0

Dragon Quest Builders (Switch)

Bouwdoos in zakformaat

wo 07/02/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo
1 reacties

Hoewel Dragon Quest Builders me aan de oppervlakte niet meteen aansprak (wééral een Minecraft-kloon), wist de game me twee jaar geleden op PS4 toch te charmeren. Toen concludeerde ik dat de titel voornamelijk een goede match was voor handheld-gaming. Met een PlayStation Vita-versie misliep de game jammer genoeg een groot doelpubliek om van die speelstijl te genieten. Iets dat deze Switch-versie eindelijk kan goedmaken.

Een beetje kort door de bocht gezien is Dragon Quest Builders een light versie van Minecraft die de ziel van een JRPG meedraagt. Toen ik de game voor de eerste keer reviewde, viel ik echter voornamelijk over het jammere feit dat de game vanuit beide invalshoeken wat veel aan de oppervlakte bleef. Craften en geavanceerde constructies maken zoals in Minecraft zat er niet in. En de personage-ontwikkeling en diepgaande combat uit een echte JRPG vond je ook al niet in het pakket.

Ideale handheld-titel

Gelukkig heb je die zaken niet echt nodig in een titel die je overal heen kan nemen. Dragon Quest Builders verleent zich tot korte pick-up and play gamesessies op de trein, tram of bus, of is perfect speelbaar op de sofa terwijl je met je ouders of partner naar tv kijkt. Het verhaal is zeer eenvoudig en in enkele seconden uitgelegd, de quests zijn ook steeds redelijk straightforward, en om je nederzetting uit te bouwen, moet je geen al te complexe manoeuvres doen. Je hebt er zelfs geen koptelefoon bij nodig, wegens het typerende gebrek aan voiceacting en repetitieve muziek die je na de eerste uurtjes in-game al grondig beu bent.

Dezelfde frustraties

Dat neemt niet weg dat er nog steeds problemen zijn waar ik moeilijk om heen kan. Het blijft lastig om vanuit het vogelperspectief dat de game hanteert goed te kunnen mikken waar je jouw bouwstenen net neerploft. Ook combat heeft hierdoor veel weg van geblinddoekt naar een pinata te meppen. Je kan nog steeds niet jouw eigen personage levellen en dus op gear na niets aan zijn of haar stats veranderen. De nederzettingen die je bouwt doorheen het verhaal stijgen wel in level, maar daar ligt de cap dan weer op level 6, én bij aanvang van ieder nieuw chapter wordt al je progressie gewiped en kan je van voor af aan beginnen.

Dragon Quest Builders verleent zich tot korte pick-up and play gamesessies

Maar laat dat je niet tegenhouden in het aanschaffen van deze charmante blokkendoos op de Nintendo Switch. Met het verhaal an sich ben je ongeveer veertig uren zoet, en wie het niet voor story-driven games heeft, kan na het eerste hoofdstuk in de Terra Incognita-modus los gehen. Je krijgt er in deze uitgave immers een extra metgezel bij, in de vorm van de Great Sabrecub. Die boost je loopsnelheid en zorgt ervoor dat je speciale resources vindt wanneer je een vijand afmaakt. Een kleine, maar leuke bonus, me dunkt.

PS3 : 14/10/2016
PS4 : 14/10/2016
PSV : 14/10/2016
Nintendo Switch : 09/02/2018
8,0
0

Dragon Quest Builders is warm noch koud wanneer het aankomt op de twee genres die het versmelt. Zowel als survival building-game als JRPG blijft deze titel wat veel aan de oppervlakte. Maar dat maakt niet veel uit aangezien deze game het best tot zijn recht komt wanneer je hem tussendoor speelt tijdens de dagelijkse treinrit naar het werk/school, of ‘s avonds in de zetel terwijl de tv aanstaat. Dragon Quest Builders is een fijne titel om op je Nintendo Switch te genieten. Verwacht gewoon geen al te complexe gameplay.
  • Ideaal voor tussendoor
  • Nog steeds een charmante titel
  • Heel wat uren spelplezier verzekerd