Dragon Quest XI S: Definitive Edition

9,5
0

Dragon Quest XI S: Definitive Edition

Het weergaloze elfde deel in de Dragon Quest serie kwam hier bij ons een jaar  of twee geleden uit voor PS4 en pc (en eerder enkel in Japan voor 3DS). Zowel in het Japan als in het westen was het een daverend succes, en in 2019 mocht ook de Nintendo Switch de game toevoegen aan zijn bibliotheek, onder de titel Dragon Quest XI S: Definitive Edition. Deze Definitive Edition komt nu ook uit voor pc, PS4 en Xbox One, maar dan blijft de vraag, is deze versie het waard voor enkel wat extra toeters en bellen of gaat het om meer dan een slimme marketingtruc?

Het hoofdpersonage is een doodgewone jongen die opgroeit in een doodgewoon dorpje. Dat blijft natuurlijk niet lang duren, want al snel blijkt dat hij niemand minder is dan de man, de mythe, de legende: de Luminary in hoogsteigen persoon. Hij is voorbestemd om de Dark One te verslaan, de snoodaard die, zoals de naam al zegt, niets goeds in petto heeft voor de wereld. Hij trekt de wijde wereld van Erdrea in en wordt al snel vervoegd door een hele groep kleurrijke kompanen op zijn tocht, zoals de dief Erik, de magiërs Veronica en Serena, en de nar Sylvando.

De plot klinkt in eerste opzicht bijzonder banaal en was zelfs 30 jaar geleden al niet origineel meer, maar dit is exact de simplististische storytelling waar de Dragon Quest reeks in uitblinkt. Er komen nog zeker wel enkele plotwendingen aan bod, maar Dragon Quest overdrijft hier nooit in. Het is een eenvoudige wereld die tot leven komt doordat alle details en personages zo mooi uitgewerkt zijn.

Kortom, een grandioos avontuur met charmante personages, grappige vijanden en een memorabele wereld. Met het hoofdverhaal alleen ben je uren en uren zoet, zonder tijd te steken in andere gameplay zoals exploreren, zijmissies en craften. Het volledig turn-based vechtsysteem is zeer traditioneel, en speelt voor sommigen wellicht wat stijf en ouderwets, maar anderen willen niets liever.

Retro

In de inleiding werd al aangehaald dat Dragon Quest XI enkel in Japan ook voor 3DS werd uitgebracht. Deze versie is een stuk anders dan degene die wij kregen en is in 2D, in de klassieke grafische 16-bit stijl met sprites. In de Definitive Edition kan je ervoor kiezen om de game volledig in deze 2D versie of in 3D te spelen. Om te wisselen kan je terecht in een kerk na een schietgebedje, maar je moet wel beginnen in de nieuwe visuele stijl vanaf het begin van een vrijgespeeld hoofdstuk. Je kan dus niet eender waar even wisselen, want dan moet je een stuk opnieuw spelen in de andere stijl. Het is dus aangewezen om pas te wisselen aan het begin van een nieuw hoofdstuk en twee verschillende savefiles bij te houden, één voor 2D en één voor 3D.

Hoewel de 2D-versie heerlijk nostalgisch is, met die old school jaren ’90 SNES charme, verlies je hier toch een deel van de ervaring. Alle encounters zijn willekeurig en dus onvermijdelijk, er is geen voice acting waardoor veel emotionele scènes minder impact hebben, er zijn geen animaties tijdens gevechten en de werelden zijn minder uitgebreider en wat beperkter om te ontdekken. Vooral leuk voor een tweede playthrough dus.

Werelden van weleer

Een andere feature die werd meegenomen vanuit de 3DS-versie is Tickington. In het dorpje Tickington heb je toegang tot extra queestes in de werelden van Dragon Quest spellen van weleer. De tockles die hier wonen zijn verantwoordelijk voor het juist verlopen van de tijd. Tockles die je in de echte wereld tegenkomt geven je pastwords, waarmee je een nieuw gebied uit één van de 10 Dragon Quest games vrijspeelt waar je problemen moet gaan oplossen.

