10,0

Divinity: Original Sin II

De beste benadering van een tabletop RPG ooit

do 12/10/2017
Gereviewed voor PC door Lazlo
2 reacties

Liefhebbers van de betere Dungeons & Dragons-sessie kennen het beeld wel: een Dungeon Master die zich haarkrabbend afvraagt hoe die met jouw absurde fantasie aan de slag moet. “WAT wil je juist doen?”

Hij had natuurlijk niet kunnen verwachten dat je dit gigantische monster dat voor je neus staat zou willen teleporteren naar dat andere lugubere wezen waar je zonet nog ternauwernood aan wist te ontglippen. En dan is het afwachten hoe flexibel jouw Dungeon Master de regels wil opstellen om jouw absurde gedachtenspinsels een werkelijkheid te maken. Wel: de onzichtbare handen die de touwtjes boven Divinity: Original Sin II bespelen, zijn op dat vlak uiterst flexibel.

Alles kan, niets moet

Bovenstaande voorbeeld, trouwens, is niet uit mijn duim gezogen. Je kan in deze game effectief een eindbaas gewoon teleporteren naar een andere eindbaas, om die twee hun agressie op elkaar los te laten. OF je kan gewoon een reusachtig monster transformeren tot een kip en die met de vingers in de neus een kopje (of moet ik zeggen: ‘een kipje’?) kleiner maken. Divinity: Original Sin II wil je niet vastketenen aan regeltjes die de makers voor je uitlegden. Je kan het zo gek niet bedenken, of er is een manier om het te doen. En wonderwel werkt dat gewoon. Iedere actie die je uitsteekt in de spelwereld heeft een ander gevolg, waardoor specifieke interacties met bepaalde NPC’s later in de game bijvoorbeeld weer anders zullen worden. Al snel beland je in een tailor made spelwereld die gevormd werd naar jouw beslissingen en acties.

Dat kan ook zijn nadelen hebben. Stel dat je ergens bij aanvang van de game een personage vermoordt, gewoon omdat die je niet aanstond, bijvoorbeeld (nee, ik spreek niet uit ervaring, *kuch*). Dan mis je later in de game de kans op een nieuwe quest die door diens moeder uitgeschreven wordt. Het zijn vaak heel kleine eindjes die uiteindelijk samenknopen in een geheel dat je op voorhand niet verwachtte. En dat maakt deze game geloofwaardig. Het maakt de spelwereld tastbaar. Bovenal: het zorgt ervoor dat je je als speler betrokken voelt.

Kleurrijke cast

Ik voel me bij Original Sin II sowieso al meer betrokken door de meer memorabele cast aan personages. Ofwel kies je één van de pre-made characters die stuk voor stuk voorzien zijn van hun eigen origin story, of je maakt een eigen ‘blanco’ personage aan en je breidt je party gaandeweg uit met een selectie van die pre-made personages. Dit is sowieso een grote stap vooruit vergeleken met de eerder tweedimensionale characters die je in Divinity: Original Sin aanmaakte bij aanvang. Als je trouwens een hart wegdraagt voor één van de origin-personages, maar hij of zij niet meteen de juiste class heeft om jouw party te vervolledigen, kan je ervoor zorgen dat die zijn speelstijl aanpast naar een andere klasse dat wel in jouw team past. Op die manier reis je steeds met het gezelschap dat jij prefereert.

Fijn is dat ieder personage in je party een eigen ultiem doel heeft in het spel. Dat maakt voornamelijk co-op-sessies interessant, aangezien je nu met dubbel zoveel spelers tegelijkertijd kan samenspelen. Op die manier speelt iedereen samen met andere doeleinden, waardoor je net zo goed in situaties kan belanden waarin één van je medespelers zich afzondert van de groep. Dit speelt dan weer in op het gevoel van die echte tabletop RPG-sessie waarin je je met een groepje vrienden voortbeweegt in een fantasierijke fictieve wereld.

Solide basis

Dit alles - moet ik toch wel even vermelden - werd op de solide basis van de eerste Original Sin gebouwd. Dat geweldige turn-based combatsysteem waarin je kan spelen met verschillende elementen om een zo groot mogelijke impact te creëren, is weer helemaal van de partij. Grafisch oogt de game ook zeer herkenbaar met hetzelfde fleurige kleurenpallet en oog voor detail in dat herkenbare isometrische CRPG-perspectief. Maar Larian was ook bereid verder te sleutelen aan aan de basis van de game. Zo krijg je nu een overzichtelijke inventory waarin de backpacks van al jouw party-members netjes naast elkaar worden geplaatst. Op die manier wordt een kleine, doch steeds terugkerende ergernis van de eerste game in de kiem gesmoord.

Herspeelbaarheid maal 1000

Original Sin II is allesbehalve een tussendoortje. Het eerste grote deel van deze game alleen al kan je voor tientallen uren speeltijd aan je scherm kluisteren. Deze game is er eentje die met zijn uitgebreide campagne, vele randmissies en hoge herspeelbaarheidfactor gemakkelijk meer dan een hondertal speluren garandeert. En dat is enkel nog maar de campagne. Er staat werkelijk geen enkele limiet op de tijd die je kan spenderen in de Game Master-modus die je laat spelen met de engine waarin Original Sin II vervaardigd werd om je eigen RPG campaigns te bouwen. Hier kunnen Dungeon Masters helemaal loos gaan in het (na)bouwen van avonturen voor hun Dungeons & Dragons-groep om er dan virtueel écht in te duiken. Een geweldige toevoeging als je het mij vraagt.

14/09/2017
9,5
User scoreAl 3 stemmen
10,0

Dat is een beetje de conclusie van deze hele game: een geweldige toevoeging. De diepgaande cast met uitgebreide origin stories, de mogelijkheid om met vier spelers tegelijkertijd te spelen, de uiteenlopende quest lines die het spel zoveel meer diepgang geven; het zijn stuk, voor stuk geweldige toevoegingen. Larian Studios was al langer onze Belgische trots, en dat onderstreept de ontwikkelaar met deze onmisbare RPG weer maar eens. RPG-fanaat? Dan moet je deze in huis halen. Pronto!
  • Al je acties hebben impact op de spelwereld
  • Alles kan, alles mag
  • Hoge herspeelbaarheidfactor