8,5
10,0

Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball Z zag er nog nooit eerder zo gelikt uit

ma 29/01/2018
Gereviewed voor PS4 door Yannick

Dragon Ball Z is een animefranchise die al decennia goed gerepresenteerd is in de gamingwereld. Van de memorabele Budokai-vechtspellen tot zelfs strategische turn based games op de Game Boy, Dragon Ball Z en gaming is en blijft een echte match made in heaven. Het blijft echter moeilijk te ontkennen dat de vechtgames degene zijn waar de reeks het best om bekend staat. Namco Bandai kwam recentelijk op de proppen met met Dragon Ball FighterZ, de game die deze lijn moet verdertrekken.

In vergelijking met de recentere Dragon Ball Z-games gooit FighterZ het over een andere boeg. Deze keer keerde de ontwikkelaar terug naar de roots en we krijgen te maken met een 2D-vechter à la Street Fighter met al de typische snufjes van de reeks. Ook het grafische stijltje is voor het eerst compleet handgetekend, wat het er absoluut fenomenaal uit laat zien. Niet alleen de animaties van de personages of de gelaatsuitdrukkingen, maar ook de explosies en indrukwekkende iconische aanvallen als de Kamehameha's zijn een waar visueel festijn met dit visuele stijltje. Dragon Ball Z zag er nog nooit eerder zo gelikt uit als in FighterZ.

Easy to learn, hard to master

Qua vechten lijkt de game aan het begin erg complex en moeilijk te beheersen en hoewel dit tegen intelligente vijanden zeker het geval is, is de opzet simpel en makkelijk aan te leren. Ieder personage beschikt over verschillende super-aanvallen die je kan triggeren door respectievelijk de light, medium en heavy attack een paar keer achter elkaar te gebruiken. Hierdoor kan elke noob al zeker een paar rake klappen uitdelen door simpelweg de knoppen te mashen. Gamers met wat ervaring zullen hier echter makkelijk kort en mette mee maken dankzij de talloze vechtmogelijkheden die in de game aanwezig zijn.

Naast de simpele vechtknoppen kan je namelijk gebruikmaken van een homing attack om de afstand tussen jij en je vijand in te perken, een verdwijnaanval om achter je tegenstander te teleporteren, enkele personagespecifieke superaanvallen, een grijpaanval, Ki blasts en meer. Een van de interessantere nieuwigheden is het feit dat je met teams van drie personages het gevecht aangaat. Hierdoor kan je Link-aanvallen uitvoeren met een teamlid dat niet op het slagveld zit of super-aanvallen combineren met een druk op de knop.

Pure fanservice

Het zorgt er tevens voor dat iedere online match uniek aanvoelt, omdat de combinaties tussen de 24 personages voor heel wat interessante en gevarieerde teams kunnen zorgen. Aan het begin voelen de vechtmogelijkheden wat overweldigend aan, maar gelukkig kan je in de oefenmodus zoveel tijd besteden als je nodig hebt om de fijne kneepjes van de game onder de knie te hebben. In deze modus kan je tutorials volgen die je alle kanten van het vechtsysteem duidelijk maken, of je kan met een bepaald personage combo's inoefenen. Beide zijn aangeraden om mee te beginnen.

Dragon Ball Z zag er nog nooit eerder zo gelikt uit als in FighterZ.

FighterZ beschikt ook over een redelijk lange verhaalmodus waarin de wereld overwoekerd is door klonen en er een mysterieus personage het lichaam van Android 21 bezet. Het kent een interessant strategisch laagje waarbij je over de map gevechten kan aangaan om in level te stijgen. Hoe meer beurten je gebruikt om rond te lopen, hoe hoger het level van de eindbaas zal worden. Tussendoor zijn er vakjes waarin je personages kan redden en deze aan het rooster kan toevoegen. Het concept is interessant, maar helaas zijn de gevechten aan de makkelijke kant. Zelfs als je een eindbaas moet verslaan die vijftien levels hoger is, merk je dat verschil amper en veeg je er redelijk snel de vloer mee aan. Waar fans de single player echt voor zullen spelen, zijn de unieke cutscenes die je krijgt via een bepaalde combinatie van personages in je team. Enkele ludieke momenten als een gesprek tussen Goku en Tien waarin Goku zegt dat Piccolo soms de luiers van z'n kleinzoon verandert, zullen zeker een glimlach op je gezicht toveren.

De resterende modi

De arcademodus is de betere keuze om je vaardigheden op de proef te stellen in single player. In deze modus word je per gevecht geranked en afhankelijk van deze beoordeling krijg je een moeilijker of makkelijker daaropeenvolgend gevecht. Het is een behoorlijke uitdaging om hierbij de hele tijd bovenaan te blijven, waadoor het een ideaal tijdverdrijf is als je even geen zin hebt om online te spelen en klaar bent met het hoofdverhaal.

Online is echter waar het in FighterZ echt om te doen is. Eenmaal in de lobby loop je rond met je eigen gekozen personage en kan je de rankings bekijken, videos bekijken van andere vechters of zelf meedoen aan een online gevecht. Hier maakt ook het loot box-systeem van de game z'n opkomst. Voor het betalen van geld kan je meer Z-capsules kopen die je titles, lobby-personages en kostuums geven. Je kan deze echter ook met in-game geld aanschaffen en deze krijg je in overvloed, dus het microtransactie-systeem is in deze game niet heel storend. Alsnog blijft het een irritante trend in recente games die beter gewoon zo snel mogelijk verdwijnt.

Verdomd verslavend online

In de online-modus vechten kan je in casual en ranked matches. Met deze laatste verdien je Battle Points die je positie in de ranking-lijst zullen bepalen. Online vechten is enorm verslavend, voornamelijk doordat de gevechten via het team-systeem telkens uniek aanvoelen zoals eerder vermeld. Als jij en je vijand ongeveer even sterk zijn, zorgt dit voor enkele enorm intense gevechten die je aan het scherm zullen kluisteren tot het eindsignaal. Het is een onbeschrijflijk voldoenend gevoel om met slechts één personage het hele team van je vijand af te slachten. Aan de andere kant kan de game ook heel frustrerend zijn als je te maken hebt met connectieproblemen. Best selecteer je in de zoekcriteria enkel matches met een betere connectie, want een beetje vertraging zorgt voor praktisch onspeelbare gevechten waar je amper een combo zal kunnen gebruiken. Hopelijk maakt de ontwikkelaar hier werk van om dit nog net wat te verbeteren.

26/01/2018
8,5
10,0

Dragon Ball FighterZ is met gemak één van de beste Dragon Ball Z-games die ooit is uitgekomen. Het visuele stijltje is om je vingers af te likken en het vechtsysteem is toegankelijk én diepgaand genoeg om je lang te blijven boeien. Online vechten is enorm verslavend, terwijl fans zich ook lang genoeg zullen kunnen vermaken met de verhaal- en arcademodus. Enkel wat connectieproblemen en een nogal simpele verhaalmodus zijn niet genoeg om de genialiteit van deze game te ontkennen.
  • Visueel stijltje om je vingers bij af te likken
  • Toegankelijk maar diepgaand vechtsysteem
  • Verhaalmodus is pure fanservice