User scoreAl 2 stemmen
5,0

eFootball PES 2020

"eFootball PES 2020 is een fantastische voetbalgame"

vr 27/09/2019
2 reacties

Ik ben al jaren een verstokte FIFA-speler maar ik wilde dit jaar graag kennismaken met Konami’s PES-reeks. Het eerste wat mij opviel was dat op het vlak van licenties PES nog steeds zwaar achterna hinkt op EA’s FIFA. Maar al bij al leek dat eigenlijk nog goed mee te vallen…

Licentiehandicap valt best mee

Na wat door de menu’s scrollen, kwam ik tot de conclusie dat het veel minder erg of vervelend is dan wat ik initieel voor ogen had. De belangrijkste competities, met uitzondering van Engeland en Spanje, zijn voor het grootste deel wel aanwezig. Alsook 90% van de spelersbenamingen. Je kunt dus zonder problemen aan de slag met Eden Hazard of Kevin De Bruyne, al is het dan niet met de echte benaming van hun team.

Teams waarvoor wél alles uit de kast is getrokken zijn Bayern Munchen, Manchester United, Juventus (mét Christiano Ronaldo) én FC Barcelona. PES 2020 is trouwens het enige spel waarin je het heilige gras van Camp Nou kan betreden. Voor de liefhebbers is de volledige Belgische en Nederlandse competitie in het spel verwerkt. Akkoord, het zijn misschien wat pleisters op een open wonde. Maar zoals ik al eerder zei, valt de schade écht wel mee en ben ik allesbehalve teleurgesteld over het aantal ‘echte’ teams dat in PES 2020 aanwezig zijn.

De heilige grasmat van Camp Nou is de mijne!

De bal leidt een eigen leven

Het belangrijkste aspect van een voetbalspel is uiteraard hoe de game speelt. Als ik de versies van PES die ik vroeger speelde voor de geest haal, blonken zij uit in het erg snelle omschakelingswerk. Het tempo lag hoog en scoren via afstandschoten was schering en inslag. Dit is nu volledig verleden tijd. Het tempo ligt een pak lager waardoor het geheel een stuk realistischer aanvoelt. Zeker ook in vergelijking met versie 2019, de game die we gratis kregen als PS Plus game in juli en die ik als vergelijkingspunt even van onder het stof haalde.

Je kunt zonder problemen aan de slag met Eden Hazard, Dries Mertens of Kevin De Bruyne.

In de huidige versie kreeg ik het gevoel dat ik echt moest werken om de bal vooraan te krijgen, én dat de bal een ‘echt’ object was dat gemanipuleerd werd. Klinkt wat bizar, maar het is echt een los object op het veld dat de juiste capriolen maakt op het juiste moment. De spelers bewegen ook een stuk realistischer en dat dankzij de fantastische animaties die werden geïmplementeerd. Bovendien zag ik ook geen schokkerige overgangen tussen de verschillende animaties, wat nog meer toevoegt aan het realisme.

Slimme tegenstanders

Een ander aspect dat bijdraagt tot de goede gameplay is de zogenaamde context-sensitive kick accuracy. Dit is een element dat voor de accuraatheid van het passen en schieten rekening houdt met de positie van de speler op het veld, de druk die er eventueel op hem gezet wordt en de manier waarop zijn lichaam zich verhoudt tot de bal.

Wanneer je bijvoorbeeld met je rug naar een tegenspeler staat en toch de bal die richting uittrapt, zal de kans groot zijn dat je de bal mag gaan zoeken in de tribunes of in de voeten van een tegenstander. Dit is iets wat we bijvoorbeeld wel al zagen bij FIFA, maar hier op een erg goede manier geïmplementeerd werd.

De AI van je teamgenoten en tegenstanders is erg sterk.

Verder is het spelletje ook een stuk fysieker geworden, waardoor het verdedigen er niet makkelijker op is geworden. Spelers blokkeren slim de bal met hun lichaam of gooien zich in de baan van de bal om zo toch maar een doelpunt te voorkomen.

