Doom Eternal - Switch

7,5
0

Doom Eternal - Switch

Bethesda is een van die uitgevers die de Nintendo Switch een warm hart toedraagt én er ook nog eens in slaagt om zijn grootste games te herwerken zodat ze vlot draaien op Nintendo’s hybride handheldconsole. Denk maar aan hoeveel stof de release van Doom en Wolfenstein deed opwaaien toen Bethesda dit aankondigde. Nu zijn we weer een aantal jaar verder en een dik half jaar na de grote consolerelease van Doom Eternal. Hoog tijd dus om de Switch-versie op de markt te brengen.

Als je wil weten wat het verhaal is van Doom Eternal of onze review van de PlayStation 4-versie nog eens opnieuw wil nalezen, kan je dat achter deze link. Ik wil mij in deze review voornamelijk focussen op hoe de game speelt en draait op de grafisch minder krachtigere Nintendo Switch.

Gameplay

Wie Doom kent en gespeeld heeft, weet dat de game gekenmerkt wordt door zijn hypersnelle en hectische gameplay. Ontwikkelaar Panic Button is er voor dit rechtstreekse vervolg op de reboot uit 2016 wonderwel in geslaagd om deze hectiek over te brengen naar Nintendo’s console.

De beelden flitsen nog steeds van je scherm en mijn brein begon op sommige momenten oververhit te raken omdat het last had om alles verwerkt te krijgen. Toch moet ik opmerken dat de framerate een trapje lager gelegd is. De game draait hier op een vrij stabiele 30FPS, waar dit op andere consoles en PC 60FPS is.

Dit had voor mij absoluut geen invloed op het spelplezier waardoor de fans op hun beide oren kunnen slapen. De game speelt zoals een goede Doom-game moet spelen. Razendsnel. En dat waren de laadtijden trouwens ook.

Graphics

Het zal niet als een verrassing klinken, maar Doom Eternal op de Switch is verre van de mooiste versie die je kunt spelen. Dat heeft natuurlijk te maken met de beperkte rekenkracht van de console en de toegevingen die de ontwikkelaars moesten maken op dit vlak. In de eerste plaats merk je op dat de kwaliteit van de texturen van de omgevingen en vijanden enkele trapjes lager werden gezet. Niet dat de game daardoor lelijk wordt, maar echt knap en flitsend kan je het ook niet noemen.

Daarbij valt ook op dat de game, zeker in handheldmodus, er bij momenten best wazig uit kan zien. Dit trucje hebben de ontwikkelaars al eerder gebruikt en het zorgt ervoor dat ze de rekenkracht kunnen focussen waar het nodig is, bij de actie. Dit heeft ook als resultaat dat het vrijwel onmogelijk is om deftige screenshots te nemen van de game, omdat dit niet de juiste weergave is van hoe ik de game beleef. Op papier ziet het er dus niet goed uit, maar in de praktijk merkte ik daar bitter weinig van eens ik in de actie zat.

Doom Eternal op de Switch is verre van de mooiste versie die je kunt spelen.

Controls

Het feit dat de Nintendo Switch dankzij de juiste aanpassingen goed overweg kan met de hectiek in Doom Eternal is lovenswaardig. Helaas hangen er nog andere hardwarematige nadelen vast aan het spelen op de Switch, zeker als je in handheld-modus speelt.

Want de joy-cons zijn nog steeds niet de meest aangename controllers om een First Person Shooter mee te spelen. De triggers hebben te weinig travel en de analoge sticks zijn simpelweg te klein om comfortabel enkele uren achter elkaar te gamen. Dat kan te maken hebben met het feit dat ik grote handen heb, maar heeft ook zeker te maken met het initiële ontwerp van de console. Als je ten volle van de game wil genieten, raad ik dan ook ten stelligste aan om dit op je televisie te doen in combinatie met een Pro Controller. Je handen en vingers zullen je eeuwig dankbaar zijn.

Waar ik wél over te spreken ben, is het feit dat de game gebruikt maakt van de bewegingssensoren in de controllers. Hierdoor kan je, zeker in handheld modus, het gebrek aan nauwkeurigheid van de analoge sticks compenseren.

12/08/2020
7,5
0

Uitgever Bethesda en ontwikkelaar Panic Button zijn er opnieuw in geslaagd om een grafisch knappe AAA-game succesvol naar de Switch te brengen. Doom Eternal draait ongelofelijk vlot op de Switch. En dat mag je een klein mirakel noemen met zijn hectisch, snelle gameplay. Het feit dat de game zo vlot draait, wil zeggen dat er op verschillende vlakken concessies gemaakt zijn. Zo draait de game op 30FPS en is de kwaliteit van de textures naar beneden gehaald. Op je TV ziet er het er allemaal nog acceptabel uit, maar in handheld resulteert dit in best wazige gameplay. Tel daarbij het feit dat de joy-cons verre van de meest ideale controllers zijn voor First Person Shooters en ik kan dan alleen maar ten stelligste aan raden om de Switch-versie van Doom Eternal op je TV te spelen. Als je geen andere console in huis hebt tenminste.

• Draait ontzettend vlot op de Switch
  • Een must-play voor elke FPS-liefhebber, als je enkel een Switch in huis hebt
  • Joy-cons niet de beste controllers voor FPS