r

Endzone - A World Apart (Early Access)

8,0
0

Endzone - A World Apart (Early Access)

"Endzone is het type game waar je zonder het te beseffen urenlang in verzonken zit"

Het is zover. De wereld is omzeep. Een nucleaire ramp en dramatische klimaatverandering dwongen de mensheid jarenlang ondergrond. Nu we eindelijk weer aan de oppervlakte kunnen komen, is het aan de mensheid om door de zure regens en radioactieve droogtes heen te overleven … Gelukkig is dit (nog) niet de werkelijkheid voor ons. Wel is het de plot van Endzone - A World Apart: een post-apocalyptische city builder die sindskort in Early Access te spelen is. Is deze game jouw tijd en moeite waard? Je leest het hier.

Je bent er uren zoet mee

In Endzone begin je met nagenoeg niets. Een handjevol settlers en een schamele bus waarin je jouw resources opslaat. Eerst moet je jouw watervoorzieningen op punt krijgen. Dan een scrapyard bouwen om alle scrap uit verlaten wagens en omliggende gebouwen te kunnen verwerken. Wat velden cultiveren voor een stabiele voedselvoorraad. Ah shit, we hebben meer hout nodig. Oeps, er zijn niet voldoende huizen voor mijn inwoners. Fuck, er komt een droogte aan, snel nog wat water en voedsel inslaan. En dan een refinery bouwen die je nieuwe workshop van de juiste moet materialen voorzien ...

… en dan kijk je op en is het opeens vier uur later. Endzone is het type game waar je zonder het te beseffen urenlang in verzonken zit. Er is steeds iets nieuws om te doen, een nieuw probleem om op te lossen, en een nieuw plan dat zich vormt in je hoofd. Een groter compliment kan je een game niet geven. Dit is een city builder die doet wat het moet doen: je betrokken houden en lange lockdown-dagen laten voorbijvliegen.

Wat je zelf leert, leer je beter

In al die uren houdt Endzone je behoorlijk weinig bij het handje. Je begint met een tutorial die je de basis uitlegt. Eerst bouw je een watervoorziening en leg je wat velden aan. Zorg vervolgens dat je hout en scrap uit de omgeving kan inzamelen. De game legt je uit hoe je met het overzichtelijke jobs menu je inwoners over de verschillende taken kan verdelen, en dan is het aan jou. Wanneer je een tekort aan tools hebt, moet je zelf maar uitpluizen hoe je die maakt. En als je bevolking ongelukkig wordt omdat er lijken in de straten liggen, zal je zelf moeten uitdokteren dat je een begraafplaats moet aanleggen.

Endgame houdt je betrokken doordat je voortdurend aan problem solving moet doen.

En dat is perfect oké zo. Endgame houdt je betrokken doordat je voortdurend aan problem solving moet doen. Wat je zelf doet, doe je beter. Wat je zelf ontdekt, vergeet je minder snel. De game vindt hier een goede balans, vind ik. Het biedt je de nodige info, maar je zal het wel zelf moeten vinden. Dit zal wellicht ook heel wat spelers afschrikken, maar geef mij toch maar dit tegenover een spel dat je om de vijf seconden onderbreekt met een pop-up.

Dit is nog maar het begin

Het belangrijkste is te bedenken dat dit nog maar het begin is. Er is één spelmodus waarin je tot in het oneindige moet zien te overleven en jouw metropool moet zien uit te bouwen. Recent voegden de ontwikkelaars ook expeditions toe, waarin je jouw settlers op tocht kan sturen op zoek naar waardevolle materialen en resources in verlaten gebouwen. Er ligt nog een hele roadmap klaar, en dat stemt me hoopvol. Wat je kan spelen is alvast van hoge kwaliteit, wat er nog komt is de spreekwoordelijke carrot on a stick die je steeds zal doen terugkomen.

Kinderschoenen

Keerzijde van die medaille is natuurlijk dat de game in haar Early Access-carrière slechts in haar kinderschoenen staat. Er ontbreken nog een hoop features die je het spel dag na dag zullen doen opstarten. Je settlement uitbouwen is fijn, maar na een tijdje wil je toch eens wat anders. De eerder vermelde expeditions zijn een goede start. In mei krijgen we onder andere winning conditions en nieuwe objectives die je kan vervullen met een scenarios update. Verder is het nog even koffiedik kijken naar wat de game nog in de pipeline heeft zitten.

Ieder potje voelt wat te veel hetzelfde aan

Momenteel voelt iedere speelsessie nog wat veel als hetzelfde aan. Ondanks dat de maps steeds willekeurig opgebouwd zijn en dat je een hoop kan tweaken in de opbouw van je spel, voelt de spelomgeving steeds aan als dezelfde plek waar gewoon wat voorwerpen op in het rond gestrooid werden. Er is niet veel te zien op vlak van verschillende terrains. Ook het spelverloop is tot aan de introductie van de expeditions steeds hetzelfde gebleven. De laatste update verhelpt dit al een beetje, maar over het algemeen verval je nogal snel in een herkenbare gameplayloop.

Het zit hem in de kleine dingen

Hoewel alles wat er nu staat al zeer goed uitgewerkt werd, zijn er nog kleine ergernissen die tijdens het development process opgelost moeten worden. Zo krijg je geen duidelijke melding wanneer een nieuwe objective (die je extra resources kunnen opleveren) binnenkrijgt. Bijgevolg heb je soms pas te laat door dat je een quota aan hout moet inzamelen, of ervoor moet zorgen dat je bevolkingsaantal binnen een bepaalde periode moet gestegen zijn.

Of iets anders: iedere settler heeft eigen kenmerken die kunnen helpen in bijvoorbeeld expeditions. Een settler selecteren, is echter niet zo evident, gezien je dat enkel kan doen door op het personage in de spelwereld zelf te klikken. Hier zou een menuutje met een overview van alle settlers welkom zijn. Het zijn zulke kleine zaken die deze game merkbaar Early Access houden. En Early Access-games zijn nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Bij deze ben je gewaarschuwd.

8,0
0

Endzone - A World Apart is een beloftevolle post-apocalyptische citybuilder waar je je -zonder dat je het doorhebt - gemakkelijk uren in kan verliezen. De spelsystemen waarop je jouw settlement uitbouwt staan al zeker op punt, de game laat je steeds actief nadenken en problem solven. Momenteel ontbreekt het echter nog iets te veel aan diverse content en kunnen kleine zaken nog wat tweaks gebruiken. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat wanneer deze titel in full release live gaat.
  • Zet je actief aan het denken en je blijft betrokken
  • Is niet te bemoederend en laat je zelf dingen ontdekken
  • Er staat - als we de devs mogen geloven - nog een hoop lekkers op ons te wachten