juist van is, snap ik niet helemaal. Nadat je voor de ene of de andere een opdracht vervulde, knallen ze je immers bij de volgende gelegenheid toch overhoop. Naar het schijnt zou het doel van deze samenwerking zijn je dichter bij de hoofdfiguur, een of andere louche huurlingenleider annex wapenhandelaar, te brengen waarna je deze vakkundig door het hoofd knalt.

Me and my buddy

Gelukkig sta je er in Far Cry 2 niet alleen voor! De avatars die je niet koos bij aanvang van het spel komen immers vrij als zogenaamde buddies. Zij staan je bij in de strijd, geven je dekking waar nodig of halen bij momenten voor jou de kastanjes uit het vuur. Ben je gewond, dan doen ze er alles aan om jou uit de vuurlinie te halen zodat je even weer op adem kan komen. Dit doen ze bovendien op eigen houtje. Hou er echter rekening mee dat je buddies niet over negen levens beschikken. Je kan hen in de eerste plaats geen commando's geven, wat soms kan betekenen dat ook zij het loodje leggen tijdens hun reddingspogingen. Eens zij naar de eeuwige jachtvelden gaan, zie je hen nooit meer terug. Maar geen nood, want verder in het spel zit er ergens weer een nieuwe buddy op je te wachten. Cool is ook dat zij je onderdak bieden. Eveneens handig is dat je in hun schuilplaats niet alleen op adem kan komen maar ook je aanvalstactieken kan plannen. Far Cry 2 beschikt immers over een 24 uren-cyclus en als je in de vroege namiddag een kamp ontdekt dat je liever 's avonds zou aanvallen, dan kan je in het hutje van je vriend even slapen, je wekker zetten op het uur dat je zelf verkiest en dan ten aanval trekken. Het zal je trouwens opvallen dat de rebellen er trouwe gewoontes op nahouden. Zo gaan ze 's avonds slapen wat ideaal is voor jou om een verrassingsaanval te plannen.

Toen Far Cry een viertal jaren geleden verscheen, zette het spel meteen een nieuwe standaard voor het genre. Naast de levendige spelwereld, inclusief wilde dieren, beschikt deze opvolger ook over verschillende weersomstandigheden. Onweer, bliksem, regen, hevige regens en andere toestanden kunnen de omgeving ook nu weer in een handomdraai omtoveren. Zo kan een hevige plensbui de omgeving in een modderpoel veranderen, hetgeen natuurlijk een heel andere aanpak vereist als je op de vijand probeert af te sluipen. Dit heeft trouwens ook een invloed op je rijgedrag. Bovendien laten ook de wapens en voertuigen letterlijk hun sporen na in de omgeving. De ster van de show is uiteraard de vlammenwerper. Deze zet mens, dier en planten in lichterlaaie, dus houd zeker rekening met de windrichting en -snelheid voor je met vuur begint te spelen! Je zou wel eens je eigen billen kunnen verbranden...

Rust roest. Of is het omgekeerd?

Je speeltuin in Far Cry 2 is maar liefst vijftig vierkante kilometer groot. Gelukkig dien je deze afstanden nooit te voet af te leggen. Laat je benenwagen gerust in de garage staan en geniet van al het rollend en vliegend materiaal dat de ontwikkelaars voor jou hebben klaargezet. Buggy's, terreinwagens en uiteraard de trouwe deltavlieger staan tot jouw beschikking. Maar opgelet: net als in de realiteit hebben deze ook last van slijtage en... roest. Inderdaad, door de regenval of het zand krijgen zowel je voertuigen als wapens last van roest. Geloof me, het is best vervelend wanneer je wapen (of wagen) dienst weigert wanneer de tegenstanders je massaal aanvallen. Slijtage, roest en corrosie zijn dan ook factoren waar je rekening mee moet houden.

Zoals ik reeds aanhaalde lijkt de politieke situatie in Far Cry 2 bij momenten op degene die je kent uit de film Blood Diamond. Nu is dat niet helemaal waar. Het enige wat deze film gemeen heeft met de realiteit is het feit dat je in een of ander corrupt Afrikaans land aan de slag gaat. Het Afrika dat je in deze game te zien krijgt, heeft meer weg van het Afrika zoals we dat kennen uit documentaires op National Geographic Channel, toeristische folders of films als Out of Africa. Gazelles, antilopen en ander wild staan rustig te grazen en van rottende karkassen, kindsoldaten of andere chaotische toestanden is helemaal geen sprake. Gelukkig maar, want het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn, denk ik dan bij mezelf.

