Dragon Quest Builders

8,0
0

Dragon Quest Builders

Charmante blokkendoos

Net wanneer je denkt dat de zwerm Minecraft-klonen eindelijk overgetrokken is, komt één van de meest toonaangevende JRPG-series met een eigen virtuele blokkendoos. Eens kijken of Dragon Quest Builders erin slaagt te doen wat andere ongeïnspireerde copycats niet konden; voor de verandering eens geen goedkope kopie afleveren van het bronmateriaal.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Dragon Quest Builders wist me aangenaam te verrassen. De game neemt de gekende Minecraft-formule die Markus “Notch” Persson vijf jaar geleden introduceerde en geeft er een eigen authentieke draai aan. Als iemand die een pak meer uren Minecraft dan Dragon Quest achter de kiezen heeft, moest ik me serieus aanpassen aan de JRPG-saus die over het geheel ligt. Gelukkig zorgt die saus er ook voor dat deze game geen povere kloon wordt, maar eerder een interessante hybride die twee genres tot op zekere hoogte samensmelt.

Baby’s first...

Dat gezegd zijnde, moet je bij deze titel geen diepgaande gameplay-elementen verwachten. Wie net als in Minecraft rekent op een uitgebreid kookboek waarmee je de gekste dingen kan craften, blijft op zijn honger zitten. Verwacht je dan weer een uitgebreid rollenspel in een vrije survival-setting, dan zal je je ook op dat vlak eerder teleurgesteld voelen. De termen ‘baby’s first Minecraft’ of ‘baby’s first RPG’ duiken in de gedachten op wanneer je de spelelementen van deze titel onder de loep neemt. Wat niet erg is, als je er voor openstaat een dumbed down-versie van beide genres te spelen.

Beperkter

Laat me even illustreren met wat concrete voorbeelden. In Minecraft kun je met wat ingezameld hout gemakkelijk een kleine kist in elkaar flansen. Wie meer bergruimte zoekt, kan er zo twee maken, die dan weer samensmelten in één grote zodra je die vlak naast elkaar neerploft in dezelfde ruimte. Niet zo in Dragon Quest Builders, waar je echt een ander bouwplan moet hanteren wanneer je twee verschillende soorten kisten wil bouwen die niet uit te breiden vallen. Ook het crafting-scherm op zich wordt vervangen door een reeks standaard recepten die je gaandeweg vrijspeelt. Experimenteren met verschillende resources is dus amper mogelijk. Beschik je niet over de juiste blueprints, dan kan je het niet maken.

Intuïtief

Wat dan wel weer een voordeel is aan die lagere instapdrempel van deze Dragon Quest-titel, is de intuïtieve manier waarop de game met het inventory-systeem omspringt. Net als in Minecraft krijg je onderaan je scherm een reeks inventory slots ter beschikking die zich snel laten opvullen met de uiteenlopende materialen die je in de spelwereld inzamelt. Builders staat je toe een soort magische kist te bouwen die je in jouw uitvalsbasis plaatst. Eens je zo een kist hebt, worden voorwerpen magischerwijs naar daar geteleporteerd eens alle beschikbare slots ingevuld werden. Een systeem dat hand in hand gaat met het craft-systeem van deze titel. Wanneer je iets in elkaar wilt flansen in Dragon Quest Builders, moet je er namelijk geen rekening mee houden of je de nodige materialen effectief op zak hebt, of je ze ergens in een kist hebt gestopt. Een oplossing die ervoor zorgt dat je weinig tijd verliest aan het onnodig heen en weer lopen tussen jouw stockageplaats en de werktafel. Zo geniet je meer van het craften an sich, wat toch wel een groot pluspunt is.

De kern van deze game zit nog steeds in het naar believen uitbouwen van de spelwereld.

Rollenspel

Waar Dragon Quest Builders zich gemakkelijk onderscheidt van de concurrentie, is de RPG-insteek. Deze game houdt zich sterk vast aan het JRPG-hart van de serie, wat grotendeels op een gezonde portie fanservice neerkomt, maar ook voor een meer gestructureerde spelopbouw zorgt. De game krijgt een dun, licht verteerbaar achtergrondverhaal mee wat de boel aan de hand van chapters in een meer gericht pad stuurt dan de doorsnee survival-titel. Je krijgt een boel opdrachten voorgeschoteld door de inwoners die in jouw thuisbasis rondlopen en speelt gaandeweg nieuwe kennis vrij waarmee je dan weer andere, gekkere dingen kan craften. Een leuke toevoeging die het spelplezier op zich meer afbakent en de levensduur van het avontuur merkbaar inkort zonder je het gevoel te geven niet nuttig bezig te zijn.

Geen progressie

Desondanks blijft deze game ook als RPG aan de oppervlakte steken. Zo kun je jouw personage zelf niet in level laten stijgen en word je dus ook niet sterker doorheen het verhaal. Wel krijg je op termijn de toegang tot krachtigere wapens en betere armour, al mis ik ook op dat vlak wat meer keuzemogelijkheden en differentiatie tussen verschillende specificaties. Daarnaast staat dan ook de vreemde keuze om jouw thuisbasis -de stad die je als opdracht moet heropbouwen vanuit enkele vage ruïnes- wel aan een level te binden. Dat niveau laat je dan weer stijgen door nieuwe gebouwen neer te poten en mooie voorwerpen als bankjes en decoraties binnen de stadsgrenzen te plaatsen. Hoe aantrekkelijker de plek wordt, hoe meer NPC’s in jouw stek willen komen wonen. Die geven je op hun beurt dan weer nieuwe quests waarmee je unieke recepten kan verdienen die nieuwe soorten voorwerpen en gebouwen met zich meebrengen.