Vooral leuk als fanservice voor gamers die de reeks kennen, maar ook voor nieuwkomers is het een ludieke manier om de geschiedenis van de franchise een beetje te ontdekken. Sowieso kan je hier een paar goede items en uitrusting verdienen.

Extra, extra!

Oké, op zich heeft de Definitive Edition wel wat plezante toevoegingen, maar zijn ze echt speciaal genoeg om een tweede aankoop te rechtvaardigen? Gelukkig is er nog veel meer nieuws.

Er zijn namelijk ook enkele nieuwe verhaallijnen toegevoegd met je teamgenoten in de hoofdrollen. Over de inhoud hiervan zal ik niets verklappen, maar je kan ze gerust als DLC beschouwen, want het is een pak extra content. Wees gerust, er is wel degelijk werk in gestoken. Dus geen overbodige filler missies, maar side stories die de personages echt verder ontwikkelen.

Daarnaast is er nog extra post-game content bijgekomen, iets dat altijd toe te juichen is.

Quality of life

Naast alle nieuwe content, zijn er ook een boel quality of life verbeteringen toegevoegd.

Naast je personages automatisch laten aanvallen, heb je nu ook de optie om gevechten sneller te laten verlopen. In de instellingen en zelfs tijdens het gevecht kan je combat op normaal, snel, of supersnel tempo instellen. RPGs dwingen je vaak tot grinden, zeker als je de meeste basisvijanden uit de weg gaat, en deze mogelijkheid maakt de gameplay dan ook een stuk vlotter.

Er zijn ook enkele nieuwe Draconian Quests. Je kan je afvragen of de optie om NPCs onzin te laten uitkramen je queeste er echt moeilijker op maakt, maar het is wel bijzonder amusant.

Je hebt een spiksplinternieuw quick command-menu, waarmee je onder andere de Fun Size Forge overal kan bovenhalen, in plaats van eerst een kampvuur te moeten zoeken. Bovendien kan je ontbrekende materialen meteen kopen. De vaardigheid Nose For Treasure zegt je hoeveel kisten er te vinden zijn in het huidige gebied en Horse Hailer laat je toe om meteen je paard te roepen.

Daarnaast zijn er nog minder praktische, maar wel fijne aanpassingen en toevoegingen. Een daarvan is de mogelijkheid om je personages op te dirken in outfits afzonderlijk van hun gedragen uitrusting, zodat hun stats niet beïnvloed worden. In de wereld loopt je party nu aan je zijde met je mee, en kan je ze dus ook te allen tijde bewonderen in je favoriete looks.

Naast de oorspronkelijke Engelse stemmen kan je ervoor kiezen om te spelen met gloednieuw Japans stemmenwerk, en de game heeft een epische symfonische soundtrack. Je kan altijd terugwisselen naar de oorspronkelijke, gesynthetiseerde audio als je echt niet zonder de retro sound kan, maar de orkestrale versie steekt mijlenver uit boven de originele MIDI-kwaliteit.

Nieuw is ook een foto modus, waarmee je de prachtige wereld van Erdrea kan vastleggen in leuke kiekjes met je teamgenoten in verschillende poses. En zo zijn er nog talloze kleine aanpassingen en verbeteringen, maar de belangrijkste zijn hier opgesomd om het wat overzichtelijk te houden.

12/04/2020
9,5
0

Dragon Quest XI S: Definitive Edition is een sublieme, klassieke JRPG met een geperfectioneerde formule, maar dat betekent dus ook dat je hier niet veel innovatie moet verwachten. Dankzij alle nieuwe content en de handige quality of life verbeteringen is de Definitive Edition zonder twijfel de superieure versie. Of het je waard is om het spel voor een tweede keer aan te schaffen, hangt wellicht van je budget af, of je kan hopen om hem onder de kerstboom aan te treffen.  Voor de JRPG liefhebbers die om de een of andere onverklaarbare reden het bestaan van deze game gemist hebben totnutoe, is het een absolute must om deze in de collectie te hebben.

• Nog steeds een meesterlijke RPG
  • Veel extra content
  • Een pak quality of life verbeteringen