User scoreAl 3 stemmen
9,2

The Elder Scrolls Online: Summerset

Een hoogtepunt voor de MMORPG

zo 17/06/2018
Gereviewed voor PC door Lazlo

Sinds haar release in 2014 doormaakte The Elder Scrolls Online al heel wat veranderingen, niet in het minste de overschakeling van level-gebonden zones naar een schalend level-systeem waarmee je overal heen kan. Na alle transformaties van de voorbije jaren was de weg vrij om deze Summerset-uitbreiding geen ingrijpende veranderingen mee te geven maar echt te focussen op inhoud. En dat is een veilige zet die duidelijk geen windeieren legt.

Laat me even eerlijk zijn: ik heb de wondere wereld van The Elder Scrolls: Online pas leren kennen dankzij mijn review van de Morrowind-uitbreiding, en ben sindsdien best overtuigd dat dit één van de beste MMORPG’s van het moment is. Niet alleen kan je dankzij de One Tamriel-update (met schalende enemy-levels dus) de game spelen zoals je iedere klassieke Elder Scrolls-titel zou spelen, het is ook de enige game in zijn genre die zich verleent tot een solide single player-spelervaring.

Dat die aanpak zijn voor- en nadelen heeft, spreekt voor zich. Je krijgt een serieus verwrongen gevoel wanneer een NPC je als de grootste held van de wereld behandelt, terwijl er rondomrond je tegelijkertijd letterlijk tien andere spelers staan die exact dezelfde dialooglijn voorgeschoteld krijgen. Het single player-verhaal van deze online game heeft dus sowieso zijn kanttekeningen, en daar helpt de Summerset-uitbreiding niet bij.

Hoogtepunt van de game

Als je het mij persoonlijk vraagt, is de Morrowind-uitbreiding van The Elder Scrolls Online het absolute hoogtepunt van de game. Niet doordat die zo uitermate goed in elkaar zat, maar doordat Morrowind ook meteen de allereerste game in de core-serie was die ik speelde. Nostalgie is zonder twijfel de beste saus over een gloednieuwe bereiding, dus ik was vrijwel meteen verkocht.

Bij dat elfenvolk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Puur objectief gezien is Summerset het hoogtepunt in de reeks. Wanneer ik terugkijk naar opmerkingen op de game sinds haar release in 2014, en re-release in 2015, heeft Zenimax Online Studios goed geluisterd naar fans en bijgeschaaft waar nodig. The Elder Scrolls: Online voelt dan ook zonder twijfel aan als een echte The Elder Scrolls-ervaring. Niets houdt je tegen eropuit te trekken en de game te verkennen in de volgorde die jij wil. Iedere side quest kan je meteen starten zonder op je level afgestraft te worden, en je kan ook het hoofdverhaal zonder enig grinden naar een specifiek level doorspelen.

Focus op inhoud

Naar die solide basis werd tot en met de Morrowind-expansie toe opgebouwd, en ze fundeert nu de inhoud van de Summerset-spelwereld. Hier gaat het echt om de uitwerking van de spelwereld en de verhalen die je erin beleeft. Zoals bij iedere MMORPG zijn er heel wat side-quests die niet bepaald de moeite zijn om te spelen, maar over het algemeen kom je een hoop interessante figuren tegen. De main quest pikt daarnaast ook vaak in op locaties die langlopende spelers kennen uit voorbije toevoegingen aan de game, en voelt uitgebreid genoeg aan om je een goede twintig uur vol overgave te laten spelen.

De trouwe fans van de reeks zullen misschien ook een serieuze steek van nostalgie voelen bij het opstarten van deze uitbreiding. Summerset Isles is namelijk één van de provincies in Arena; de game waar het voor de iconische reeks allemaal begon. Het is de thuishaven van de High Elves, en oogt adembenemend mooi.

