Dr. Kawashima’s Brain Training (Switch)

5,5

Dr. Kawashima’s Brain Training (Switch)

"Niet voor Switch Lite?"

wo 08/01/2020
Gereviewed door Marjolein

Er was eens Dr. Kawashima, een Japanse neurowetenschapper die iedereen een schop onder de kont wou geven. Nu ja, niet letterlijk. Maar pakweg 15 jaar geleden vond hij al dat we onze grijze cellen te veel lieten slabakken en schreef daarom het boek Train Your Brain: 60 Days to a Better Brain. Daarop werd de Nintendo DS game die wij kennen als Dr. Kawashima’s Brain Training gebaseerd, dat al snel een megahit werd. Zelfs in mainstream media werd er enthousiast over gesproken en er kwamen meerdere vervolgen uit. De Switch kon dus niet langer achterblijven zonder een eigen Brain Training game.

Als we de leeftijdsschatting van ons brein die het spel maakt moeten geloven, zijn we blijkbaar allemaal tussen onze oren stokoud en moeten we dringend onze hersenen aan het werk zetten. Brain Training is er dus niet enkel op gericht om oma’s aan het gamen te krijgen, maar om het brein van volwassenen van allerlei leeftijden te onderhouden en te verbeteren, door bepaalde delen ervan te trainen. Het is dan ook niet de bedoeling om uren aan een stuk te gamen, maar om elke dag vijf à tien minuutjes vrij te maken om te spelen.

De wetenschappelijke resultaten over het nut van Brain Training games zijn verdeeld, al zou het wel een positief effect hebben op mensen die kampen met geheugenproblemen. In het slechtste geval ga je van dagelijks Brain Training spelen gewoon beter worden in de betreffende oefeningen.

Niet voor Switch Lite?

Je speelt Brain Training voornamelijk in handheld modus waarbij je de console verticaal houdt (buiten enkele specifieke spelletjes). De fysieke versie van het spel komt met een stylus om antwoorden op te kunnen schrijven. Die gaat snel verloren als je niet voorzichtig bent, want in tegenstelling tot de stylus van de DS is hij niet ontworpen om aan je Switch vast te maken. Improvisatie met ducttape lukt ook, natuurlijk.

Ondanks dat je de meeste spelletjes en oefeningen enkel in handheld speelt, kan je niet alle functies gebruiken op een Switch Lite. Alles waarvoor de infraroodcamera wordt gebruikt in de rechter JoyCon is onspeelbaar, aangezien je bij de Switch Lite deze niet kan losmaken van de console.

Hersenleeftijdstest

Allereerst wordt de schade opgemeten: hoe oud is je brein? Aan de hand van drie spelletjes wordt dit getest. Hoe goed je het doet qua verwerkingssnelheid, kortetermijngeheugen en zelfbeheersing zal bepalen of je brein piepjong is (20 jaar is het beste resultaat dat je kan behalen) of allang op pensioen kan.

Bij een test voor zelfbeheersing  bijvoorbeeld moet je lijnen trekken van de letters van het alfabet naar het bijbehorende getal en vervolgens naar de volgende letter, dus van A naar 1, van 1 naar B, van B naar 2, van 2 naar C, etc. Uiteraard zo snel mogelijk zonder andere getallen of letters te raken.

Hoe belabberd je hersenen ook zijn, je kan in ieder geval wel oefenen om ze te verbeteren.

Deze drie testen zijn telkens verschillend, en dat kan ook een enorm verschil maken op je score. Zo kan iemand die minder wiskundig aangelegd is toevallig drie testen krijgen die allemaal met cijfers te maken hebben, zoals om ter snelst simpele rekensommen oplossen, het hoogste getal uit een reeks selecteren en telkens hetzelfde getal aftrekken van een groot getal (bv. 102 – 9 tot je aan het kleinst mogelijke getal zit, in dit geval 3).

