F1 2020

9,0
User scoreAl 1 stemmen
9,0

F1 2020

Om met het grootste cliché van de voorbije maanden af te trappen: het zijn rare tijden… Niet alleen voor de gewone mens, maar ook voor de internationale topsporters. Sinds enkele weken wordt er terug gevoetbald op de internationale velden en ook het F1-circus is het voorbije weekend uit zijn COVID-19 slaap ontwaakt. Bottas trok in Oostenrijk uiteindelijk aan het langste eind. Maar het was toch bizar om te zien hoe de gladiatoren een robbertje uitvochten op het Oostenrijkse circuit terwijl er geen publiek aanwezig was. Gelukkig kunnen we wél aan de slag met het jaarlijkse F1-festijn dat Codemasters ons voorschotelt.

Het is niet makkelijk om elk jaar inventief te blijven en nieuwe features toe te voegen aan een game die eigenlijk, de laatste jaren, zo goed als perfect is. Toch krijgt Codemasters jaar na jaar kritiek van de fans omdat er een of andere optie zou ontbreken. In deze editie kreeg ik het gevoel dat ze alles uit de kast hebben gehaald om (bijna) iedereen tevreden te stellen!

Het elfde team op de grid

Laat mij meteen aftrappen met de grootste én belangrijkste vernieuwing die Codemasters heeft toegevoegd aan F1 2020: My Team. Hier ben je niet alleen F1-piloot maar ook eigenaar van het elfde F1-team in het grote F1-circus. Naast de baan heb je zo veel meer controle over wat er gebeurt met je team. In de eerste plaats moet je een krachtbron selecteren die binnen je budget past. Ga je voor Mercedes of Ferrari? Dan hou je minder geld over om je 2e rijder te betalen.

Ik koos voor Renault waardoor ik voldoende centen over had om Mick Schumacher, zoon van, in te lijven. Ook de keuze van mijn hoofdsponsor is erg belangrijk omdat ik zo een constante stroom van inkomsten hebt. Centen zijn erg belangrijk in de F1-wereld en je moet constant innoveren om niet achterop te hinken op de concurrentie. Zo werden de keuzes die ik maakte in het Research & Development departement nog belangrijker.

Yep, er kan er maar 1 de beste zijn!

Diepgaande My Team-modus

Ook interessant is dat je in My Team de dagen tussen de races zelf kan invullen met allerlei teamactiviteiten. Deze gaan van actes de présence van je rijders tot teambuildings voor bepaalde departementen binnen je bedrijf. Je moet hierbij altijd opletten dat je de andere departementen niet te veel benadeeld, want dat heeft dan weer zijn effect op de betrouwbaarheid van de onderdelen die zij leveren.

De grootste én belangrijkste vernieuwing aan F1 2020 is de My Team-modus.

En wanneer je voldoende geld bijeen geracet hebt, kan je ervoor kiezen om dit te investeren in belangrijke ontwikkelingstools voor je team. Zo koos ik ervoor om een betere windtunnel te bouwen en om de simulator van een serieuze upgrade te voorzien. My Team heeft mij écht positief verrast met zijn diepgang en keuzemogelijkheden die ik voorgeschoteld kreeg. Het zal ervoor zorgen dat ik nu met véél meer plezier verschillende seizoenen na elkaar zal afwerken. Enkel en alleen al omdat ik mij veel meer verbonden voelde met mijn eigen team dan met de officiële teams in de vorige edities.

Niets zo plezant als je eigen F1-team managen.

Nieuwe circuits

Als je wél wil racen voor een Red Bull of Mercedes, dan kan dat ook. Want de normale carrière modus zit nog steeds in de game. Nu kan je zelfs een volledig F2-seizoen rijden als je dat wil. Maar het interessante is dat je nu de keuze hebt in hoe lang je seizoen duurt. Je kunt voor de full monty gaan en alle races rijden. Maar je hebt ook de keuze uit kortere seizoenen waarbij bijvoorbeeld circuits als de Hungaroring of Monaco worden geschrapt.

Het Nederlandse Zandvoort is mijn favoriete circuit van de twee nieuwkomers.

De twee nieuwe circuits op de kalender komen gelukkig wél voor in alle seizoenslengtes. Want deze zijn beide een waar plezier om op te racen. Hanoi is best uitdagend met zijn lange rechte stukken die afgewisseld worden met technische secties waarin de foutenmarge nul is. Ga je iets te wild de bocht in, dan staan de betonnen muren klaar om je ophanging aan gort te slaan. Het Nederlandse Zandvoort is dan weer veruit mijn favoriete circuit van de twee nieuwkomers. Niet alleen dankzij zijn unieke locatie, tussen de duinen, maar vooral dankzij zijn razendsnelle gebankte bochten is het een droom om hier te racen.

