EA Sports UFC 4

8,0
0

EA Sports UFC 4

De wereld van UFC is een wereld apart. Af en toe blijf ik wel even kijken wanneer ik tijdens het zappen een wedstrijd voorbij zie komen. Maar voor de rest heb ik geen speciale band met deze nobele vechtsport, en de daar bijhorende vechtersbazen en bazinnen. Geef mij maar dat foute theatrale gedoe van het World Wrestling Entertainment. Toch ging ik met veel plezier aan de slag met dit vierde deel uit de UFC-reeks waaraan EA Vancouver de afgelopen twee jaar hard heeft gewerkt.

Je hebt je carrière in eigen handen

Zelf ben ik geen vechtersbaas dus als groentje leek het mij een verstandige keuze om te beginnen met de carrièremodus. En die gedachte bleek helemaal juist te zijn. Hierin word je als nieuwe vechter ondergedompeld in de wereld van Mixed Martial Arts met als doel UFC Champion te worden. Je staat er niet alleen voor maar krijgt raad en advies van je mentor Coach Davis.

Het leuke is dat je best veel keuze hebt in hoe je jouw carrière speelt en uitbouwt. Door trainingen te voltooien van de verschillende types vechtkunsten krijg je Evolution Points die je kunt inzetten om de weerbaarheid van bepaalde lichaamsdelen te verbeteren, of door de aangeleerde technieken te verbeteren. Deze trainingen zijn best interessant gemaakt omdat je hier veel keuze in hebt. Ga je voor de standaard bokszak of daag je een sparringpartner uit? Aan jou de keuze, maar hou wel rekening met het feit dat je blessures kan oplopen die je trainings- of wedstrijdschema danig in de war kunnen sturen.

Een ander belangrijk aspect aan de carrièremodus is hoe je jouw bekendheid boost. Net als in het echte leven is sociale media een belangrijk aspect.  Deze gebruik je om met je fans en de pers te communiceren. Maar het is ook belangrijk hoe je met je tegenstanders omgaat. Ga je vriendschappelijk met hen om? Of boor je jouw toekomstige rivaal de grond in? Ook sponsoring is van levensbelang, je moet namelijk kunnen leven van je sport.

Volgens mijn coach ben ik niet te oud om aan een carrière als UFC-vechter te beginnen.

De combat zit lekker in mekaar

Het vechten zelf geeft ontzettend veel voldoening. En dat is een goeie zaak voor een vechtspel. Na wat oefenen wisselde ik zonder verpinken tussen hoge en lage aanvallen, met mijn armen of benen. Waar het pas echt moeilijk wordt is wanneer je vechters op de grond liggen. In UFC 3 was het erg onduidelijk wat mijn inputs exact als resultaat hadden waardoor het een grote warboel werd.

Naast de carrièremodus zijn er nog heel wat andere modi beschikbaar.

Gelukkig heeft EA Vancouver hieraan gewerkt en kan je kiezen om gebruik te maken van de zogenaamde Grapple Assist. Dit systeem geeft beter weer wat je mogelijkheden zijn en kan met een simpele duw in de juiste richting het spel weer naar je hand zetten. Ook het zogenaamde Submission systeem waarbij je jouw tegenstander in een houdgreep hebt, is op de schop gegaan.

Door middel van een balk de juiste richting uit te sturen en zo over die van je tegenstander te houden, kan je jouw rivaal tot overgave dwingen. Dit klinkt moeilijker dan het uiteindelijk is. Het visuele aspect, en de tutorials in de carrière, zorgen ervoor dat je als beginner echt wel weet wat je aan het doen bent.

Ah! Ge vindt mijn tattoos niet mooi zegt ge? Hier si ene op uw oog!

Aan spelmodi geen gebrek

Naast de carrièremodus zijn er nog heel wat andere modi voor handen. Het leuke is dat de progressie van je eigen gemaakte vechter nu in alle modi wordt bijgehouden. Iets wat in vorige versies niet het geval was. Nu heb je dus alle redenen om bijvoorbeeld de Stand and Bang- en Blitz Battle-modes uit te testen.