Waar is de questlog?

Het systeem om je stad te levelen zou nog enigszins logisch aanvoelen, mocht je dat level tot op een noemenswaardige hoogte kunnen laten stijgen. Niveau zes is echter de limiet van jouw nederzettingen en wanneer je aan een nieuw chapter begint in het verhaal mag je elders weer helemaal van nul beginnen. Veel nut heeft het intensief levelen van jouw steden dus niet. Wat ik ook mis, is de aanwezigheid van een questlog die de uiteenlopende opdrachten van de NPC’s in jouw stad overzichtelijk oplijst en je taken laat tracken. Door de afwezigheid hiervan moet je steeds naar de bewuste opdrachtgever terugkeren om aan de hand van net iets te lange, niet-ingesproken dialogen de opgave nog eens op te frissen. Voor een spin-off van een langlopende JRPG-reeks is dat toch wel een grote misstap.

Alfegard heropbouwen

Maar de kern van deze game zit nog steeds in het naar believen uitbouwen van de spelwereld. Doordat de kwaadaardige Dragon Lord -bekend vanuit de oorspronkelijke Dragon Quest-games- de spelwereld Alfegard met de grond gelijkmaakte en monsters de heersende macht gaf, moet jij als enige human met de inzichten van een builder de wereld heropbouwen. Alfegard wordt getekend door veel herkenbare monsters uit de JRPG-reeks, waaronder Slimes en Skeleton Soldiers die je te lijf gaat met bekend wapentuig uit de reeks. Je komt heel wat interessante spullen tegen in de uitgestrekte spelwereld, waardoor je de steden die je bouwt geheel naar eigen smaak kan invullen.

Waar Dragon Quest Builders zich gemakkelijk onderscheidt van de concurrentie, is de RPG-insteek.

Overzicht met een nadeel

De third person view van de game, zorgt ervoor dat bouwen van huizen en vechten met de verschillende creatures in de game niet altijd zo vlot gaat als je zou willen. Inschatten hoe dicht je net bij een monster moet staan het om te raken bewijst zich nagenoeg onmogelijk, waardoor je vaak meer damage pakt dan je lief is. Het aantal verkeerd geplaatste blokken tijdens mijn uitgebreide bouwsessies overschrijdt ook de grens van het gangbare. Wel verzorgt dit camerastandpunt een mooi overzicht over jouw omgeving, wat ik daarentegen zeker kan genieten. Je merkt steeds voorwerpen op die je wel eens zou kunnen gebruiken in je volgende creaties en kan gelijktijdig dat dreigend uitziende monster ontlopen. De spelwereld oogt steeds rijk en interessant. Werkelijk alles wat jouw pad kruist kan je verwerken in een recept om jouw personage mee te pimpen of jouw nederzetting mee te verfraaien. En dat is fijn, want de zin voor exploratie blijft zo steeds hoog, zelfs wanneer je een nieuw hoofdstuk begint en zo een stap terugneemt in de progressie van het spel.

Unieke sfeer

Ondanks dat er over een groot deel van deze game klaar en duidelijk “Minecraft” staat gekladderd, blijft dit werkelijk een Dragon Quest-titel. Dat zie je in zowel de grafische stijl als de luchtige humor die de uiteenlopende NPC’s met zich meebrengen.Visueel is deze game zeker geen hoogstandje, maar hij behoudt door zijn cartoonesque toon wel een eigen karakter. Sounddesign daarentegen kan een pak beter, met repetitieve muziekjes die steeds gebonden zijn aan bepaalde locaties. Die muziek ben je na een tweetal uurtjes spelen al grondig beu gehoord, waardoor je algauw eigen muziek zal verkiezen over die in-game.

Ideale handheld-titel

Ondanks dat ik deze game op PS4 onder handen nam, geloof ik er sterk in dat dit een game is die vooral tot zijn recht komt op een handheld console. Je weet wel: zo een game die je even speelt terwijl je op de trein zit, of wanneer je met je huisgenoten naar een tv-serie aan het kijken bent. Vooral op die manier kun je meer van de vereenvoudigde crafting-mechanismen genieten en niet noodzakelijk ontmoedigd worden wanneer een nieuw hoofdstuk jouw hele vooruitgang weer op nul zet. Zij die breinloos willen bouwen of hordes monsters willen afhakken zonder verdere gevolgen, kunnen na de eerste chapter trouwens ook aan de slag in de Terra Incognita-modus. Hier hervalt de game meer in een vrije survival-vorm zoals je die kent uit Minecraft. Ideaal voor zij die na de veertig uren die je gemiddeld in het verhaal investeert nog meer pret willen beleven in deze Dragon Quest meets Minecraft. Al moet ik toegeven dat ik tegenover die modus toch vooral Mojangs optie prefereer.

10/14/2016, 10/14/2016, 10/14/2016, 02/09/2018
8,0
0

Dragon Quest Builders blijkt een geslaagd huwelijk tussen de langlopende JRPG-serie en het succes van Minecraft. Naar mijn gevoel blijven zowel de rollenspel-elementen als het survival-aspect te veel aan de oppervlakte om deze game echt een topper te kunnen noemen. Desondanks wist ik me perfect te amuseren in een geloofwaardige, charmante spelwereld waar exploratie aangemoedigd wordt en creativiteit vrij spel krijgt.
  • Fijne kruisbestuiving tussen twee genres
  • Herkenbaar eerbetoon aan de Dragon Quest-serie
  • Toegankelijk inventory-systeem