DiRT 5

9,0
0

DiRT 5

Het is al 3 jaar geleden dat we aan de slag konden met Codemasters' Dirt 4. Een game die overwegend positief werd onthaald én niet verward mag worden met Dirt Rally 2.0. Deze game kwam vorig jaar op de markt en heeft buiten het eerste woord weinig of niks te maken met de Dirt-serie. Dirt Rally legt de focus op hardcore en realistisch rallyrijden, terwijl het in Dirt draait om fun en plezier in een arcade-achtige setting. En als ik me mocht baseren op de vele trailers die voor de lancering werden vrijgegeven, dan wordt Dirt 5 dolle pret.

En ja, het is echt wel een dolle boel geworden met Dirt 5. De menu’s spatten bij wijze van spreken van het scherm en de knallende soundtrack ondersteunt deze georganiseerde chaos compleet. Codemasters heeft namelijk enkele grote namen weten te strikken om de game muzikaal te ondersteunen.

Denk daarbij aan onder andere Pearl Jam, The Killers en The Bloody Beetroots! De gehele stijl van de game is echt wel “in-your-face”. Of je dat nu graag hebt of niet. Maar het past zeker wel bij wat Codemasters wil neerzetten met Dirt 5: een racegame waarbij de adrenaline van bij de start door je aderen knalt.

Cruisen op de muziek van Pearl Jam of The Killers, wat kan een mens meer willen?

Genoeg paardenkracht om uit te kiezen

In de eerste plaats draait het in een racegame om hoe plezant het is om effectief te racen. Dat is de grote logica zelve. En in deze Dirt 5 is het absoluut een plezier om met de verschillende type wagens aan de slag te gaan. In deze game zitten niet alleen rallywagens zoals we die allemaal kennen. Denk hierbij aan de Citroën C3 R5, Subaru Impreza of de Porsche 959 Prodrive Rally Raid uit de jaren ‘80.

Dirt 5 gaat verder dan dat, véél verder. In totaal zijn er 13 verschillende raceklassen met meer dan 70 verschillende wagens waarmee je diverse events gaat bekampen. Deze variëren tussen lichte buggy’s met immense veringen, uitgebouwde trucks zoals de Ford F150, hill climb-monsters en kleine sprintwagens met meer dan 900 pk. En geloof me, ze zijn allemaal niet even makkelijk op de baan te houden.

Zeker de sprint cars en de Formula Offroad bolides zijn een echte hel om mee te rijden. De kleine sprint cars hebben zoveel paardenkracht dat het schier onmogelijk is om ze op de baan te houden. Terwijl de Formula Offroad bolides zo’n grote banden hebben, er zitten zelfs een soort schepbakken op de banden, dat je bijna constant in de wielen van je concurrenten haakt.

Afwisseling aan circuits

Gelukkig kan je deze disciplines voor het grootste deel van de carrière makkelijk vermijden. Want je hele parcours als coureur ligt verspreid over een heel traject waarover jij de controle hebt. Het hele systeem ziet er visueel uit als een knock-out rooster van een WK voetbal, waarbij events aan elkaar gelinkt zijn door middel van digitale paden.

Je kan de volledige carrière in splitscreen rijden.

Het klinkt misschien wat bizar en ingewikkeld, maar dat is het zeker niet. Het gaf mij écht het gevoel dat ik controle had over welke disciplines ik wilde rijden. Het zorgt er zelfs voor dat je af en toe enkele stappen vooruit moet kijken om te zien wat er op een bepaald pad voor je klaar staat. Al deze races worden gereden op circuits die in een van de 10 verschillende locaties liggen. Een Braziliaanse jungle, Noorse dorpjes, New Yorkse ijsvlaktes, Chinese fauna en flora,... Je komt het allemaal tegen in deze Dirt 5.

Winnen is niet altijd verplicht

De carrière strekt zich uit over 5 hoofdstukken. En om vooruit te raken in de carrière moet je stempels verdienen. Per event kan je er maximaal 3 verdienen en dit doe je in de eerste plaats door races te winnen. Maar dat is niet alles. Je krijgt voor elke race ook enkele doelstellingen voorgeschoteld die je moet zien te voltooien. Deze variëren van het inhalen van drie wagens binnen de 10 seconden tot het al driftend een concurrent voorbijsteken terwijl je wat carrosserieverf achter laat.