Racistische elfen

Bij dat elfenvolk is het trouwens niet allemaal rozengeur en maneschijn, want onder het oppervlak schuilt een hoop smerig gedoe. De High Elves zijn beschermend over hun besloten beschaving en hebben een afkeurende houding tegenover buitenstaanders. Bij aanvang van deze expansion opent de regerende koningin van de eilandengroep de grenzen voor alle andere volkeren, in de hoop handel en multiculturaliteit onder haar volgelingen te versterken. Vanuit haar eigen volk wordt er echter overwegend afkeurend gereageerd op die actie, waardoor je als niet-High Elf al snel enkele snerende blikken over je heen krijgt wanneer je de provincie bezoekt.

Het single player-verhaal van deze online game heeft dus sowieso zijn kanttekeningen, en daar helpt de Summerset-uitbreiding niet bij.

Uitgebreide main quest

Desondanks zit je al snel verweven in een plot dat het hele High Elves-volk aangaat, want een duistere dreiging tracht de hele beschaving overhoop te gooien. Samen met één van de actieve beschermers van de staat moet je tot de kern van de zaak komen en de hele realm van dimensie-oversteigende vijanden beschermen. In je verhaal stoot je onder andere op de Psijic Order. Een guild die zich decennia geleden van de beschaving onttrok en als een waakhond van de realiteit opwerpt. Je krijgt in deze uitbreiding niet alleen de kans om het verborgen eiland Artaeum (de thuishaven van de Psijic Order) te bezoeken, je kan ook voor de eerste keer ooit in de langlopende reeks een lid worden van de orde. Jammer genoeg is de quest line om toegang te krijgen tot de afgesloten groep niets meer dan een Summerset-overspannende fetch-quest die je niet bepaald uitdaagt.

Nieuwe content

Over nieuwe content gesproken, is er niet echt veel te melden. Oké, er zijn nieuwe vijanden te ontdekken, waaronder griffioenen, die echt wel de moeite zijn om tegen te vechten, maar dingen zoals een nieuwe class hoef je niet te verwachten. Wel zal je een nieuwe crafting-mogelijkheid krijgen in de vorm van juwelen. Deze geven je dan weer unieke vaardigheden. Net zoals bij alle andere crafting-skills zal je een hoop moeten grinden voor je echt deftige zaken kan in elkaar flansen, maar het is desalniettemin een fijne toevoeging aan de mix.

Knappe spelwereld

De spelwereld is ook knap en zorgvuldig vormgegeven, met een zeer dromerige look die uiteraard naadloos aansluit bij het beeld dat je hebt van een High Elves-woonplaats. Meermaals hield ik in het verkennen van het - relatief kleine - hoofdeiland even halt om te genieten van het uitzicht. De glooiende heuvels, het bosrijke gebied, de witte torens van de hoofdstad Alinor in de verte. Het is een sight to behold, en dus een heerlijk nostalgisch uitje voor alle The Elder Scrolls-fans.

Nostalgie is zonder twijfel de beste saus over een gloednieuwe bereiding.

Toegankelijk

Wie wil genieten van echte multiplayer-content, kan ook nog aan de slag in een nieuwe 12-player trial, maar de focus ligt hier toch echt wel op de spelwereld die je krijgt. Het mooiste van dit alles is dat de uitbreiding weer als een hard reset aanvoelt voor alle spelers die zich nog niet aan de game durfden te wagen. Waar games als World of Warcraft of Guild Wars 2 na al die jaren niet meer echt uitnodigend aanvoelen voor nieuwkomers, kan je in The Elder Scrolls Online vier jaar na de oorspronkelijke release weer aan de slag met een game die als nieuw aanvoelt.

17/03/2015
8,0
User scoreAl 3 stemmen
9,2

Intussen weten fans van het genre het al wel: The Elder Scrolls Online heeft een sterke focus op het vertellen van een single player-verhaal in een gedeelde spelwereld. De online content zit er in deze uitbreiding dan ook weer een tikje geforceerd bij naar mijn gevoel. Maar als je het mij vraagt is deze game op inhoudelijk vlak The Elder Scrolls Online op zijn best. Fans van de game zullen ook weer met volle teugen kunnen genieten van de nieuwe content, en nieuwkomers kunnen zich even welkom voelen als wie het spel al jaren geleden ontdekten. Een solide uitbreiding, dus.
  • Knappe spelwereld
  • Goed uitgewerkte quest lines
  • Toegankelijk voor ervaren én nieuwe spelers