Dreams

9,0
0

Dreams

Een creatief meesterwerk

wo 19/02/2020

Het PlayStation 4-publiek heeft er bijzonder lang op moeten wachten, maar eind vorige week was het dan zover: Dreams ligt na heel wat geduld in de winkelschappen. Voor het eerst op PlayStation 4 werd er zelfs een early access-versie beschikbaar gesteld, waardoor fans reeds een klein jaar voor de release van het Dreams-universum konden proeven. Maar, is het nu echt zo’n droomwereld? Je komt het te weten in deze review.

Dreams was, en is, nog steeds een groot project. Het ‘lossen’ van dit nieuwe project dateert reeds van 2013, maar pas in 2015 volgde de eerste aankondiging met een wel heel erg vage trailer. Er schuilen dus heel wat jaren werk achter het geheel, al staat dat niet altijd garant voor een feilloze game-ervaring. Ik kan nu reeds verklappen dat ontwikkelaar Media Molecule vriend en vijand verrast met dit nieuwe meesterwerk.

Art laat je zien hoe het moet

Ontwikkelaar van dienst is zoals reeds gezegd Media Molecule. De overgrote meerderheid kent die studio van de LittleBigPlanet-serie, maar ook Tearaway voegden ze enkele jaren geleden aan hun portfolio toe. Telkens erg leuke, mooie en schattige games die je op enkele uren uit kon spelen. Bij Dreams ligt dat anders, want naast een korte single player-‘campagne’ worden alle Dreams-tools op je losgelaten om je volledig te laten gaan. Uren, dagen en zelfs weken zal je verslijten om je eigen creaties aan het grote publiek te laten zien. Maar voor het zover is, eerst de reeds vermelde single player.

Je avontuur zit er na Art’s Dream nog niet op.

Op het hoofdscherm van Dreams kan je Art’s Dream kiezen, het verhalende spel dat volledig gemaakt is in Dreams zelf. Hierin krijg je een deel van Art, een bassist die zijn muziekgroep verlaten heeft, zijn leven te zien. Wat volgt is een avontuur met memorabele personages, een prachtige visuele stijl, een soundtrack die als muziek in de oren klinkt (logisch, toch?) en een emotioneel verhaal met een donker kantje. Helaas valt de speelduur van een goede twee uur tegen, maar wat je er in die korte tijdspanne voor terugkrijgt, is werkelijk subliem!

Zo speel je op bepaalde momenten met Art zelf in een point-and-click adventure game, terwijl je luttele minuten later al platformend met robotje D-Bug een donkere wereld gaat verkennen. En alsof dat nog niet genoeg is, word je later opnieuw in een andere wereld gedropt waarin het twin-stick shooter-genre naar boven komt met knuffelhelden Francis en Foxy. Deze drie soorten vormen samen dé verhaallijn van Arts donkere gedachten en de uitweg die hij moet vinden. Een knap staaltje verhaalvertelling én creativiteit. Creativiteit waarmee ook jij aan de slag kunt!

Zelf ontwikkelaar worden

Je avontuur zit er na Art’s Dream nog niet op. Er wachten nog tientallen uren speel- en ontwerpplezier. Zo kan je in andere door Media Molecule en door de community gemaakte levels aan de slag. Heb je daar echter geen zin in en ga je liever zelf de creatieve toer op? Ook dat is mogelijk. Maar voor het zover is, moet je eerst enkele interactieve tutorials doorlopen. Zo maakt Media Molecule je op een eenvoudige manier wegwijs in een wirwar van besturing en mogelijkheden. Via die tutorial leer je hoe je objecten kunt verplaatsen, hoe je jezelf beweegt in de creator en nog een pak andere dingen. Allemaal zaken die je nodig hebt om het beste uit je creatieve brein naar boven te halen.

Media Molecule heeft aan zo goed als alles gedacht.

Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik qua creativiteit vergelijkbaar ben met een lege kartonnen doos, maar toch kriebelt het om eens wat aan het testen te gaan. En hoewel alles piekfijn werd uitgelegd door de ontwikkelstudio, is de besturing niet erg eenvoudig. Je moet meestal een knop indrukken en dan met de sticks bewegen om een bepaalde beweging uit te voeren en die knoppencombinaties werden regelmatig door elkaar gehaald. Die tutorials gaan trouwens erg ver. Zo leert Media Molecule je hoe je tussenfilmpjes moet maken, hoe er checkpoints gecreëerd worden en ook hoe je muziek aan levels toevoegt. Daardoor waan je je een echte spelontwerper. En hoewel er heel wat rommel tussen de door de community gemaakte levels zit, kan je ook aan de slag met echte parels waar vele uren werk in kropen.

Copy/paste

Ook Media Molecule voorzag enkele extra levels, waaronder een op PlayStation Home-geïnspireerde platformer. Op enkele minuutjes heb je dat level uitgespeeld, maar net dat maakt het leuk om de vele ontwerpen te verkennen. Uiteraard kan je ook duimpjes geven als het ontwerp je beviel en kan je er zoveel mee aan de slag als je zelf wil. Gezien de korte beschikbaarheid van Dreams is er nog niet bijzonder veel te ontdekken, maar dit breidt zich in razendsnel tempo uit. Binnen enkele weken of maanden zullen er zodanig veel creaties zijn dat je ze onmogelijk nog allemaal kunt ontdekken.

Als je zelf niet zo’n creatieve geest hebt, kun je zaken uit andere levels kopiëren om in je eigen creatie te proppen. Qua gebruiksgemak (behalve de besturing dan, al is dat een kwestie van wennen) zit het in Dreams dus wel snor. Media Molecule heeft aan zo goed als alles gedacht. Het verhaal van Dreams stopt hier trouwens nog niet, want de studio zou ook bezig zijn om multiplayer en PlayStation VR-ondersteuning te implementeren. Zaken waar ik zeker naar uitkijk!

14/02/2020
9,0
0

Ik wist niet wat ik moest verwachten toen ik de eerste trailer van Dreams zag. Enkele trailers later was het nog altijd niet erg duidelijk. De early access-periode veranderde dat. Toen voelde alles nog wat klungelig aan, maar wat een topproduct heeft Media Molecule op Valentijsdag afgeleverd… Ook al ben je zelf niet de meest creatieve, de community zorgt er wel voor dat je nog vele uren zal verslijten om tientallen nieuwe ontwerpen te proberen. Het verhaal van Dreams is nog lang niet uit!
  • Single player is op alle vlakken prachtig
  • Eindeloze mogelijkheden om te ontwerpen
  • Techniek achter Dreams is fantastisch