8,0
0

Dragon Ball Z: Kakarot

"Kakarot is zeer ambitieus en brengt de meest complete Dragon Ball-ervaring ooit in een game"

vr 17/01/2020
Gereviewed door RoMa

Ik vlieg bliksemsnel rond op een wolk, vang een vis met mijn staart en versla een gigantische aap bij volle maan. En dan moest het allemaal nog beginnen... Nee, ik ben niet iets te hard doorgezakt tijdens een nachtje uit in de stad. Het zit allemaal in een uurtje Dragon Ball Z: Kakarot. Bandai Namco brengt een gewaagde open-world game in het universum dat qua games de laatste jaren genoeg ups en downs kende. Een rollercoaster is het zeker. Zorgt deze voor adrenaline of gewoon misselijkheid?

Waarom Wel?

Best Of The Balls

De Dragon Ball franchise heeft al meer dan een paar fighters op de markt gebracht met wisselende reviews maar steeds met succes, dankzij de trouwe fanbase. Die fanbase krijgt met Kakarot nu de meest ambitieuze Dragon Ball game ooit. Een open-world RPG moet de gekende over-the-top fighting sequences samenbrengen met een hele waaier aan nieuwe game mechanics. De storyline laat je met een all-star cast van de serie spelen. Al siert Goku de cover, hij neemt zeker niet als enige de spotlight. Verschillende saga’s krijgen hun plaats in de zeer uitgebreide campaign die je meer dan 35 uur zoet kan houden.

Één groot overkoepelend verhaal is er niet zozeer in Kakarot. Eerder speel je verschillende story arcs die elks tussen de 5 en 10 uur in beslag nemen. Meer dan genoeg tijd om geïnvesteerd te raken in de verhalen. Voor nieuwkomers levert Kakarot een prachtige bloemlezing uit de rijke Dragon Ball geschiedenis. Voor trouwe krijgers brengt het een originele en intense vertelling van sommige zeer populaire hoofdstukken. De game spreekt zo zeker nieuwe potentiële fans aan. Het lijkt een heel mooi startpunt te zijn.

The main quest is over 9000!

Dat de verhalen van Dragon Ball compleet over-the-top en vaak van de pot gerukt zijn lijkt alom geweten. In no time vecht je met Skull Robots, gooi je met brokken planeet, verpletter je dinosaurussen en krijg je een groen leger aliens om mee te sparren. De intensiteit-knop van de main story is volledig opengedraaid en daarna vast geklopt. Het werkt. Het constante hoge tempo zorgt voor genoeg jaw-dropping moments en als je de main quest volgt kunnen uren voorbijvliegen alsof het minuten zijn.

Één groot overkoepelend verhaal is er niet zozeer in Kakarot.

De afwisseling qua speelbare personages is ook een absolute win. Elk character heeft z’n eigen sterktes, speciale aanvallen en persoonlijke stijl. Het is niet zo dat je met elk personage opnieuw van begin af aan moet leren vechten en zo is de afwisseling fun zonder frustratie. Daarbij komt ook dat deze game grafisch best imponeert. Al kan de open wereld bij momenten eerder kaal en leeg zijn, de anime-stijl komt perfect tot leven. De gevechten zijn prachtig chaotisch, de cutscenes net als in de serie. Het geluid zit perfect en de voice acting in het Engels is zowaar niet belachelijk!

Dodge This!

In Kakarot kom je in een open wereld terecht waar je op zoek moet naar voedsel, vriendschap en power-ups. Met verschillende soorten vlees en vis bereid je maaltijden die je tijdelijke power-ups kunnen geven. Verschillende vrienden kan je in de uitgebreide community boards activeren om een specifieke speelstijl aan te meten. Verder kan je ook sparren met heel wat frenemies. Kom maar op, Piccolo. Jij vervallen brok groene preparé.

De afwisseling qua speelbare personages is een absolute win.

De combat blijft naast dit alles de beslissende factor die Kakarot kan maken of kraken. Het is even zoeken maar al snel vond ik een goede balans. Je kan op verschillende manieren aanvallen met gewone en super attacks en even goed blocken en dodgen. Al zijn heel wat vijanden gewoon gigantische damage sponges, zelden begon een gevecht me te vervelen. Toch niet tijdens de main quests. Over andere zaken valt nog wat te zeggen.

Waarom Niet?

Een Draak Van Een Open Wereld

De open world van Kakarot is wel en niet geslaagd. Het brengt absoluut de meest uitgebreide Dragon Ball experience ooit tot leven. Toch is de wereld op veel plaatsen eerder kaal en de zaken die je dan toch kan doen worden snel repetitief. Dezelfde vijanden keren terug zonder script en de zijmissies zijn niks anders dan veredelde fetch quests. Hoe hoog het tempo van de main storyline ligt, zo snel vervalt rondreizen in de wereld tot een slakkengang. Gelukkig is het grotendeels vermijdbaar. Je kan maar best af en toe trainen, eten en gaan jagen maar je moet er ook geen uren in investeren. Ik maakte al snel van de open world ervaring een eerder lineaire fighter-story, wat niet het ultieme doel van de makers kan zijn geweest.

Kakarot brengt heel wat RPG-elementen naar voren en bij de start van de game is dat een hele boterham. Sommigen zijn inventief en sluiten perfect aan, anderen vervallen al snel tot zaken die even goed gemist konden worden. Het blijft ietwat hit en miss, al hoop ik dat de makers leren uit deze zaken en bij een vervolg sterker voor de dag komen. De story houdt je constant gaande, al konden de cutscenes vaak écht wel korter. Zelfs voor de echte diehards lijkt er mij net wat te veel filler te zijn. Zeker de gewone gesprekken die niet in flashy mini-movies zitten worden snel saai. Ik skip absoluut niet snel gesprekken maar Gohan, hou nu toch eens gewoon je blijtsmoel.

17/01/2020
8,0
0

Conclusie van RoMa

Kakarot is zeer ambitieus en brengt de meest complete Dragon Ball ervaring ooit in een game. De main story zit vol adrenaline waarbij hoogtepunten elkaar in sneltempo opvolgen. Prachtige visuals, een pure anime-sfeer en zeer goed uitgebalanceerde fighting controls zorgen voor een totaalervaring. De open wereld biedt dan wel wat fan service maar voelt vaak te leeg aan en er is weinig meer dan flauwe zijmissies. De RPG-elementen slagen vaker de (dragon) bal raak dan mis. Stick to the main road en deze open world fighter is meer dan een rit op de flying Nimbus waard. Ik zeg nog lang geen sayonara tegen deze super saiyan.
  • Sterke, uitgebalanceerde fighting controls
  • Prachtige visuals, pure anime-sfeer
  • Verhaal vol adrenaline