Erica

6,5
0

Erica

"Dit interactieve drama wil je sowieso een tweede keer doorlopen"

ma 26/08/2019

Interactieve films zijn aan een opmars bezig. Je hebt The Bunker en Late Shift als full motion video's en games als Hidden Agenda. Aan die eerste groep werd vorige week een nieuwe titel toegevoegd: Erica. De aankondiging dateert al van twee jaar geleden, maar Sony vond het hoog tijd om het spel tijdens afgelopen gamescom uit te brengen. Smaakt deze FMV-game naar meer?

Er worden niet enkel nieuwe games aangekondigd tijdens gamescom, er worden er ook gereleaset. Plots als verrassing. Denk daarbij aan RAD van Bandai Namco en ook aan Erica van ontwikkelaar Flavourworks. Dat team werkte niet alleen aan deze interactieve films, want ook SIE London Studio had hier en daar wat in de pap te brokken. Het resultaat is een film van zo'n anderhalf uur waarbij je zelf de uitkomst bepaalt. Qua besturing werkt Erica heel eenvoudig. Neem je de PlayStation 4-controller in de hand, dan heb je enkel het touchpad nodig. Wie liever via de smartphone of tablet speelt, dient eerst de bijhorende applicatie te installeren. Ook hier maak je dan enkel gebruik van het aanraakscherm om een cursor op het televisiescherm te doen oplichten. Daarbij moet gezegd worden dat de besturing bijzonder vlot werkt.

Acteerprestaties

Erica vertelt het verhaal van een jonge vrouw die last heeft van nachtmerries over de moord op haar vader. Er komen echter nieuwe aanwijzingen naar boven en die zorgen ervoor dat ze de waarheid van zoveel jaren geleden wil achterhalen. Jij neemt het geweten van Erica voor je rekening, zodat je zelf de uitkomst van het hele verhaal kunt bepalen. Je bepaalt haar relatie met andere mensen, waar ze naartoe gaat en hoe ze op bepaalde conversaties reageert. Die keuzes zorgen er uiteindelijk voor dat je een uniek pad betreedt waarbij het verhaal een ander einde kent dan als je het een tweede keer speelt met andere keuzes. Dit interactieve drama wil je sowieso een tweede keer doorlopen, want voor bepaalde zaken wil je toch wel een andere uitkomst zien.

Dit interactieve drama wil je sowieso een tweede keer doorlopen.

Dat heeft onder andere te maken met de andere personages die niet altijd even goed te vertrouwen zijn. Helaas is het verhaal niets bijzonder en had ik een deel van het einde (van mijn verhaallijn) zien aankomen. Weinig verrassingen dus. Al moet ik wel vertellen dat ik bij een tweede speelbeurt aangenaam verrast was door de nieuwe mogelijkheden. Waar ik ook door verrast was, zijn de middelmatige acteerprestaties. De ontwikkelstudio heeft het namelijk over getrouwe Hollywood-productiewaarden en daar heb ik lang naar gezocht, maar helaas niet gevonden, ondanks de aanwezigheid van enkele 'bekende' namen. Dat wil echter niet zeggen dat de acteurs hetzelfde niveau als de De Buurtpolitie-cast hebben, maar het kon toch iets beter en geloofwaardiger.

Verschillende eindes

Zoals reeds gezegd wordt enkel het aanraakvlak van de DS4-controller gebruikt of het aanraakscherm van je mobiele toestel waarbij je vinger de cursor is. Bij dialoogkeuzes duid je eenvoudig de gewenste optie aan, terwijl je voor bepaalde acties wat actiever te werk moet gaan. Alles gebeurt echter door wrijfbewegingen, of het nu van onder naar boven, links naar rechts of een combinatie is. Soms mag je eens zot doen en twee vingers op het scherm leggen. Allemaal erg eenvoudig en het doet wat het moet doen. Soms had ik wel de indruk dat ik niet altijd genoeg tijd kreeg om alle mogelijkheden te verkennen, waarna het spel dan zelf een beslissing maakt. De interessante elementen subtiel aangeven op het scherm had in dit geval wel gemogen.

Bij een spel met meerdere opties en eindes moet je openstaan om het ganse verhaal nogmaals te doorlopen. Bij Erica is dat, gezien de speelduur van zo'n negentig minuten, niet echt een probleem. Zo krijg je afhankelijk van de gemaakte keuzes nieuwe scènes te zien die zich toespitsen op andere facetten van het verhaal. Toch mis ik hier een chapter select, een optie die 95% van de andere games, ook in het FMV-genre, wél hebben. Zeker aangezien het spel minstens zes keer gespeeld moet worden voor de Platinum trophy. Dan heb je het eindelijk allemaal wel al eens gezien, waarbij het overgrote deel zelfs altijd. Ik heb nu alleszins wel genoeg Erica gehad.

19/08/2019
6,5
0

Erica is geen slechte film en geen slecht spel, al is het verhaal niets bijzonders. Dat de acteerprestaties ook niet altijd even goed zijn, versterkt dat alleen maar. Gelukkig zijn er ook goede elementen. Zo is het spel met nog geen tien euro erg schappelijk van prijs, werkt de besturing erg vlot en zijn er bijzonder veel mogelijkheden. Hou daarbij wel rekening dat je een groot deel telkens opnieuw zal zien passeren. Geen slechte titel, maar ik had er net iets meer van verwacht.
  • Bijzonder veel keuzes
  • Vlotte besturing
  • Acteerprestaties vallen tegen