In Stand and Bang worden het grondwerk geëlimineerd en speel je eerder kickboksachtige wedstrijden. Blitz Battle is dan weer een ontzettend fijne kijk op het Battle Royale-genre. Je start met 64 spelers en de winnaars van de wedstrijden gaan door tot het eindgevecht waarbij de laatste twee spelers vechten om de kroon. Daarnaast zijn er online ook nog heel wat verschillende uitdagingen die dagelijks of op andere regelmatige tijdstippen worden aangepast.

Je voelt de pijn

Grafisch ziet de game er best indrukwekkend uit. De digitale vechtersbazen lijken als twee druppels water op hun levende versies. Tijdens gevechten zie je het zweet van hun gespierde lichamen druipen terwijl je met een stevige hoekslag de onderkaak van je tegenstander uit de haak probeert te slaan. De deformatie van de lichamen en gezichten is dan ook levensecht en het gebeurde meer dan eens dat ik op zekere hoogte een plaatsvervangende pijn voelde terwijl ik tijdens een slow motion herhaling de ribben van mijn vechter een dreun van jewelste zag krijgen.

Ik heb nooit gezegd dat uw gat te dik is in diene rok!

Grafisch niet echt veel vooruitgang

Ik heb me goed geamuseerd met UFC 4 maar ik moet toegeven dat er op grafisch vlak niet héél veel verandering is ten opzichte van UFC 3, de game die ik een 2-tal jaar geleden mocht bespreken. Ik denk dat ze bij EA Vancouver aan de limiet zitten van de huidige generatie consoles. En dat heeft ook zijn weerslag op de laadtijden.

De laadtijden zijn tergend lang...

Ik heb de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld en kon soms met gemak een frisse cola uit de ijskast gaan halen terwijl een wedstrijd aan het laden was.  Het is dan ook eens zo jammer dat er tot op de dag van vandaag niet gesproken is over een next-gen versie van UFC 4 waardoor de fans waarschijnlijk nog even moeten wachten om op de nieuwe generatie consoles aan de slag te gaan.

Mijnheer heeft zeker nog nooit gehoord van social distancing?

Microtransacties?

Het is een torenhoog cliché, maar deze game is gemaakt met de trouwe fans in het achterhoofd. En dat is absoluut niet meer dan logisch. Toch vond ik de game erg uitdagend en druk overkomen als nieuweling in het genre. En dat terwijl EA Vancouver toch veel gedaan heeft om nieuwkomers zich thuis te laten voelen. Er zit veel finesse en detail in het spel, wat zeker zijn charme heeft, maar je moet je wel kunnen openstellen voor de vele verschillende knoppencombinaties en dergelijke.

Ook het grondwerk is, ondanks de verbeteringen, ontzettend warrig en simpelweg niet leuk. De vele cosmetische microtransacties zijn voor mij een doorn in het oog. Hoewel je met in-game valuta moet betalen voor bijvoorbeeld een masker, kan je er ook voor kiezen om extra valuta aan te schaffen met echt geld.  Ook kan je ervoor kiezen om extra vechtersbazen aan te kopen. Leuk voor wie het wil, maar laat dergelijke geldzaken alsjeblief achterwege in een game waarvoor je toch wel 60 euro afdokt.

08/14/2020
8,0
0

UFC 4 is zonder enige twijfel de beste en mooiste game uit de serie en zal de vele fans weten te plezieren. Ook al heeft de game op grafisch vlak geen grote sprongen gemaakt, op vlak van gameplay is er wél gewerkt om nieuwkomers zich sneller thuis te laten voelen. En dat zonder de fans van het eerste uur uit het oog te verliezen. Iedereen zal uren plezier beleven aan de carrière modus én Blitz Battle, een soort Battle Royale waarbij de winnaars overblijven tot de uiteindelijke winnaar gekroond wordt.

• Brute actie waarbij je de pijn haast zelf voelt
  • Grappling Assist welgekomen vernieuwing
  • Leuke carrièremodus