9,0
0

DiRT Rally 2.0

"Dé rallygame die elke racefanaat in huis moét halen"

di 19/02/2019
1 reacties

Een kleine drie jaar geleden maakte DiRT Rally komaf met de over de top-toestanden van de standaard DiRT-games en schakelde het een versnelling hoger op het vlak van realisme. De game werd door de hele racecommunity met open armen ontvangen. Ik ben benieuwd of DiRT Rally 2.0 dit succes kan evenaren of zelfs overtreffen.

Jonathan bekroonde drie jaar geleden DiRT Rally met een mooie 8,5 en had als enige minpunt de erg hoge moeilijkheidsgraad. De puristen onder jullie hadden daar ongetwijfeld geen problemen mee, maar voor de doorsnee gamer was de leercurve wel heel erg steil. En weet je wat? De hoge leercurve en bijhorende moeilijkheidsgraad zijn in DiRT Rally 2.0 nog steeds aanwezig. Aan een tutorial werd geen tijd verkwist. Na het aanmaken van je rijder word je meteen voor de leeuwen gegooid.

De Dark Souls van de rallygames…

Dit wil niet zeggen dat je schrik moet hebben als casual gamer om aan deze game te beginnen. Maar je moet wel weten (en accepteren) dat DiRT Rally 2.0 je fouten genadeloos afstraft. Je zenuwen en stressniveau worden danig op de proef gesteld tijdens de, bij momenten toch, lange rally-stages. Hobbelige baantjes, smalle bergpassen, bomen die net op het foute moment opduiken na een bocht, greppels naast de baan. Het zijn maar een paar voorbeelden van obstakels waarmee je rekening moet houden terwijl je tegen meer dan 100 kilometer per uur over de weg scheurt.

De hoofdmoot van de game is de Career Rally-modus.

En nee, er is géén rewind-knop aanwezig waarmee je dat ene kleine (fatale) foutje in de laatste kilometer ongedaan kan maken… Nee, DiRT Rally 2.0 is op dat vlak meedogenloos. Eens je daar vrede mee hebt genomen zal je onwaarschijnlijk veel plezier beleven aan deze game.

Ook met een controller goed

Mijn racestuur heeft het jammer genoeg enkele weken geleden begeven dus moest ik aan de slag met een controller. Het is natuurlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met het racen met een stuurtje, maar Codemasters is er wonderwel in geslaagd om de game ook speelbaar te krijgen met een Dualshock controller. Al moet ik wel toegeven dat de game standaard, zeker in de rallyraces, erg nerveus stuurt. De besturing kan je gelukkig helemaal naar wens instellen door onder andere de gevoeligheid aan te passen.

Paardenkrachtparade

De hoofdmoot van de game is de Career Rally-modus. Hier start je met een oude Lancia aan het kampioenschap. Deze is perfect om gewend te raken aan de besturing omdat dit geen gigantische krachtpatser is. Naarmate de carrière vordert en je meer geld verzameld, zal je meer wagens kunnen vrijspelen. In totaal zitten er meer dan 50 verschillende bolides in de game, gaande van klassiekers zoals de Citroën DS tot hedendaagse racemonsters zoals de Ford Mustang.

Audiovisueel is dit de mooiste racegame van het moment.

Het interessante is dat al deze wagens hun eigen rijgedrag hebben. Codemasters heeft bloed zweet en tranen gestoken in de verschillende modellen en het resultaat mag gezien én gehoord worden. Om terug te komen op de rally carrière; hier is gelukkig geen plaats voor een nietsbeduidend verhaal. Je werkt de verschillende stages af en gaat daarna gewoon door naar de volgende rally.

Tussen verschillende stages heb je de mogelijkheid om opgelopen schade te laten herstellen. Dit kan uiteraard niet zonder limieten. Herstellingen kosten geld/tijd, en tijd die is schaars tussen stages door. Daarom zal je soms keuzes moeten maken om onderdelen grondig, oppervlakkig of soms niet te herstellen. Het risico is dan wel dat je wagen tijdens een stage de geest geeft en je moet opgeven.

Na het aanmaken van je rijder word je meteen voor de leeuwen gegooid.

Agressieve tegenstanders

Naast de standaard rallyraces kan je ook een carrière starten in de Rallycross. Dit zijn races die op een gesloten circuit gereden worden én met tegenstanders op de baan. Ik kan je verzekeren dat deze races een welgekomen afwisseling zijn van de stresserende rallystages waarbij elk foutje bestraft wordt.

In rallycross heb je iets meer ruimte om uit te wijken wanneer je een bocht verkeerd aansnijdt. Maar wees je er dan wel van bewust dat je tegenstanders op de loer liggen om je fout af te straffen. De AI is namelijk lekker agressief en zal er alles aan doen om je te beletten om als eerste over de eindstreep te rijden.

Er zitten nog wel enkele andere modi in de game. Denk dan aan de gebruikelijke Time Trial of historische events waar je met iconische rallywagens aan de slag kan. Geen spek voor je bek? Maak dan je eigen events aan of neem het online op tegen andere spelers.

Audiovisueel orgasme

Audiovisueel is dit de mooiste racegame van het moment. De omgevingen lijken net schilderijtjes, de verschillende ondergronden zien er niet alleen realistisch uit, maar zorgen er ook nog eens voor dat je jezelf constant moet aanpassen om niet van de baan te vliegen. De bolides zijn tot in het kleinste detail nagemaakt en klinken zoals een rallywagen hoort te klinken. Je hoort bovendien ook op gravelwegen de steentjes wegschieten en de turbo aanslaan op lange rechte stukken. Ja, racen in DiRT Rally 2.0 is puur genieten.

26/02/2019
9,0
0

DiRT Rally 2 is een absolute droom voor elke liefhebber van rallyraces. Ondanks het feit dat de game bij momenten absurd meedogenloos is, haal je een enorme voldoening uit het behalen van de eindmeet van een rallystage. De Rallycross races zijn op hun beurt dan weer heerlijk chaotisch en de agressieve AI van je tegenstanders draagt daar zeker toe bij. Tot slot zorgt de toevoeging van dagelijkse en wekelijkse challenges ervoor dat de game ook op lange termijn interessant blijft. DiRT Rally 2.0 is dé rallygame die elke racefanaat in huis moét halen!
  • Rally én Rallycross
  • Audiovisueel spektakel
  • 50+ wagens tot in de puntjes uitgewerkt