Je hoeft dus niet elke race te winnen om verder te raken, doelstellingen voltooien kan al voldoende zijn. Dat haalt natuurlijk wat druk van de ketel, maar het hielp mij soms wel vooruit in enkele echt moeilijke races. Ik ga zwijgen over die verdomde sprint races… Maar naast de gewone races zijn er ook showdowns die je kunt vrijspelen. Hierin neem je het op in een 1-op-1 gevecht tegen een concurrent om nog extra stickers of paint jobs vrij te spelen.

Die krijg je, naast geld, ook via sponsors die je kan aantrekken. Het is trouwens jammer dat je voor elke wagen opnieuw je custom livery moet aanmaken. Ik had graag de optie gezien dat ik een keer een coole bestickering in elkaar kon boxen om die daarna te kopiëren naar al mijn wagens. Met het vooruitzicht dat ik voor elke bolide opnieuw moet beginnen, had ik al snel beslist om hier niet teveel tijd aan te verliezen. Het is een detail, maar ik vind het wel doodzonde. Zeker als je weet dat het beloningssysteem hard op deze decals en bestickeringen leunt.

Splitscreen!

Wat wél goed meegenomen is, is het feit dat je de volledige carrière in splitscreen kan rijden, met tot wel vier spelers tegelijk. Andere gamemodes zijn onder andere arcade, waarin je enkele races kan rijden die je dan volledig naar wens kan afstellen. Hoeveel AI-tegenstanders wil je, welke weersomstandigheden, enzovoort.

Tijdens de races zelf verandert het weer regelmatig.

Ook online kan er weer geraced worden, al kon ik dan nog niet testen voor deze review. Tot slot zijn er ook de playgrounds. Hierin kan je jouw creativiteit de vrije loop laten en de meest geschifte gymkhana-parcours neerzetten. Deze mode zal erg afhankelijk zijn van wat de community uit zijn mouwen schudt, al denk ik niet dat dit de hoogvlieger wordt van de game.

Nolan North en Troy Baker

De carrière-modus is de ster van de show en die wordt overkoepeld door de Dirt-podcast, verzorgd door de mannen van de Donut Media. Als je wat thuis bent in podcasts heb je misschien al van James Pumphrey en Nolan Sykes gehoord. Als dit niet het geval is, dan zal je ze snel leren kennen. Want door hun energieke presentatiestijl, understatement van de dag, jagen ze het adrenalineniveau nog wat meer de hoogte in.

Je hoeft niet elke race te winnen om verder te geraken.

Daarnaast zorgen zij ook voor de rode draad doorheen de carrière. Het verhaal gaat over een vete tussen AJ en Bruno. Inhoudelijk hoef je niet héél veel te verwachten, maar het is wél knap dat Codemasters enkele toppers wist binnen te halen. De stem van virtuele racegod AJ wordt ingesproken door de legendarische stemacteur Troy Baker, beter bekend als onder andere de stem van Joel uit the Last Of Us. De stem van zijn aartsrivaal Bruno Durand, een koele veteraan uit het racewereldje, wordt vertolkt door een andere legende: Nolan North. Deze man gaf onder andere gestalte aan Nathan Drake uit de Uncharted-serie. Geen klein volk op de stemacteursbank dus!

De reflecties in mijn scherm van de laaghangende zon die door de oude steunbogen schijnt van hoge aquaducten waren adembenemend.

Letterlijk en figuurlijk oogverblindend

Dat Dirt 5 lekker rijdt, is een groot pluspunt. Maar de game ziet er gelukkig ook fantastisch goed uit. Bij het opstarten krijg je de keuze of je voor de grafische pracht gaat met 30 fps, of je voor de performance gaat met 60 fps. In beide opties ziet de game er geweldig uit, maar er zit ook een kanttekening aan. Maar daarover later meer.

Tijdens de races merk je dat de dames en heren van Codemasters er alles aan gedaan hebben om alles uit deze generatie consoles te halen. Ik speelde de game op een PlayStation 4 Pro en was bij momenten met verstomming geslagen hoe goed het spel eruit zag. Nooit gedacht dat ik zou wegdromen bij de reflecties die ik in dikke vette modder zag in een Braziliaanse Jungle.

De progressie die je op de PS4 maakt wordt niet overgenomen naar de PS5.

Een ander element dat bijdraagt tot de immersie en prachtige graphics is het weersysteem. Ik kan zonder blikken of blozen zeggen dat dit systeem de mooiste effecten uit mijn console wist te toveren die ik ooit gezien heb. De reflecties in mijn scherm van de laaghangende zon die door de oude steunbogen schijnt van hoge aquaducten waren adembenemend.