Kapot, alles moet kapot

Far Cry 2 is eveneens een spel voor de vandalen onder ons! In dit schietspel kan en mag alles aan gort geschoten worden. De ontwikkelaars zijn heel trots op hun dynamische omgevingen en dat zullen we geweten hebben. Geen enkele grashalm, twijg of boom reageert hetzelfde. Vuur je laders maar eens leeg op diverse bomen en je merkt meteen wat ik bedoel. Cool is ook dat heel wat rebellenkampen uit wat huizen bestaan gemaakt van planken, houten schuren of aaneengenagelde barakken voorzien van een golfplaat als dak. Een vuurspuwende vlammenwerper, een kogelregen uit de loop van een zwaar machinegeweer of een welgemikte granaat leveren vaak een allesvernietigend en bovenal uniek schouwspel op.

Krijg je van dit alles niet genoeg, dan is er nog de super-efficiënte level editor. Deze laat je toe in een handomdraai zelf fantastische mappen te ontwerpen die je dan met je vrienden kan delen. Lekker online knallen in je zelf gemaakte map of weten dat duizenden gamers wereldwijd aan het fraggen zijn in jouw creatieve resultaat, dat is toch gewoon lekker genieten? Bouw huizen en forten, plant struiken en bomen of graaf een gigantisch meer uit. Plaats wat voertuigen en pas de weersomstandigheden aan. Je hoeft echt geen genie te zijn om met deze editor aan de slag te gaan. Geloof me, hoed af voor Ubisoft en deze heel gebruiksvriendelijke editor! We zijn alvast benieuwd naar wat de creatieve geesten onder de gamers zullen presteren...

Space to cover

Je krijgt, zoals eerder gezegd maar liefst vijftig vierkante kilometer voorgeschoteld waarin je volledig je eigen ding mag doen. Daarin liggen verschillende missies verspreid die je helemaal naar eigen believen mag afronden. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat de verschillende missies vrij toegankelijk zijn, maar eigenlijk vooral neerkomen op het omver knallen van tegenstanders. Zo moet je de ene keer een generaal uit zijn bolide neerknallen, en de andere keer iemand te voet van zijn levensadem ontdoen. Daarnaast liggen de missies relatief dicht bij elkaar en krijg je vrij weinig variatie voorgeschoteld. Dat wordt natuurlijk ruimschoots goedgemaakt door de gigantische spelwereld die je volledig op free-roaming-manier zelf mag doorploegen. Neem ook meteen van mij aan dat doorploegen wel degelijk letterlijk genomen mag worden. Zo krijg je eerst en vooral een heerlijke bazooka voorgeschoteld die vooral handig is om wagens van de baan te schieten. Daarnaast heb je nog een hele resem andere wapens ter beschikking om de wereld onveiliger te maken. Daarvan onthoud ik persoonlijk vooral de vlammenwerper die zowel direct als indirect voor allerlei verschillende effecten zorgt. Zo blijft de boom die je in de fik stak ook branden nadat je de plaats verliet. Het vuur verspreidt zich ook mooi naargelang de windrichting en weersomstandigheden. Realisme is daardoor ook helemaal up to date, en meer moet dat niet zijn!

Alone in the Dark

Als je het spel op fouten in realisme wil pakken, zal je toch wel een heel lange tijd nodig hebben, aangezien alles tot in de puntjes bekeken is. Maar waar deze game natuurlijk volledig in uitblinkt, is de geweldige multiplayer. Je krijgt namelijk vier straffe multiplayermodi voorgeschoteld. Eerst en vooral de basis-modi: DeathMatch, Team Deathmatch en Capture the Diamond (een variatie op Capture the Flag). Daarnaast heb je ook de nieuwe modus Uprising. Dat is een vrij goede variatie op domination waarbij je drie punten moet zien te veroveren binnen één map met je kapitein. Eens je die drie punten veroverd hebt, moet je de kapitein van de tegenstanders omver proberen te knallen, als je tegen dan nog al je punten in bezit hebt natuurlijk!

9,3
0

Conclusie van Praga

Uiteindelijk is deze tweede editie van Far Cry veel meer dan wat je zou verwachten van een sequel. Het gooit de gameplay van de eerste game volledig overboord en slaat een heel nieuwe weg in. Strakke gameplay, een gigantisch arsenaal aan moordwapens, een simpele verhaallijn en graphics om je vingers bij af te likken. Meer moet een game niet hebben in mijn ogen!

• Graphics
  • Map Editor
  • Wapenarsenaal