8,5

DOOM Eternal

"Eternal brengt old-school en modern gaming perfect samen"

ma 23/03/2020
Gereviewed door RoMa
1 reacties

Als de maximale stand van de badass-knop volume 10 zou zijn dan hebben de makers van Doom deze losgeklopt tot volume 100. De actie gaat harder dan een heavy metal-concert op dubbele snelheid en Eternal blijft je verrassen. Een moderne FPS-klassieker lijkt geboren. Deze game staat bol van de actie en is op een slimme manier steeds uitdagend. De Doom Slayer heeft er nog nooit zo strak bijgelopen.

Waarom Wel?

In Your Face? Through Your Face.

Na de zeer geslaagde reboot van vier jaar geleden was het uitkijken naar het vervolg van Doom. Volgens velen zou het moeilijk worden om Doom 2016 te overtreffen. Je wéét namelijk wel wat je krijgt bij Doom. Het is een in-your-face shooter die vanaf de eerste minuut accelereert en pas stopt als jij crasht. Meer van hetzelfde had al zeker geen slechte game opgeleverd maar Eternal gaat veel verder. Dit is zonder twijfel één van de meest klassieke, complete FPS-ervaringen van de laatste jaren. Straight-forward, fast-paced, super gory en 100% knettergek. Eternal blaast je weg met zijn intensiteit qua combat en ongelofelijk gevarieerde speelstijlen.

Het enige deel dat niet perfect werkt is de multiplayer.

Er is een nieuwe demoneninvasie uitgebroken op aarde en Doomguy moet het leger des hels eigenhandig verslaan. Dat is de hele opstart van de storyline. Doom heeft nooit gekend gestaan voor zijn uitgebreide plot met twisten, emoties en drama. Toch is er heel wat verhaal te ontdekken in Eternal, al kom je dit vooral te weten door logs en leesteksten. De absolute essentie krijg je mee in cutscenes, de rest is bijzaak. Leuk voor diegenen die alles te weten willen komen, handig voor zij die hun tijd optimaal willen benutten om demonenschedels tot pulp te stompen.

Een Bezoekje Aan De Slager

Stilstaan is doodgaan in Eternal. Je wordt constant gedwongen te bewegen en adempauzes zijn er niet vaak. Je begint met een shotgun in je handen maar al snel jongleer je met machinegeweren, bazooka’s en plasma rifles. Met een vlammenwerper op je rug en een kettingzaag brullend in de aanslag is het kiezen op welke manier je fileren gaat. Het wapenarsenaal is enorm uitgebreid en elke gun heeft zijn eigen voor- en nadelen. Doom verplicht je ook om elk wapen te leren gebruiken door onder andere beperkte munitie.

Eternal brengt old-school en modern gaming perfect samen.

Vergis je niet: een gezondheidswandeling door hel ga je niet maken. Doom is méér dan uitdagend. Je zal de dood meermaals begroeten en vaak is het tactisch nadenken hoe je de situatie gaat aanpakken. Elk level zit boordevol platforming en parkour dat je maar beter in de gaten houdt. De levels en vijanden zien er ook gewoon top uit. De omgevingen blijven gevarieerd en liggen er constant lekker bij.

Eternal brengt old-school en modern gaming perfect samen. Er zijn heel wat mechanics die andere moderne shooters niet (meer) gebruiken. Een health bar, een armor bar, upgrades en power-ups in levels. Op enkele seconden kan je levensbalk van 100 naar 20 gaan en terug omhoog knallen. De hele singleplayer campaign lang ontdek je nieuwe vijanden die je op verscheidene manieren het leven zuur maken. Constant word je uitgedaagd om sneller, preciezer en scherper voor de dag te komen.

Bullets And Brains

De gore van Doom kan er soms voor zorgen dat deze serie als hersenloos wordt beschouwd. Niks is minder waar bij Eternal. Er is plaats voor heel wat platforming en ook puzzels blijven uitdagend. Ze gelden als leuke mini-breinbrekers en geven tegelijk de nodige break van de intense gevechten. De levels zitten boordevol geheimen voor verzamelaars die graag alles uitzoeken en uitpluizen. Tussen de missies door keer je terug naar jouw basis waar je met verschillende upgrades je uitrusting, skillset en wapens verbetert. Ondanks een speelduur van ongeveer 20 uur loert verveling nooit om de hoek.

Stilstaan is doodgaan in Eternal.

Er zijn weinig games die mij “Aargh!” doen roepen van plezier in plaats van uit frustratie maar bij Doom kan ik het onmogelijk laten. Wanneer je de kop van een demon in z’n borstkas mept, iemands oog losrukt en in z’n muil ramt, de vlammenwerper bovenhaalt en dan je machinegeweer ledigt op een gore blob kan je onmogelijk niet maniakaal meelachen. Deze game is een milkshake van testosteron en steroïden die je rechtstreeks injecteert. Daarbij hoort ook een briljante soundtrack. Mama, die soundtrack. Mick Gordon verdient een award voor de kloppende industrial metal die nooit aflaat en je altijd doet doorvechten, ook al ziet het er soms uitzichtloos uit.

Waarom Niet?

Multislayer

Is Doom: Eternal meer van hetzelfde? Ja, omdat je alles krijgt wat je zou verwachten. Het is echter nutteloos dit als een negatief punt te beschouwen omdat het perfect uitgewerkt is én je er nog allerlei nieuwe zaken bovenop krijgt. Het enige deel dat niet perfect werkt is de multiplayer. Er is één modus beschikbaar waarbij twee demonen het opnemen tegen één demon slayer. Leuk voor even maar het gaat snel vervelen. Gelukkig koopt niemand Doom voor z’n online component. Met de single player story zal je duizenden (!) demonen verhakken, doorzeven, verbranden en laten exploderen.

20/03/2020
9,0
User scoreAl 2 stemmen
8,5

Conclusie van RoMa

Doom: Eternal levert een complete single player action-ervaring. Met een uitgebreid wapenarsenaal, gevarieerde vijanden en een verschroeiend tempo blijf je uren hard gaan zonder verveling. De soundtrack doet je hartslag versnellen en de blood and gore doen je schreeuwen en gieren van plezier. Naast het actiefestijn is Eternal ook een slimme game met uitstekende platforming en puzzels. Doomguy knalt alle demonen én verwachtingen aan gort. Deze titel staat garant voor puur gameplezier.
  • Perfect uitgewerkte fast-paced combat
  • Uitgebreid wapenarsenaal, enorm gevarieerde vijanden
  • Blood, gore and guts: grafisch zeer sterke chaos die van je scherm spat