Tijdens de races zelf verandert het weer ook regelmatig. Zo startte ik bij een prachtige winterzon in een race in Noorwegen. Maar na de eerste ronde begon het ontzettend hard te sneeuwen waardoor het parcours tegen het einde onder een dikke laag sneeuw kwam te liggen. Of wat dacht je van racen bij het Noorderlicht? Het kan allemaal en het is telkens oogverblindend mooi!

Wat is er sfeervoller dan racen onder het Noorderlicht?

Grafisch niet perfect

Ik mag dan wel de loftrompet afgestoken hebben over hoe knap en goed Dirt 5 wel niet is, toch is niet alles benzinegeur en zonneschijn. Zo merkte ik in de performance mode af en toe screen tearing op. Dit zou niet mogen gebeuren omdat mijn 4K-televisie zonder problemen 60fps zou moeten kunnen weergeven.

Bovendien bleek de game in deze mode ook niet snel genoeg te reageren om alle textures mooi en op tijd in te laden terwijl ik over het gravel aan het sjeezen was. Of het moet zijn dat ik écht wel een snelle jongen ben. Hierdoor zag ik details in oppervlakten niet zo héél ver voor mijn wagen in beeld springen en inladen. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat het ontwikkelteam de game ook compatibel moet zien te krijgen met de PS5 en Xbox Series X|S, maar dit zou naar mijn mening toch niet mogen op een PlayStation 4 Pro.

En nu ik het toch heb over de next-gen consoles: de progressie die je op de PS4 maakt wordt niet overgenomen naar de PS5. Terwijl dit voor de Xbox-consoles wél het geval is. Een groot minpunt als je het mij vraagt, en iets waar Sony toch iets aan zou moeten doen. Want het feit dat dit op Xbox-consoles wel gaat, bewijst dat iets in de infrastructuur van PlayStation dergelijke transfer tegenwerkt.

Geen fan van podcasts in games

Het podcastgegeven om het hele verhaal aan elkaar te praten en de speler zo helemaal onder te dompelen in het wel en wee tussen AJ en zijn rivaal Bruno lijkt op papier een schitterende zet. Want uitgebreide verhalen in racegames zijn eigenlijk nooit echt een geweldig idee gebleken. Meestal ramde ik dan zoveel mogelijk op de X-toets om terug gaan naar de actie en het vervelende gezaag over hoe goed ik nu wel was achter mij te laten.

Maar jammer genoeg bleef ik niet plakken bij de, laat ons eerlijk zijn, geweldige chemie tussen de presentatoren van de Donut Podcast. Het is allemaal zéér Amerikaans met overdreven enthousiasme, maar het past op zich wel bij het enigszins overdreven charisma van Dirt 5. De reden waarom ik niet bleef plakken is omdat de gesprekken meestal erg langdradig zijn. Of toch te lang om te blijven wachten tot ze uitgesproken zijn.

De gesprekken zijn meestal erg langdradig.

Door de opzwepende muziek ben je gewoon erg ongeduldig om opnieuw in de actie te springen en verder te bouwen aan je carrière als racer. En omdat je daardoor bepaalde verhaalelementen mist in de podcast, kon ik op een later moment niet echt meer volgen wanneer ik wél de tijd nam om te luisteren.

Een tip aan Codemasters als fervent podcastluisteraar: gooi alle podcastopnames op Spotify of een ander podcastplatform en laat ons daar op ons gemak luisteren naar het wel en wee van onze twee titanen.

11/06/2020
9,0
0

Dirt 5 is een knaller van een game geworden, zowel op als naast de racecircuits. In de menu’s word je weggeblazen door de rockende soundtrack en blitse visuals terwijl je op het circuit je vergaapt aan de prachtige vergezichten, drassige reflecties in de modder en schitterende weerseffecten. Deze laatste behoren naar mijn mening tot de top van deze generatie consoles. Het rijden zelf met de verschillende bolides is zéér plezant en uitdagend door de diverse rijstijlen van de vele voertuigen. Realistisch wordt het echter nooit met deze arcaderacer. Dirt 5 is wat mij betreft verplichte kost voor elke raceliefhebber die niet teveel belang hecht aan realistisch rijgedrag.

• Heerlijke arcade racebom
  • Fantastische no-nonsense sfeer
  • Karrenvracht aan content