0

Dragon Quest Builders 2

"Ik had nooit verwacht dat ik zo verliefd zou worden op deze Dragon Quest Builders 2"

do 18/07/2019
Gereviewed door Lazlo
2 reacties

Dragon Quest Builders was een aangename verrassing voor liefhebbers van JRPG’s of bouwspellen genre Minecraft. Hoewel ik dat zeker inzag in mijn review van zowel de PS4 als Switch-versies, verloor het spel relatief snel zijn charme voor me. Ikzelf ben niet bepaald de grootste JRPG-fan en de bouwaspecten van Builders waren dan weer net iets te beperkt naar mijn smaak. Ik had dan ook niet verwacht dat ik zo verliefd zou worden op deze Dragon Quest Builders 2. Maar hier zijn we dan … een 9 begot.

Ik hou ervan als spellenmakers luisteren naar feedback van fans en critici. Dragon Quest Builders zat behoorlijk goed in elkaar, maar ik had hier en daar toch nog wel een frustratiepuntje. De imprecieze aard van in een isometrisch perspectief te moeten bouwen, bijvoorbeeld. En de verschillende levels die je afwerkt, om daarna steeds weer van nul af aan te moeten beginnen. Aan quasi al die problemen, past Builders 2 een mouw.

Een korte introductie

Mocht je nog niet vertrouwd zijn met deze sub-serie van Dragon Quest, even een snelle briefing. Builders neemt het Dragon Quest-universum en giet er een lichtverteerbare laag Minecraft overheen. Het resultaat is een actiegame die net zoveel kenmerken met een JRPG deelt als met een freeform bouwspel. De setting is rechtstreeks gelinkt aan de verschillende originele delen van de langlopende serie. De eerste Builders dropte je dus in de wereld van de eerste Dragon Quest, en Builders 2 doet dat dus ook met Dragon Quest 2.

Vis én vlees

Voor mij persoonlijk was Builders iets te veel vis noch vlees. Er zat niet genoeg JRPG in om op dat vlak aan mijn trekken te komen, alsook te weinig bouwvrijheid om je helemaal mee te slepen. Niet zo in deze opvolger. Dragon Quest Builders 2 maakt enkele meer uitgesproken keuzes, waardoor het spel de perfecte balans vindt tussen de twee genres waar het tussen schippert.

Progressie werd in de eerste game bijvoorbeeld enkel gekoppeld aan de nederzetting die je aan het bouwen was. Builders 2 geeft je daarbovenop een personage-gebonden level. Hoe hoger je level, hoe weerbaarder je bent tegen de vele monsters die in de spelwereld ronddwalen en hoe meer dingen je kunt craften. Zo moet je niet na ieder level terug van nul beginnen, maar wordt je (J)RPG-gewijs steeds sterker en beter doorheen het hele spel.

Over het algemeen zit Dragon Quest Builders 2 gewoon tjokvol content.

Het bouwen krijgt daarnaast ook voldoende liefde, doordat de zaken die je neerpoot meer permanent aanvoelen. De spelwereld is groter dan in het eerste deel, en de game krijgt nu een alternatieve structuur, dat de boel niet meer van level naar level aanstuurt. Nu is er een centrale hubwereld vanwaaruit je een boot kan nemen naar de verschillende eilanden die dan de levels vormen. Je kan dus tenallentijde terugkeren naar oudere levels om er opnieuw te bouwen, of om gewoon je werk nog eens te gaan bewonderen. Ieder eiland biedt nieuwe materialen, met een hoop meer nieuwe opties waar je creatief mee aan de slag kunt gaan. Je inventory reist in tegenstelling tot de eerste game steeds weer met je mee, dus alle materialen kun je ook gebruiken op andere locaties. Dit komt voornamelijk de hubwereld tengoede, wat meteen ook de plek is waar je vrij kan bouwen wat je wil, los van missies.

Véél dingen te doen

Over het algemeen zit Dragon Quest Builders 2 gewoon tjokvol content. Het ene moment ben je random een tunnel aan het graven doorheen een berg, om te zien waar je uitkomt, en ontdek je een heel nieuw spelgebied. Het volgende zit je op een ander eiland in een verregaande zoektocht naar nieuwe grondstoffen voor je volgende bouwwerk. De spelwereld van Builders 2 leeft een pak meer, met NPC’s die de boel helemaal opfleuren. Het verhaal is daarbovenop ook een pak beter, door enkele twists die je - als niet-Dragon Quest-kenner - niet altijd ziet aankomen.

Ik had nooit verwacht dat ik zo veel van deze game zou houden.

Deze game verbetert zich niet alleen op de vlakken waar het eerst tekort kwam, het voegt ook elementen toe die de spelervaring zo veel beter maakt. Zo heb je voortaan een kompaan - Malroth - die in gevechten de muscles uithangt. NPC’s in de nederzetting die je opbouwt zijn ook zelfstandiger en leren mee dingen bouwen en herstellen. Daarbovenop is er een heel farming-systeem uitgedacht, waarin je verschillende gewassen kan telen en oogsten. Er zijn voertuigen die traverseren versnelt, en de makers gingen ook eens bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild leentjebuur spelen, waar ze met een glider op de proppen kwamen die je van hoge toppen in no-time naar beneden laat glijden. Dit alles zorgt voor meer spelplezier en een hoger gebruiksgemak.

Daardoor heb je nagenoeg eindeloos spelplezier in Builders 2. Met het verhaal heb je alvast een vette kluif aan gameplay. Daarna kan je met alle vrijgespeelde recepten en grondstoffen nog zo veel bouwen en experimenteren als je wil. Het spel capteert je met zijn charme en luchtig gepresenteerd verhaal. Na dat verhaal blijf je voor de bodemloze put aan content.

Perfectie bestaat niet

Perfectie bestaat echter niet, dus er zijn wel enkele minpuntjes waar je toch rekening mee zal moeten houden. De soundtrack en geluidseffecten zijn recht uit de originele Dragon Quest-games geplukt, maar beginnen na een tijdje toch wel tegen te steken. Ook de combat - die ondanks de toevoeging van enkele speciale moves - nog steeds neerkomt op het rammen van één knop, mocht wat gevarieerder. Daarnaast komt de AI soms wat beperkt over, zeker wanneer je personages twee keer tegen een muur ziet aanbotsen voor ze beseffen dat ze eromheen moeten stappen.

Maar die kleine bemerkingen doen gelukkig geen inbreuk op het eindproduct. Ik had nooit verwacht dat ik zo veel van deze game zou houden. Maar - in tegenstelling tot de eerste Builders - ben ik ervan overtuigd dat ik nog vaak met plezier zal terugkeren naar dit tweede deel. En ik geloof dat ik iedere speelsessie ongetwijfeld nog iets nieuws en boeiends zal ontdekken.

12/07/2019
9,0
0

Ik zal eerlijk zijn: ik had nooit verwacht dat ik Dragon Quest Builders 2 zo een topper zou vinden. De eindeloze stroom aan ontdekkingen, de geoptimaliseerde gameplay, het charmante verhaal, noem maar op, er zijn tientallen redenen om van deze game te houden. Die kleine minpuntjes, die neem je er dan ook met plezier bij.
  • Bodemloos vat vol ontdekkingen
  • Zowat alle minpunten uit deel 1 werden weggewerkt
  • Perfecte balans tussen JRPG en bouwavontuur