The Elder Scrolls Legends: Isle of Madness

7,0
0

Fantastisch voor Elder Scrolls-fans

ma 25/02/2019
Gereviewed door Michael

The Elder Scrolls Legends blijft wat mij betreft toch een beetje de underdog tussen digitale kaartgames zoals Hearthstone en recenter Gwent/Thronebreaker: The Witcher Tales. Na het spelen van de verhaalsuitbreiding Island of Madness kan ik echter niet anders dan jullie proberen te overtuigen Bethesda’s counteraanval op beide concullega’s Blizzard en CD Projekt RED een kans te geven. Ik heb ervan genoten, en hieronder lees je waar de sterktes van deze expansies zich bevinden.

Bethesda is nog altijd van plan The Elder Scrolls: Legends richting PlayStation 4-, Xbox One- en Switch-gamers te brengen. Dat is een van de redenen waarom ontwikkelstudio Dire Wolf Digital, die het spel oorspronkelijk naar pc en mobiele platformen heeft gebracht, aan de kant werd geschoven. Tegenwoordig zit Sparkypants Studios aan de tekentafel en hun gebundelde krachten leverden met Isle of Madness een verhaal op waar menig Elder Scrolls-fan het warm van zal krijgen. Het narratieve staat centraal, daarover dadelijk meer, maar ook de gameplay ziet er anders uit. Twee toegevoegde mechanics zorgen voor tactische verschuivingen en nieuwe opportuniteiten: met Double Cards krijg je twee kaarten wanneer je zulk kaarttype uit je deck tevoorschijn tovert. Daarnaast werden er kaarten geïmplementeerd die de voorwaarden van de lanes kunnen pimpen. Klinkt ingewikkeld? Valt best mee en het spel blijft intuïtief spelen.

Prachtige match

De manier waarop alles in deze uitbreiding samenhangt, is om van te smullen. De protagonist waartegen je al kaartspelen een duel moet uitvechten, luistert naar de naam Sheogorath. Deze Prince of Madness maakte zijn debuut in den beginne van de epische spellenreeks en vooral in Oblivion en Skyrim, delen vier en vijf uit de gigantisch uitgebreide pentalogie, trad hij op de voorgrond. Zijn thuiswereld, de Shivering Isles, is in twee aparte community’s onderverdeeld en laat die twee groeperingen nu net een nieuwe mechanic op het spelbord zijn. Isle of Madness schotelt je namelijk kaarten voor die de voorwaarden van een lane veranderen. Neem nu de kaart Thadon, Duke of Mania. Door hem neer te gooien wordt een lane ‘Mania, wat betekent dat je een extra kaart mag trekken indien het personage met het hoogste aantal levenspunten, in die specifieke lane, van jou is.

Daar lijnrecht tegenover staan Dementia-kaarten: wanneer je deze inzet, controleert het spel welke speler de kaart met het hoogste aantal aanvalspunten in deze lane heeft. Die speler zal dan 3 damage aanrichten. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je niet langer blindelings lanes kan opbouwen door je oude tactieken te volgen, want je wordt met de grond gelijkgemaakt indien je de getransformeerde lanes negeert. Eigenlijk kan je zelfs een deck samenstellen waarin ook dat andere nieuwe kaarttype present tekent. Zo’n kaart uit je deck halen betekent dat je meteen twee nieuwe kartonnetjes in je hand hebt, aangezien een Double Card zich in tweeën knipt.

Niet 100 % rozengeur en maneschijn

Er is echter ook een nadeel verbonden aan deze gameplay-vernieuwingen. Hoewel je fantastisch leuke en krachtige decks kan creëren, en de verhalende modus je daar ook alle gelegenheid toe biedt, moet je online in competitieve spelletjes geen wonderen verwachten. Hoe hoger het niveau is waarop je speelt, hoe meer de meta is vastgeroest. Hopelijk tovert de nieuwe ontwikkelstudio hier een aap uit de mouw, want wie enkel van de ranked gameplay houdt, zal twijfelen om Isle of Madness een kans te geven.

09/03/2017
7,0
0

Ik vermoed dat het duidelijk is: fans van het The Elder Scrolls-universum zullen meer plezier aan deze uitbreiding beleven dan wie dan ook. Oblivions Shivering Isles-expansie (we schrijven 2007) krijgt een nieuwe leven onderverdeeld in drie in-game Acts. Je kan 1.000 gold betalen per spelonderdeel, ofwel 8 euro. Indien je de hele bundel ineens aankoopt, wat in totaal 55 nieuwe kaarten oplevert, kom je er met 20 euro iets goedkoper vanaf.
  • Verhaal wekt steengoede Oblivion-herinneringen op
  • Nieuwe kaartsoorten spelen erg intuïtief
  • Samenhang narratief/gameplay echt goed uitgewerkt