Zowel voor beginners als hardcore F1-fans

Het rijden met een virtuele F1-bolide kan best uitdagend zijn, zelfs wanneer je alle hulpmiddelen inschakelt. Daarom introduceert Codemasters een nieuwe rijmodus: de Casual mode. Hier houdt de game bij wijze van spreken je hand steviger vast en helpt je op zowat alle gebied de baan op te blijven. Zo is de game een stuk vergevingsgezinder wanneer je naast de baan rijdt. Je zal niet onmiddellijk beginnen spinnen of vastzitten in het gravel. Nee, de game zal je zelfs automatisch terug de baan op zetten wanneer je te ver van het circuit raakt. En dat alles met zo weinig mogelijk tijdsverlies.

Beginners kunnen aan de slag met een nieuwe rijmodus, de Casual mode.

Ik hoor de die-hard racers bij het lezen van deze woorden al lichtelijk in opstand komen, maar zij hoeven zich geen zorgen te maken. Meer nog, de handling werd nog wat scherper gesteld en ook het remmen werd opnieuw bekeken waardoor je nog vlotter en realistischer de bochten kan nemen. Ook het ERS-systeem werd aangepast. Waar je in vorige edities nog zat te klooien met 5 verschillende batterijverbruikmodi, heb je nu, net zoals in het echt, een simpele overtake knop.

Een ware boost-knop om tijdelijk extra paardenkracht los te laten in het heetst van de strijd! En wie nog verder wil gaan, die kan nu de HUD aanpassen zodat alle elementen staan waar jij wil dat ze staan. En als klap op de vuurpijl werd ook de AI herbekeken, waardoor rijders als Verstappen en Hamilton lekker realistisch en fanatiek, maar fair, hun positie zullen verdedigen.

Splitscreen!

Het lijkt wat dubbel om het volgende punt als iets enorms positiefs te brengen, maar ik doe het toch. Hoewel dit enkele jaren geleden gemeengoed was, is de splitscreen-modus eindelijk terug! Na jaren zeuren en zagen heeft Codemasters het voor mekaar gekregen om deze optie terug in de game te steken.

Deze optie blijft wel beperkt tot de officiële teams en het rijden van enkele races of een kampioenschap. Maar het is toch netjes dat dit op de valreep nog werd toegevoegd. En het mooie is dat de game netjes blijft draaien, ook wanneer alle bolides in beeld worden gebracht. En omdat jaren zeuren blijkbaar wél helpt, herhaal ik het dit jaar opnieuw: waar blijft die VR-optie!?

De splitscreen-modus is eindelijk terug!

Schoonheidsfoutjes

Ja, F1 2020 heeft een enorm positieve indruk op mij achtergelaten. De overvloed aan spelopties is bijna eindeloos, waaruit ik kan concluderen dat Codemasters alles op alles heeft gezet om nog eens te knallen en al hun fans blij te maken. Want hoewel de game beter racet dan ooit tevoren, vond ik toch nog steeds enkele negatieve kantjes in de game.

Zo ziet de game, er net als vorig jaar, nog steeds erg goed uit wanneer je op de baan bent. De kwaliteit van de tussenfilmpjes en scènes naast de baan steken hier in mijn ogen sterk tegen af. Als je kijkt wat er tegenwoordig mogelijk is qua details in gezichten, dan heeft Codemasters hier duidelijk nog héél veel werk. Ook merkte ik in de instant replays op dat de framerate hier een pak lager lag dan in de game zelf.

07/10/2020
9,0
User scoreAl 1 stemmen
9,0

Na enkele edities kleine stappen vooruit te hebben gemaakt, heeft Codemasters dit jaar eindelijk wat grote stappen vooruitgezet. De belangrijkste nieuwigheid is voor mij persoonlijk de toevoeging van My Team ofwel de mogelijkheid om als 11de team deel te nemen aan het circus. Daarnaast zijn ook de toevoeging van de splitscreen multiplayer, lagere instapdrempel voor nieuwkomers en variabele lengtes van kampioenschappen welgekomen. Op grafisch vlak werden er geen grote sprongen gemaakt en dat is jammer. Want vooral de kwaliteit van de tussenfilmpjes kan, wat mij betreft, zeker nog de hoogte in. F1 2020 is veruit de beste F1-game van de afgelopen jaren én een meer dan een waardige afsluiter voor de huidige generatie consoles.
  • Het rijden en managen van je eigen team
  • Lagere instapdrempel voor nieuwkomers
  • Splitscreen multiplayer