Fairy Tail

8,0
0

Fairy Tail

Fans van old school turn-based JRPG’s (Japanese Role-Playing Games) à la Final Fantasy VIII mogen alvast hun PS4 opwarmen, want Fairy Tale leent het beste van de genreklassiekers en trekt ze een modern jasje aan. Karyū no Hōkō!

Welkom Magiërs in de Fairy Tail Guild

De game is gebaseerd op de gelijknamige anime, die op zijn beurt dan weer gebaseerd is op de gelijknamige manga. Op de teller staan ondertussen al 339 afleveringen en 63 manga volumes. Bronmateriaal genoeg dus om een boeiende game uit te puren. Bovendien wordt FT gemaakt door developer Gust. Vooral bekend van de cutesie Atelier-games, een studio die in het JRPG-genre zijn sporen al verdiend heeft.

Vanaf de start van Fairy Tail stap je in de schoenen van Natsu Dragneel, een roodharig heethoofd dat net één hete peper teveel heeft gegeten en zijn vuuradem (aka Fire Dragon’s Roar) gebruikt om de wenkbrauwen van zijn tegenstanders eraf te schroeien. Er staat de jonge kerel en jou, de speler, echter een heuse taak te wachten. De Guild is in verval en na 7 jaar is het tijd om de glorie van Fairy Tail te herstellen! Dat doe je gelukkig niet alleen, want naast Ezra, zijn ook Wendy, Lucy, Gray en Juvia van de partij. Dus op naar avontuur, véél avontuur!

Old-school JRPG in een nieuw jasje

Fairy Tale is je typische JRPG. Combat verloopt niet real-time, maar wel turn-based. Je kiest een attack, een spell of een potion en hop, daarna is het aan je tegenstander die hetzelfde doet. Een beproefde formule die ook anno 2020 nog erg goed werkt. Developer Gust, van Atelier faam, kent maar al te goed de valkuilen van het genre en weet deze handig te omzeilen door enkele moderne ingrepen die het meer grindy aspect van de game beperken. Zo zit er een auto-combat mode in die toelaat om je gevechten door de A.I. te laten afhandelen en zijn zowat alle locaties bereikbaar via fast-travel. Hierdoor kan je die vervelende, ga-dat-item-eens-halen questen snel en efficiënt afronden.

Wie echter wel wil grinden, zal dat naar hartenlust kunnen. De vijanden zijn makkelijk te spotten, maar ook eenvoudig te omzeilen. Er is namelijk niks zo irritant als naar je bestemming lopen en dan BAM! Random Encounter. Aarghh! Niet het geval in Fairy Tale dus. Ook slaat Gust er in om een absolute topper van een tutorial te maken. Een vaak ondergewaardeerd aspect van gaming en nog maar eens bewijs dat de ontwikkelaars goed weten waar ze aan begonnen zijn. In de eerste vijf uur krijg je alle mechanics, alle personages en alle missievarianten op een dienblaadje gepresenteerd. Telkens met een zeer duidelijke uitleg en een praktisch voorbeeld én allemaal perfect geïntegreerd in het verhaal. Hierdoor heb je het gevoel om ten alle tijden de game goed te beheersen en verlies je jezelf nooit in de rijkdom van de details. En geloof me, rijkdom is er, Fairy Tail zit tjokvol leuke mechanics. Van het levelen van je personages en het uitbouwen van je Guild tot het craften van Lacrima en smeden van banden tussen je favoriete personages. Je verveelt je geen seconde want er is altijd wel iets te doen.

Mager verhaal, vette personages

Wie de anime niet gezien heeft of de manga niet gelezen zal onmiddellijk opvallen dat het verhaal nogal aan de magere kant is en zich vooral richt op een erg jong publiek. Hoewel het overkoepelende verhaal niet veel soeps is, zijn de personages op hun beurt dan weer wel erg goed uitgewerkt. En dat vooral dankzij de vele, vaak ook erg grappige, dialogen die Natsu met al zijn mede-magiërs heeft.

Je zal in deze Fairy Tail veel tijd doorbrengen in menuschermen, maar ook hier blinkt de game weer uit in zijn eenvoud.

Het is hier dat Fairy Tail zich echt onderscheidt van zijn concurrentie. Ontwikkelaar Gust geeft de spelers zonder voorkennis de kans om mee in het verhaal gezogen te worden. Door de nadruk op de relaties tussen de karakters te leggen én teamwerk te onderstrepen voel je onmiddellijk de betrokkenheid. Puik werk van die dudes! En handig voor wie geen 339 afleveringen wil bekijken!

Aan de jongere spelers geef ik graag volgende waarschuwing mee, de ladies uit Fairy Tail hebben allemaal enorme bewbs! Dus verstop die random boner en wees klaar om het aan je in-je-kamer-binnenstormende moeder uit te leggen!

Technische tovenarij

Tot hiertoe niks dan lof over Fairy Tail. Ook wanneer we de technische trukendoos opentrekken stelt de game niet teleur, al bevat de reviewversie van de game wel nog wat bugs. Ons is ondertussen bevestigd dat er een Day One-patch komt.

De cell-shaded karakter modelering is dé standaard voor games gebaseerd op anime of manga en ziet er piekfijn uit. De achtergronden zien er wat doordeweeks uit maar daarvoor zijn het dan ook achtergronden, duh. Er is overduidelijk ook veel aandacht gegaan naar de menu’s. Ze zijn erg overzichtelijk, heel gebruiksvriendelijk én makkelijk om tussen de verschillende schermen te switchen. Dat zijn er trouwens héél wat!

Van team selectie tot item crafting: je zal veel tijd in de menuschermen doorbrengen en ook hier zal je merken dat Fairy Tail uitblinkt in zijn eenvoud. Geen complexe boomstructuren om je karakter te levelen, geen honderden beslissingen om te nemen of ellelange manuals om door te lezen. Eenvoud staat centraal. En dat maakt bovendien dat spelers die nieuw zijn in het JRPG turn-based genre met Fairy Tail een game hebben die instapklaar is.

06/26/2020
8,0
0

Conclusie van Bruno

Al blaast Fairy Tail het genre geen nieuw leven in, toch blinkt de game uit in zijn eenvoud. Wat het mist aan originaliteit maakt het ruimschoots goed met zijn hoge funfactor en lage instapdrempel. Of je nu fan bent van de anime of fan van het genre, Fairy Tail is een niet te missen game die zowel nieuwkomers als veteranen van het genre zal bekoren. Dus adem alvast diep in en brul je luidste Fire Dragon’s Roar! RAAAAAAAAARRRWWWWW! Vlammetje…
  • Leuke personages met veel diepgang
  • Old-school JRPG in een modern jasje
  • Ook voor wie de anime of manga niet kent