8,9

DOOM (Switch)

Ook op Switch gruwelijk goed

wo 15/11/2017
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo
3 reacties

Laat het duidelijk zijn: DOOM op de Nintendo Switch is een klein, technisch wonderkind. Niet alleen past het run & gun-concept verbazingwekkend goed op de hybride console, hij draait ook nog eens zoals je zou willen.

Oké, eerst een kleine kanttekening: deze versie van de succesvolle reboot is niet de beste die je kan krijgen. Om het boeltje draaiende te houden op de qua specificaties inferieure Switch, moeten de heren van id Software heel wat toegevingen doen. Grafisch oogt alles best wazig, en wanneer je textures van dichtbij gaat bekijken, merk je beduidend minder details op dan bij de pc, PS4 en Xbox One-varianten. Zeker in handheld-modus zal je allesbehalve van je sokken geblazen worden van de grafische prestaties die deze DOOM-versie neerzet. Daar is het beeld soms zo wazig dat je al met half toegeknepen ogen de tekst op je beeld moet trachten te lezen.

Technische verwezenlijking

De resultaten van die toegevingen zijn gelukkig wel de moeite waard. DOOM draait namelijk op een stabiele 30 FPS zowel in docked als in handheld-modus, steeds in 720p. Nee, dat is niet de 60 FPS in 1080p waar veel gamers dezer dagen hun standaarden op afstellen, maar voor de Nintendo Switch is dit voor een grafische krachtpatser als deze een noemenswaardige verwezenlijking. De eerste framedrops moet ik nog steeds tegenkomen, en laadtijden zijn verbazingwekkend kort. Iets dat ik bijvoorbeeld niet kan zeggen van een audiovisueel minder indrukwekkend LEGO Ninjago Movie Video Game, om maar even een absurde vergelijking erbij te gooien.

Best goed speelbaar

Mijn grootste zorg - naast dan dat de game het technisch bijzonder slecht zou doen - was de speelbaarheid. Een snelle shooter als deze met de Joy-Cons spelen, is geen evidentie, maar het werkt wonderwel naar behoren. Het is even wennen, zeker in handheld-modus, maar na het eerste level zitten de controls al soepel in de vingers. Met de sensitivity-settings kan je het beste even experimenteren, want de analoge knuppels van de Switch zijn niet de meest aangename om een snelle FPS mee te spelen. Als je de mogelijkheid hebt, raad ik je sowieso aan om de game docked met de Pro Controller te spelen. Niet alleen heb je scherper beeld, ook benadert die ervaring het meeste die van de andere consoleversies.

Ideaal voor tussendoor

Dat gezegd zijnde is het feit dat je deze game waar je maar wil kan opstarten om snel enkele demonische monsters brutaal aan gort te knallen/slaan/trekken de ultieme meerwaarde van deze versie. De run & gun-gameplay van deze game is ideaal voor snelle, korte speelsessies in de wachtkamer bij de dokter, op de trein of aan de bushalte. Let er wel op dat je dan de bomma die naast je zit geen hartaanval aanjaagt met de expliciete content die deze ultra bloedige titel herbergt.

Bijna alle modi

Ook qua modi moet deze DOOM-versie niet onderdoen voor zijn broertjes. Multiplayer - for better or for worse -  is integraal overgeheveld naar deze uitgave. Ook de Arcade Mode, waarin je de campaign met bijkomende objectives kan spelen, is hier van de partij. De enige grote afwezige is de Snapmap level editor, waarmee je jouw eigen maps in elkaar kan flansen. Jammer, want die editor had met het touch screen van de Switch een interessante nieuwe dimensie kunnen krijgen.

Nintendo Switch : 10/11/2017
PC : 13/05/2016
PS4 : 13/05/2016
Xbox One : 13/05/2016
8,5
User scoreAl 9 stemmen
8,9

Is DOOM op de Switch de beste versie van de game? Natuurlijk niet. Technisch boet het spel een hoop in om alles zoetjes op de hybride console te laten draaien. Dat neemt niet weg dat de gameplay van deze game perfect past op Nintendo’s creatie en dat id Software een technisch wondertje aflevert. Geen Snapmap is jammer, maar verder kan je probleemloos aan de slag met al het lekkers dat de andere versies van DOOM ook te bieden hebben.
  • Loopt technisch als gesmeerd
  • Run & gun-gameplay ideaal voor onderweg
  • Nagenoeg alle modi zijn aanwezig ...