Hiervoor hoef je niet altijd iets te doen, want de AI van je teamgenoten en tegenstanders is erg sterk. Zo zag ik regelmatig de tegenstander zijn tactieken aanpassen gedurende de wedstrijd in de hoop om de wedstrijd te doen kantelen. Dit werkte wonderwel, waardoor het soms tot de laatste minuut vechten was om mijn voorsprong te behouden. Dit is iets wat ik enorm wist te appreciëren. Bij FIFA heb ik toch meer het idee dat een wedstrijd bij 3-0 gespeeld is, waar dit hier absoluut niet het geval is.

Ook de presentatie is mee met zijn tijd

Tot slot nog even iets over de algemene presentatie. De menu’s zien er een pak gelikter uit en voelen minder jaren ’00 aan. Ook het commentaar vond ik persoonlijk een groot pluspunt. Een pak minder gezever over stadions en spelers, maar meer focus op wat er op het veld aan de hand is.

De sfeer in de stadions is van een iets middelmatiger niveau. De supporters reageren goed op wat er op het veld gebeurt, maar de kwaliteit van de audio is niet altijd even goed. Op grafisch vlak is PES 2020 bij momenten erg knap. De bekendste spelers zien er erg goed uit, maar levensecht wordt het nooit. Ook de gelijkenissen van de minder bekende goden, en dan kijk ik naar de Belgische competitie, zien er goed uit.

Hey scheids, brilleke nodig!?

Iets wat bij momenten in schril contrast staat met de realistische gameplay, zijn de bij momenten erg dubieuze beslissingen van de scheidsrechter. Deze zijn allesbehalve consequent te noemen. Op een gegeven moment wordt er een speler bij wijze van spreken 3m omhoog getrapt en geeft de scheids geen krimp. In een andere situatie, in dezelfde wedstrijd, geef ik een lichte schouderduw aan een tegenstander en word ik met een tweede gele kaart van het veld gestuurd. En deze strengheid zette zich door in andere wedstrijden. Nu zijn scheidsrechters in de echte wereld niet perfect, ik kan erover meespreken, maar hier zit toch iets fout in het algoritme, wat hopelijk in een van de volgende patches wordt opgelost.

De arbiter is niet altijd betrouwbaar te noemen...

Doofstomme film

Op vlak van modi werd door Konami vooral gewerkt aan de Master League, of carrièremodus. Hierin krijg je bij het opstarten de keuze uit de digitale evenbeelden van enkele helden van het verleden. Denk aan Roberto Carlos, Diego Maradona of Johan Cruyff. Zij worden opgevoerd in een heleboel tussenscènes die getoond worden doorheen het seizoen. Op zich een leuk idee, maar na enige tijd gaat dit toch vervelen. Vooral omdat de dialogen vooral tekstueel zijn. Dit wordt ook doorgezet in de overbodige persconferenties die je moet geven. Dit zijn zaken die voor mij achterwege mochten blijven in de verder best aangename Master League. Verder kan je ook aan de slag in snelle lokale potjes, online wedstrijden en toernooien, trainingen en MyClub, de Ultimate Team tegenhanger.

10/09/2019
8,5
User scoreAl 2 stemmen
5,0

eFootball PES 2020 is een fantastische voetbalgame. De manier waarop het spelletje virtueel gespeeld wordt, is ronduit indrukwekkend. Ik zou zelfs durven zeggen dat op vlak van gameplay dit de beste voetbalgame is die ik in jaren heb gespeeld. Toch is de game verre van perfect. Zo zijn de scheidsrechterlijke beslissingen allesbehalve consequent te noemen. Ik ben erg aangenaam verrast door wat PES 2020 in huis heeft en, ik zeg het nog eens, de gameplay staat écht wel als een huis.
  • Heerlijk realistische gameplay
  • Leuke sfeer in de stadions
  • Prachtige spelersanimaties