Testen voorgeschoteld krijgen waar je van nature veel beter in bent, kunnen je brein wel 20 jaar jonger maken, ondanks dat je de tweede meting misschien maar drie dagen later hebt gedaan. Het is dan ook moeilijk om aan deze resultaten veel belang te hechten als je brein aan het begin van de week 38 jaar oud is en in het weekend plots 62 jaar omdat je een ramp bent in muzieknoten spelen op piano.

Daily Training

Hoe belabberd je hersenen ook zijn, je kan in ieder geval wel oefenen om ze te verbeteren. Je hebt allerlei dagelijkse trainingen om uit te voeren, waaronder nieuwe en bekende oefeningen uit vorige delen, en je speelt er nieuwe vrij door een stempel te behalen elke dag dat je traint. De oefeningen gaan van sudoku’s oplossen tot nieuwsartikels lezen tot snel luidop tellen tot 120 zonder over je woorden te struikelen. Elke oefening kan je meerdere keren per dag doen, maar je kan maar één stempel krijgen per dag.

Wie herinneert zich de dagen van de Stroop-test uit de oorspronkelijke Brain Training nog, waarbij je de kleur die je zag hardop moest uitspreken en je DS de helft van de tijd het verschil niet kon horen tussen ‘blue’ en ‘black’?

Deze frustratie is ook hier aanwezig in een andere vorm: het spel dat je hanenpoten niet altijd even goed kan lezen, voornamelijk bij 9, 5 en 7. En 8. En 4. In ieder geval veel vaker dan zou mogen. Niets irritanter dan te horen krijgen dat je brein pulp is omdat je het getal 59 vier keer hebt moeten neerkribbelen voor de Switch er iets van kon maken of je antwoord fout rekent, ondanks dat je echt probeert om duidelijk te schrijven. Aangezien je de meeste oefeningen zo snel mogelijk moet voltooien is dit van tijd tot tijd knap vervelend. Voor het cijfer 5 kan je in de instellingen een optie aanduiden of je 5 in één of twee keer schrijft, maar dit probleem helemaal oplossen doet het niet.

Quick Play

In Quick Play heb je drie spelletjes waarbij je figuren moet vormen met je vingers, zoals papier-steen-schaar. Hiervoor moet je de rechter JoyCon losmaken en de infraroodcamera-bewegingscamera die erin zit op je andere hand richten. Deze spelletjes zijn dus jammer genoeg niet speelbaar op de Switch Lite. Vaak voelt het wat klunzig om met je ene hand de camera correct gericht proberen te houden terwijl je met de andere zo snel mogelijk moet bewegen, maar de technologie werkt over het algemeen degelijk.

Daarnaast heeft Quick Play nog drie spelletjes die bedoeld zijn om tegen vrienden te spelen om de beste score te behalen, zoals om het eerst het juiste aantal blokken op het scherm tellen. Leuk om een keertje te proberen, maar je moet hier geen gameplay zoeken om lang zoet mee te zijn. Uiteraard mikt Brain Training daar sowieso niet op, dus het biedt wel wat afwisseling.

Een derde modus, Wereldkampioenschap, staat al te pronken op het menu, maar is helaas nog niet beschikbaar.

5,5

Er is een uitgebreide mix van nieuwe en oude spelletjes, maar Sudoku is wellicht het leukst om je dagelijks terug te laten komen. Er werden zeker goede pogingen gedaan om dingen toe te voegen, maar er zijn nog teveel problemen. De hersenleeftijdstest heeft te uiteenlopende resultaten afhankelijk van de gegeven oefeningen, de game kan je geschrift soms niet lezen en Switch Lite-eigenaars lopen een flink stuk gameplay mis ondanks dat Brain Training games zich prima lenen voor een handheld console.
  • Uitgebreide mix van oude en nieuwe spelletjes
  • Sudoku is leuk op zich
  • De game kan je geschrift soms moeilijk lezen