7,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Everybody's Golf VR

"Everybody's Golf VR is een tof spelletje, ideaal om korte partijtjes te spelen"

ma 01/07/2019

Het gamende publiek heeft er erg lang op moeten wachten, maar de makers van het twee jaar geleden verschenen Everybody's Golf hebben eindelijk een VR-variant op de markt gebracht. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over een simpele patch die wat VR-content toevoegt voor de reeds bestaande game, maar een gloednieuwe game met alle mogelijke VR-toeters en bellen. Maar pakte dit wel goed uit? Je leest het in deze review.

Ik zie me nog staan met de Wii-controller in de hand: benen juist positioneren, een beetje met de kont draaien en dan een zo precies mogelijke slag uitdelen om de golfbal een ferm stuk dichter bij de hole te brengen. En dat is ondertussen zo'n dertien jaar geleden. Nu, vele jaren later, kunnen PlayStation 4-bezitters met een PlayStation VR-headset in huis diezelfde ervaring nogmaals meemaken, maar een stuk beter. Niet alleen omdat de technologie al een stuk verder staat, maar ook omdat je je met virtual reality een stuk beter in het geheel kunt inleven. Zo lijkt het in Everybody's Golf VR echt alsof je op de golf court staat, al moet je de wind in je haren terwijl je met je golfkarretje rijdt helaas missen.

Stralend zonnetje

Hoewel het momenteel veel te warm is om met de PlayStation VR-headset op je hoofd spelletjes te spelen, is het ook buiten bakken en braden. Daarnaast zien de grasmatten er in Everybody's Golf VR er een stuk beter uit dan de uitgedroogde stukjes gras met een overaanbod aan onkruid in de tuin. De keuze is dus snel gemaakt. In de relatief frisse woonkamer enkele potjes golf spelen. Ook van de partij zijn mooie waterpartijen, een stralend zonnetje zonder die verstikkende warmte en de typische bunkers die voor golfspelers een doorn in het oog kunnen zijn. Qua inlevingsvermogen kan dat allemaal wel tellen en voornamelijk de PlayStation Move controller, die in enkele games toch verouderd aanvoelt, doet hier wat ervan wordt verwacht.

Over het aantal golfbanen mag er niet geklaagd worden.

Veel meer dan wat met de PlayStation Move-controller in de hand staan zwaaien, is er eigenlijk niet aan Everybody's Golf VR. En beschik je niet over dat buisvormig stukje hardware met die lichtgevende bol op, dan voldoet de DualShock 4-controller ook. Het vreemde hier is dat je ook met die controller zwaaibewegingen moet maken. Hier gaat de voorkeur dus uit naar eerstvernoemde controller, net zoals dat bij negentig procent van de andere VR-games het geval is. Qua besturing is het logisch dat alles wat beperkt is, net zoals in het echte golf spelen. Helaas is de content dat ook. Over het aantal golfbanen mag er niet geklaagd worden. Hoewel je een groot deel moet vrijspelen, kan je na verloop van tijd aan de slag in meer dan vijftig banen en voeg je daar de spiegelfunctie aan toe, dan kom je dus boven het dubbele uit.

Caddy

Qua leercurve toont Everybody's Golf VR hoe het moet. Terwijl je voor elke opdracht de juiste club in je handen geduwd krijgt, kan je als gevorderde speler toch nog wisselen om het wat uitdagender voor jezelf te maken. Je moet namelijk rekening houden met alles, waaronder de soort club, de helling van de grond en de windrichting en -sterkte. Zaken die je mooi worden uitgelegd in de tutorial, waarna je na een paar minuten jezelf kunt bewijzen op de echte golfterreinen overgoten door het stralende zonnetje en vergezeld door je soms irritante caddy.

Waar je trouwens op moet letten, en dat telt eigenlijk voor alle VR-games waarbij je recht moet staan: zorg voor genoeg ruimte! Dat heb ik dus niet altijd. Zeker niet aangezien de lamp die reeds vervelend deed bij de Just Dance-partijtjes nog altijd op diezelfde plaats hangt. Ze heeft ondertussen al een paar rake klappen gekregen, maar hangt er nog. Let dus vooral op loslopende huisdieren en personen, want met zo'n VR-headset op je hoofd heb je geen idee wie te dicht bij je staat. En met een krachtige zwaai om je golfballetje richting de hole te krijgen, kan het zijn dat je partner door de tv gezwierd wordt. En dat willen we toch wel even vermijden.

01/01/1995
7,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Everybody's Golf VR is een tof spelletje, ideaal om korte partijtjes te spelen. Bij langere speelpartijtjes begint de caddy wat te irriteren aangezien ze altijd hetzelfde verhaaltje afsteekt. De besturing zit erg goed in elkaar en de immersie zorgt voor een erg leuke ervaring. Helaas is de content wat beperkt en moet je het stellen zonder een competitieve modus. Niet offline en niet online dus.
  • Speelt lekker weg
  • Leercurve
  • Geen multiplayer